Frikoppla +/-

Frikoppla +/-

Inläggav Mogge 03 jan 2016 00:29

Plöjde massa kurser i fin elektronik på youtube i somras och det verkar inte bättre än att jag kanske blev lite för övermodig.. :roll:

Har byggt en controller/styrning till ett vattenkraftverk, 12v. Förenklat är konstruktionen sådan att ett separat batteri i anslutning till kraftverket driver en ventil. Kretsen går tillsammans med strömmen från generatorn in i controllern som startas/stoppas med två knappar.

Nu vill jag att generatorn ska ladda batteriet via min regulator. MEN det blir läck och jordslingor bakvägen när batteriet ansluts (se ??). Bävar :cry: för att behöva löda om.. Finns det något enkelt sätt att frikoppla +/- från resten av kretsen? en 1:1 transformator kanske hade fungerat men det är DC hela vägen. Frikopplingen behöver inte klara mer än 2 ampere. Räcker gott o väl för att ladda batteriet.

dump.png
dump.png (10.2 KB) Visad 4689 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Bittämjaren 03 jan 2016 13:03

Är det inte bäst att låta extrabatteriet strömmata hela turbinstyrningen och ta laddströmmen från generatorns huvudkrets till "fastigheten" eventuellt via en DC/DC omvandlare.
Jag saknar en del detaljer i kopplingen för att kunna ge dig något vettigare svar/förslag än så här :?
Jag ser att huvudkretsen går genom din styrenhet (DUMP), men vad händer där med "krafledningen" från generator till huset ?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Mogge 03 jan 2016 17:22

Är det inte bäst att låta extrabatteriet strömmata hela turbinstyrningen och ta laddströmmen från generatorns huvudkrets till "fastigheten"

Det är faktiskt så det fungerar. Extrabatteriet är enbart till för styrningen och står ute bredvid kraftverket. För att kunna starta verket inifrån har jag gått med ytterligare ett kabelpar (utöver huvudkretsen) till controllern. Väl inne i controllern delar styrkrets + övrig elektronik (som strömförsörjs via huvudkretsen) på en påslagsknapp.

Nu vill jag underhållsladda extrabatteriet när kraftverket körs. Men det blir rundgång i systemet när jag ansluter en extra laddcontroller mellan generatorn och extrabatteriet. Hade hoppats på att det fanns något enkelt sätt att göra laddkretsen till extrabatteriet fristående/ej ihopkopplad med huvudkretsen.


Jag ser att huvudkretsen går genom din styrenhet (DUMP), men vad händer där med "krafledningen" från generator till huset ?

Huvudkretsen går från generatorn via controllern till en MPPT regulator som laddar batterierna i huset.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Bittämjaren 03 jan 2016 18:35

Så här tänkte jag för att slippa rundgång

dumpmod.png
dumpmod.png (10.96 KB) Visad 4555 gånger

"??"-burken kan vara en lämplig DC/DC omvandlare
Men vad har du för utspänning från generatorn till huset? Det går kanske att förenkla lite till.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Mogge 03 jan 2016 23:54

Hoppas slippa ändra hur kopplingarna är dragna :?
Huvudkretsen behöver gå igenom controllern. Den innehåller fler funktioner dumpning, överhettningsskydd, effektmätning, för-lite-vatten-disconnect, stöd för manuell start, mm.

Generatorn verkar arbeta effektivast när den levererar ~25 volt in till huset. Tjänar ca 30 extra watt när den hoppar upp från 17 till 25 volt. Hittills har det fungerat bra när MPPT-regulatorn hanterar strömmen från generatorn. Vill gärna fortsätta ha det så.

??-burken är en DC/DC -omvandlare idag. Går det att få den helt isolerad hade det varit toppen.

Har ett alternativ för att slippa rundgång. genom att byta ut start-knappen till en med stöd för dubbla kretsar. Men jag gillar just den startknappen. Rund metallic matchar stopp-knappen och med inbyggd grön led-belysning
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Bittämjaren 04 jan 2016 18:51

Här får du några svar på dina synpunkter:

'Hoppas slippa ändra hur kopplingarna är dragna' - Det är klart att du ska ändra så lite som möjligt !

'Huvudkretsen behöver gå igenom controllern. Den innehåller fler funktioner dumpning, överhettningsskydd, effektmätning, för-lite-vatten-disconnect, stöd för manuell start, mm.' - Här behöver jag se kopplingsschemat för att kunna ge dig förslag på ändringar.

'Generatorn verkar arbeta effektivast när den levererar ~25 volt in till huset. Tjänar ca 30 extra watt när den hoppar upp från 17 till 25 volt. Hittills har det fungerat bra när MPPT-regulatorn hanterar strömmen från generatorn. Vill gärna fortsätta ha det så.' - Det tycker jag också.

'??-burken är en DC/DC -omvandlare idag. Går det att få den helt isolerad hade det varit toppen.' - Isolerade DC/DC omvandlare är ganska vanliga ute i handeln.

'Har ett alternativ för att slippa rundgång. genom att byta ut start-knappen till en med stöd för dubbla kretsar. Men jag gillar just den startknappen. Rund metallic matchar stopp-knappen och med inbyggd grön led-belysning' - Du kan låta startknappen styra ett 2-poligt relä så får du dubbla kretsar.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Mogge 06 jan 2016 20:54

Uppskattar dina svar. Fullt isolerad DC/DC är vad jag letar efter :wink: Fortsätter mitt sökande
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Frikoppla +/-

Inläggav Bittämjaren 06 jan 2016 23:17

Vad jag förstår har du lite varierande spänning från generatorn, så se till att DC/DC omvandlaren kan hantera detta som inspänning.
Utspänningen bör kunna justeras mellan 12 - 15 V (c:a) så att du kan ställa in en lämplig hålladdning till batteriet. (t.ex. 13,8V).
Någon form av konstantströmbegränsning bör också finnas inbyggt i omvandlaren. (något annat än bara kortslutningsskydd som är vanligt annars)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron