Brandrisk med batteri i klädkammare?

Brandrisk med batteri i klädkammare?

Inläggav Ulrik 17 nov 2015 21:21

Jag överväger någon enklare form av avbrottsfri kraft med batteri vid strömavbrott, men är osäker på brandrisken om batteriet står inomhus i en klädkammare brevid sovrummet. Klädkammaren har svag mekanisk frånluftsventilation och en temperatur på 18-30 grader.

Anslutna laster skulle vara 12V-elektronik (och kanske lite 3.3-5V). Deras specificerade max-effekter summerar till 50W, men 25W är mer typisk och är vad jag önskar kunna driva i 12 timmar med batterikraft.

Har läst att "Compared to flooded batteries, VRLA batteries are more vulnerable to thermal run-away during abusive charging". Men hur påverkas brandrisken, och andra ev. risker, om batterierna aldrig laddas inomhus, dvs helt utan underhållsladdning, och kopplas in av relä enbart vid strömavbrott? Jag skulle ladda batterierna var tredje månad på annan plats.

Vore ett 12V AGM-batteri lämpligast, eller finns det säkrare typer för klädkammaren?
Ulrik
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2015 21:11

Re: Brandrisk med batteri i klädkammare?

Inläggav OlleP 19 nov 2015 01:17

Ett tätt agm som laddas utanför och är ordentligt avsäkrat skulle jag sova gott med.
Ladda går ju bra med en fin laddae även i garderoben..
Gör det när du är närvarande och vaken.

Jag tror också att batteriet mår bra att kollas lite oftare med tanke på dess automatiska inkoppling som hela tiden drar lite ström.
Bygg in det i en låda för att säkra att ingenting kommer åt polerna
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Brandrisk med batteri i klädkammare?

Inläggav Ulrik 19 nov 2015 22:19

Tack Olle för bra feedback!

OlleP skrev:Jag tror också att batteriet mår bra att kollas lite oftare med tanke på dess automatiska inkoppling som hela tiden drar lite ström.


Jag har antagit att den automatiska inkopplingen (switchande elektromekaniskt relä) helt ska koppla ifrån batteriet och hållas av en nätadapter och inte belasta batteriet alls så länge det inte är strömavbrott.

OlleP skrev:Bygg in det i en låda för att säkra att ingenting kommer åt polerna


Det ska jag tänka på. Och ordentlig avsäkring.
Ulrik
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2015 21:11


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron