"central"

"central"

Inläggav RobertP 06 apr 2017 08:52

Hej alla kloka människor

Har sökt och sökt, frågat rundor lite överallt. Möjligen verkar det vara här som de visa människorna samlas. Jag är rejäl amatör men försöker finna en lösning.

Det gäller 12 volt ström. Ska installera solpaneler och också parallellkoppla batterier. Och detta är i min husvagn där elcentralen ( om man ens kan kalla den det) är kaos. Så känns som jag behöver hitta en lösning på centralen innan jag ens går igång på att koppla in mer. Under min jakt på svar hittade jag en tråd här med en bild som jag fastnade för. Bifogar den här nedan. Kan ju inte principen för likström riktigt. Kan man göra enligt bilden för 12 v. Där jag skrivit + respektive - på bilder skulle kablarna från batterierna komma in. Alla andra små kablar på bilden är då utgående. Men funkar det verkligen eller är denna bilden bara en av poolerna. Ja jag vet inte.

Eller har ni något förslag på en enkel, snygg och bra lösning så är jag jättetacksam :-)
Bilagor
2302_install.jpg
2302_install.jpg (100.65 KB) Visad 4664 gånger
RobertP
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2017 10:33

Re: "central"

Inläggav Gunnar lindgren 06 apr 2017 17:33

Du har ritat ren kortis det du ser på bilden är en kopplingsplint den grova gröna kabeln matar plinten med + eller minus dom tunnare kablarna går till förbrukare. Du behöver säkring för dina förbrukare exempel 12 volt 5 lampor på 10 watt styck =50 watt 50 watt delat med 12 volt 0 ca 4,2 amp så använder du en 5 amp säkring . kabeln från säkring till förbrukare vid kortslutning måste vara så grov att den inte brinner av utan att säkringen går . Du behöver en minus plint och en säkrings box länken är för att du skall se hur det kan funka det finns utmärkta kalkylatorer uppe i huvudet på sidan .



http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till ... rtId=25843
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: "central"

Inläggav RobertP 07 apr 2017 09:32