Lackerad koppartråd

Lackerad koppartråd

Inläggav RÖD@nörd 07 jan 2016 04:59

Vart köper man lackerad koppartråd bäst? :)

Önskemålet är diametrar runt 1 mm.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Lackerad koppartråd

Inläggav Gunnar lindgren 07 jan 2016 07:30

RÖD@nörd skrev:Vart köper man lackerad koppartråd bäst? :)

Önskemålet är diametrar runt 1 mm.

kundservice@orebroelektronik.se Köpte 1.4mm tråd 2013 betalad då 309 kr kilot har lite kvar hur mycket behöver du?
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Lackerad koppartråd

Inläggav RÖD@nörd 09 jan 2016 01:53

Hej Gunnar

Det inköpsstället var i princip det enda jag fick fram så det kanske inte finns så många som säljer lackerad koppartråd?

Än så länge är jag väl snarast ute efter en trevare och se hur läget ser ut. Tanken bakom är och experimentlinda belysningsspolar för gamla mopeder och se vad man kan uppnå för prestanda. Dock är det inte enbart tråden det hänger på, man måste ha tillräckligt med kärna och sedan har magneterna en avgörande betydelse. Ett tips från en annan sajt var dock att man kan placera moderna neodymmagneter intill de ordinare magneterna i svänghjulet och på så vis förstärka magnetfältet. Dock har jag ej provat.

Tjocklek vet jag inte riktigt men 1,4 kan nog vara en bra storlek en högeffektiv spole för 6 Volt. Original är c:a 1 mm.

Jag tackar för erbjudandet men väntar med beställning till jag kommit mer igång. Sen bör man också ha en anordning så man kan maskinlinda, för linda för hand kan spolen bli så stor att den inte får plats.


    ljusspole.jpg
    ljusspole.jpg (8.97 KB) Visad 3415 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron