Hur fixar man automatisk start för elverk?

Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Göran 04 sep 2015 03:21

Ni som är duktiga på elektronik, hur fixar man automatisk start för elverk med elstart? Att vrida igång det är ett mindre problem, men hur vet man att det startat, så inte startmotorn gnuggar vidare? Vilken är den bästa lösningen?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav TonyMontano 04 sep 2015 15:30

Som jag kommer på ju nu är med ett relä från generatorn som drar när den hoppar igång och kopplar bort startmotorn!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Bittämjaren 04 sep 2015 17:57

Helt rätt TonyMontano ! De flesta elverk har en 12V utgång för batteriladdning som man kopplar till spolen på ett relä där brytkontakten har till uppgift bryta startkretsen så att startmotorn stannar.
Nu kan det hända att när startmotorn arbetar så roterar generatorn så fort att det blir tillräckligt med spänning till brytreläet så att det drar innan motorn startat, det får man lösa med ett motstånd i serie med spolen på brytreläet eller ett relä med högre spolspänning.
Behöver du använda 12V utgången för batteriladdning, så får man väl använda ett brytrelä kopplat till 230V utgången istället.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Göran 05 sep 2015 13:11

Ja!! Det tänkte jag inte på, men nu har ett annat problem dykt upp och det är att det tänkta elverket, ett diesel-elverk, trefas, kräver omständliga procedurer vid start och stopp, som att bränslekranen ska vridas av och på, all last kopplas av både före start och innan stopp. Sedan ska motorn gå i tre minuter innan den stängs av. Det verkar helt enkelt för krångligt för att det här ska fungera automatiskt.

Känner ni till något trefas-dieselelverk, 5-8 kW, med fjärrstart?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav smidy 06 sep 2015 12:29

Nog måste det gå att lösa med befintligt elverk, bränsle kranen borde kunna stå öppen hela tiden, kan den inte det så är det läge att laga läckage, fördröjning för påkoppling av last borde gå att lösa med en fördröjning kontaktor, en sådan man brukar ha till elpatroner för att fördröja återinkoppling efter strömavbrott, eller så styr du hela baletten med en Arduino.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Bittämjaren 06 sep 2015 23:14

Det var knepiga villkor för att elverket ska trivas,...
Men en kontaktor + två tidreläer + 1 - 2 st "vanliga" reläer borde lösa uppgiften.
Jag får väl gräva lite i fyndlådan och skicka dig en byggsats om du vill ha, Göran
Jag är ledsen smidy men jag måste konkurrera lite med din arduinolösning. :mrgreen:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Göran 07 sep 2015 01:46

Det här ser bra ut (Defenda) och det har fjärrstart, men förmodligen är det en fjärrkontroll som man får pilla sönder och löda in egna kablar i. I beskrivningen står också att jag kan sluta leta nu. :-)

http://www.defenda.com/shop/3538---defe ... 0r3--3-fas.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Bittämjaren 08 sep 2015 21:20

Den har manuell start, borde inte det kunna användas som trådkopplad fjärrstart ?
Verket ser vettigt ut enl. min åsikt och 5,5 kVA som kontunuerlig maxeffekt är nog mest rimligt att räkna med.
Synkrongenerator är bra, då tål den lite misshandel på den elektriska belastningen.
Men ingen uppgift om max enfaslast men den borde vara lite mer än 5,5/3 = 1,8 kVA.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Göran 09 sep 2015 01:11

Den här bör kunna fixa så elverket startar automatiskt och just den här är för dieselmotorer. Bensin blir enklare.

http://www.gencontrol.co.uk/aecm104frsi.html
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav RÖD@nörd 09 sep 2015 02:43

Jag har ju det här dieselelverket, det större på bilden alltså. Det mindre är bensin och mera veteran.

Det här elverket är lite äldre grejer 60-70 tal. Såna är mera sällan spelklara men när man lagt ner lite arbete kan man få något som är enkelt, tillförlitligt och med gammeldags hållbar kvalité. Motorn är en Lister SR2 en vanlig motor för marint bruk, livbåtsmotor, reservelkraft etc.

https://www.youtube.com/watch?v=RdkcO9tz4dg

Det är lite tyngre grejer men ska man inte flytta på dem hela tiden så är det mer en fördel. En av dom fördelarna är det lägre varvtalet, i det här fallet 1500 r/m vilket jag inte tror finns på elverken i den här storleken idag. Varvtalet brukar vara 3000 och det är inget roligt att lyssna på precis...

Det här elverket har automatstart och jag har för mig att spänningen är 24 Volt på likströmssidan som är en dynastart och all kontrollutrustning finns på elverket i de silverfärgade plåtlådorna som tillhör elverket och inte är något eftermontage. Tror inte det finns nån elektronik alls där utan allt är styrt via reläer och förmodligen av tämligen enkel konstruktion.

Elverket har varit militärt och stått som reservkraft vid ett Barracudatält som hålls uppe av eldrivna fläktar som inte får stanna.
Jag köpte elverken för en 7-8 år sedan långt ute i skärgården och många gamla elverk hamnar just där då elen inte alltid är så tillförlitlig och det blir besvär vid strömavbrott.


Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav Bittämjaren 09 sep 2015 17:01

Det är kul med gamla gedigna grejer som fungerar utan elektronik och annat kiselbaserat hokus pokus
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Hur fixar man automatisk start för elverk?

Inläggav RÖD@nörd 09 sep 2015 21:19

Jo, det är sånt man kan förstå sig på, det är mest bara och följa sladdarna och se vart dom går :P

Det finns två olika typer av sådana här generatorer, dom som har kolborstar och dom som är borstlösa. Men vad det är på det här elverket har jag inte kollat än. Det mindre elverket har jag däremot kollat och där finns borstar och i båda ändar av ankaret har jag för mig. En kollektor för ström ut till magnetiseringen och i andra änden släpringar växelström ut 220 Volt. Motorn är en JLO, väldigt gammal, skulle tro från 1930-talet.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron