Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 24 nov 2016 08:29

Testa om jag kan få till ett 12,6 volts batteri bestående av 3 celler i serie i varje pack varje cell är på 3,7 -4,2 V 5,2 AH (3 x 4 pack =12 celler 20 AH) . Har parallell kopplat dom 4 packen och börjat ladda med 2 A
dom tar laddning är nu uppe i 12,4 V tänker avbryta vid 12,5 V mätt varje cell förvånansvärt jämna . Nu behöver jag hjälp när vi kommer till balansering mellan celler och laddning har hittat det här behöver jag 4 för att kunna balansera alla celler ? nu är jag ute på väldigt tunn is .
bms 20 A.jpg
bms 20 A.jpg (59.24 KB) Visad 6405 gånger
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 24 nov 2016 12:04

IMG0014A.jpg
IMG0014A.jpg (28.16 KB) Visad 6399 gånger
IMG0012A.jpg
IMG0012A.jpg (57.87 KB) Visad 6471 gånger
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Bittämjaren 30 nov 2016 18:01

Min kommentar är väl att man bör veta var den svaga isen är någonstans, så att man undviker att gå just där. :wink:

Att parallellkoppla 4st celler i varje plats i din seriekoppling kan nog fungera ihop med ett protection board.
Några problem kan dyka upp i samband med detta:
* 1 Parallellkopplade batterier, då behövs säkringar till varje cell. Tänk om ett batteri får kortslutning och kompisarna i parallellkopplingen pumpar in massor av kräm till sin kortslutna kompis,... oj !, va mycket rök det blir, tydligen en lösning som tillämpas laptopdatorer. Min dotters dator "exploderade" en tidig morgon så hon ställde ut den på balkongen för det luktade så illa och sedan ringde hon mig någon timme senare och berättade vad som hänt. När jag tittade på "resultatet" så kunde jag konstatera att varje cellplats bestod av två parallellkopplade batterier och kunde inte se någon säkring på cellerna i den sotiga och ihopsmälta klump som kallas batterikasett.
* 2 Det protection board du visar ser ut att vara mindre än ett kreditkort i storlek och ska klara 20 A ....20 A vaddåå, tänk... batteriet fulladdat och 20A laddström som tas om hand av protection board, hur många sekunder dröjer det till att effektransistorerna faller av p.g.a. att värmen smälter tennet som håller dem på plats. Med 20A x 12,6V = 252W i något som är mindre än ett kreditkort utan kylflänsar, nä 20A gäller nog urladdningströmmen när batteriet ska driva någonting 20A x någon tiondels volt spänningsfall över transistorn = några watt värme, ja nu smälter inte tennet åtminstone. Men å andra sidan när alla cellerna har laddflaggan i topp så kan jag tänka mig batterierna kopplas bort av kortet.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 01 dec 2016 06:57

Tack för råd har läst och betraktat en massa och har bestämt mig för följande .Tre celler i serie fyra balanseringskablar ingen elektronik inne i lådan + kabeln säkrad med 10 A säkringshållare ock kontaktdon placerade på utsidan av lådan samt en voltmätare . Det ger mig möjlighet att balansera varje enskild cell vid behov anslutnings kabeln mellan batteri och motor 1 kontakt på motorsidan 4 på batterisidan . Beställt kontakter och laddare 80 watt med balanserings funktion samt Lipo Battery Low Voltage Meter Tester Buzzer Alarm XG att sätta i balanserings kontakten. Voltmätaren får bli min BMS lägger ut bild när lådan är färdig.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 16 dec 2016 09:12

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
Här är en länk med matnyttigt om batterier väntar på leverans av kontakter .
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 26 feb 2017 21:59

bild 8.jpg
bild 8.jpg (119.47 KB) Visad 5344 gånger
Så här blev det till slut 4 paket med 3 celler i varje varje paket har egen säkring samt balanseringskontakt . Kabeln som ligger längs fram är för laddning utan balansering andra kabeln med två stift är för att balansera enskild cell direkt i balanseringskontakten minus längst till vänster sen är det bara att flytta ett steg åt höger för nästa cell osv . Inne i höljet finns ett larm med siren som larmar när en cell når 3 volt utvändigt sitter en strömbrytare som stänger larm och voltmätare nu återstår provkörning och mäta gångtid.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Kasserat Litium- ion batteripack 2 pack 7 celler i varje

Inläggav Gunnar lindgren 14 mar 2017 11:23

Belastnings prov läge 5. 28A ,4. 20A, 3.18A ,2.13A ,1.10A Läge 5 37 minuter läge 3 50 minuter. När jag monterade voltmätaren och larmet med gemensam minus via strömbrytare så fungerade inte larmet cell 1 fick ström bakvägen från voltmätaren
och visade inte lägre än 3,88 volt larmet var ju ställt på 3 volt. Monterade diod mellan brytaren och voltmätaren på minussidan nu fungerar larmet men voltmätaren visar 0,2 volt för lite det kan jag leva med.Vid laddning ligger alltid 3 cellen högre än 1 och 2 kanske beror på inre resistans en annan iakttagelse prövade med ett fulladdat 75 A batteri och då blev det 30 A på läge 5 .Slutsats lärt mig en del om li-ion batterier och laddning 20 A/H är för lite om man vill åka länge men om man bara skall göra små förflyttningar under fiske kan det fungera är ju väldigt lätt att transportera. På önskelistan en laddstolpe 100 w solpanel vid bryggan med 2 st anderson plugg sen får den som vill ladda ha en egen regulator för använd batteri typ.
Fyll på med synpunkter
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron