Säkringscentral 24V

Säkringscentral 24V

Inläggav Bittämjaren 28 maj 2016 10:44

Nu har man skaffat sig en massa 24V prylar

http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.p ... 703#p34240

Och allting blir bara mer omfattande, mer prylar, mer ström, mer Ah i batterierna, mer koppar i kablar, mer solpaneler, osv = mer trassel i installationen och det måste lösas på något sätt, t.ex. en rejäl elcentral måste till.

Nu ska vi se.... köpa en färdig ?!?... näe nä nä... bygga själv måste man naturligtvis göra, hur gör man då ?.. jo man tar ett gammalt elskåp från någon industrimaskin, sanerar den på sitt innehåll och bygger det man vill ha.

Jag tog ett elskåp modell Eldon KGT2415
Här kan man se hålen efter tidigare användning på dörren.
DC24centralbygge_bild8a_z.jpg
DC24centralbygge_bild8a_z.jpg (77.59 KB) Visad 3936 gånger

Och på insidan ser det ut så här
DC24centralbygge_bild7e_z.jpg
DC24centralbygge_bild7e_z.jpg (197.31 KB) Visad 4084 gånger


Det fick plats med 20st säkringar, batterianslutningsplint, lite jordplintar och en säkringsplint för instrument i dörren t.ex.
I skåpet monterades en DIN-skena (hattskena) på distanser så att säkringarna kom lite högre upp närmare dörren och en minus-skena närmast under säkringarna vilket går att se på denna närbild på batterianslutningen.
DC24centralbygge_bild6b_z.jpg
DC24centralbygge_bild6b_z.jpg (172.68 KB) Visad 3960 gånger

inkoppling av 16kvmm "trådarna" mellan batterianslutning och säkringar, säkringarna är grupperade parvis med en inmatning och en utmatningspunkt i varje par för att minska antalet trådar mellan säkring och batterianslutning.
DC24centralbygge_bild6c_z.jpg
DC24centralbygge_bild6c_z.jpg (128.71 KB) Visad 3908 gånger

Jag vill kunna ansluta solelpanelerna direkt till batteriet via en backdiod så jag byggde in den här också och till den behövdes en kylfläns som sattes över en av flänsöppningarna upptill
DC24centralbygge_bild4g_z.jpg
DC24centralbygge_bild4g_z.jpg (109.3 KB) Visad 3908 gånger

För att skydda backdioden från farliga backspänningar t.ex. statiska urladdningar och annat otyg som kan inträffa så finns det ytterligare en (kortslutande) backdiod som förhindrar negativ spänning från solpanelen, det är de stora likriktarbryggorna med flatstiftanslutningarna som har den uppgiften.
sen lade jag till en trefas brygglikriktare i fall man riggar något generatorbaserat som strömkälla. Sen behövs en underspänningsvakt också till alla förbrukare med sin säkringscentral, transistorn till detta sitter till väster på kylprofilen och motstånden i mitten har en speciell uppgift till säkringarna för mina hemmabyggda shuntlaster.
DC24centralbygge_bild5d_z.jpg
DC24centralbygge_bild5d_z.jpg (123.38 KB) Visad 3891 gånger

Och helt färdig med styrkortet till underspänningsvakten monterat och anslutningstrådarna moterade ser det ut så här:
DC24centralbygge_bild5i_z.jpg
DC24centralbygge_bild5i_z.jpg (141.39 KB) Visad 3940 gånger

Monterad och kopplad i elskåpet med säkringarna ser det ut så här:
DC24centralbygge_bild7b_z.jpg
DC24centralbygge_bild7b_z.jpg (136.05 KB) Visad 3900 gånger

Och dioderna till solelpanelerna monterat och kopplat:
DC24centralbygge_bild7c_z.jpg
DC24centralbygge_bild7c_z.jpg (153.54 KB) Visad 3882 gånger

Centralen är dimensionerad att hantera 100A ström fram och tillbaka till batteriet

Nu återstår "bara" att sätta upp centralen på väggen också och få den i drifttagen :)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Säkringscentral 24V

Inläggav Mogge 28 maj 2016 19:19

Som ett vykort.

Fina bilder :D
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Säkringscentral 24V

Inläggav OlleP 02 jun 2016 19:14

Alltså, du har gjort en antinormcentral :D
Glöm inte säkringen närmast batteriet bara
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Säkringscentral 24V

Inläggav Bittämjaren 07 jul 2016 17:56

Och så... äntligen kom den upp på väggen

DC24central_påvägg.jpg
DC24central_påvägg.jpg (209.02 KB) Visad 3622 gånger

Och genast flyttar det in en massa kablar 8)
uppe till vänster ser man undercentralen till huset som får ström från den här centralen.
Åsså har jag inte glömt säkringen närmast batteriet,.. blir det bra så här OlleP :wink:

Batterisäkring1.jpg
Batterisäkring1.jpg (83 KB) Visad 3659 gånger

Den är visserligen på bara 20A och lite klena ledningar men det får räcka så länge, går den sönder sätter jag i nästa större storlek bara, tills den slutar gå sönder.
Ska byta till kraftigare trådar till säkringshållaren
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron