"central"

"central"

Inläggav RobertP 06 apr 2017 08:52

Hej alla kloka människor

Har sökt och sökt, frågat rundor lite överallt. Möjligen verkar det vara här som de visa människorna samlas. Jag är rejäl amatör men försöker finna en lösning.

Det gäller 12 volt ström. Ska installera solpaneler och också parallellkoppla batterier. Och detta är i min husvagn där elcentralen ( om man ens kan kalla den det) är kaos. Så känns som jag behöver hitta en lösning på centralen innan jag ens går igång på att koppla in mer. Under min jakt på svar hittade jag en tråd här med en bild som jag fastnade för. Bifogar den här nedan. Kan ju inte principen för likström riktigt. Kan man göra enligt bilden för 12 v. Där jag skrivit + respektive - på bilder skulle kablarna från batterierna komma in. Alla andra små kablar på bilden är då utgående. Men funkar det verkligen eller är denna bilden bara en av poolerna. Ja jag vet inte.

Eller har ni något förslag på en enkel, snygg och bra lösning så är jag jättetacksam :-)
Bilagor
2302_install.jpg
2302_install.jpg (100.65 KB) Visad 4664 gånger
RobertP
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2017 10:33

Re: "central"

Inläggav Gunnar lindgren 06 apr 2017 17:33

Du har ritat ren kortis det du ser på bilden är en kopplingsplint den grova gröna kabeln matar plinten med + eller minus dom tunnare kablarna går till förbrukare. Du behöver säkring för dina förbrukare exempel 12 volt 5 lampor på 10 watt styck =50 watt 50 watt delat med 12 volt 0 ca 4,2 amp så använder du en 5 amp säkring . kabeln från säkring till förbrukare vid kortslutning måste vara så grov att den inte brinner av utan att säkringen går . Du behöver en minus plint och en säkrings box länken är för att du skall se hur det kan funka det finns utmärkta kalkylatorer uppe i huvudet på sidan .



http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till ... rtId=25843
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: "central"

Inläggav RobertP 07 apr 2017 09:32

Tack för ditt svar. Ja jag misstänkte att det skulle vara en kortis. Men samtidigt med hur det är draget idag i husvagnen så ser det ut som det är okej med likströmmen att gå som den vill. Blir inte riktigt klok på det när jag tittar på det befintliga. Där är glassäkringar idag, 3 st, men de är på ett helt annat ställe än det bilden visar.

Men då antar jag att den länken du skickade är för + (säkringsboxen) och sen har men en plint för minus.

Kan man skicka laddningsel från solpanelerna eller från batteriladdare på samma kablar som utgående el går in i säkringsbox och minussken?
Bilagor
17820231_10154654216140547_1771966608_o (1).jpg
Dagens "central"
17820231_10154654216140547_1771966608_o (1).jpg (163.02 KB) Visad 4659 gånger
RobertP
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2017 10:33

Re: "central"

Inläggav Gunnar lindgren 07 apr 2017 16:35

Du måste berätta vad som finns i vagnen som drivs med 12 volt komplettera med mer bilder på kopplingar av el. Har vagnen eget batteri eller drivs allt via bilens släpvagnskontakt köp en billig multimeter så kan du mäta vad som är + och minus träna på ett 9 volts batteri när du sätter den röda mät sladden på batteriets minuspol får du ett rakt streck före 9 V vilket betyder att du mäter på batteriets minus pol. Sätt på alla förbrukare ta ur en av glassäkringarna och skriv upp vad som slocknade sen tar du ur en till när du tagit ur den sista skall allt vara släckt annars är det något som inte är säkrat .Lägger in en länk hur man ansluter solpanel bilden du visar är ett skarvstycke ser ut att vara + och minus i bredd tror mig se blyertsanteckning + -
jag är lekman men skall försöka lotsa dig fram.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: "central"

Inläggav Gunnar lindgren 07 apr 2017 16:53

Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: "central"

Inläggav Bittämjaren 07 apr 2017 18:51

Strömmen kan gå i vilken riktning som helst i kabeln, det spelar ingen roll.
Det viktiga är att du har en säkring i matande ända som skyddar kabeln från att smälta eller brinna upp. d.v.s. säkringen får inte vara större än vad kabeln klarar av.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron