Laga en robot klippare

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 20 sep 2015 16:38

NC/NO anger om kontakten är sluten/öppen när brytaren är i viloläge (opåverkad) t.ex. Normally open = NO
Att ett läge på brytaren är momentary betyder att den är återfjädrande från det läget
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav RÖD@nörd 21 sep 2015 21:29

Hej McB, man får gratulera på 37-årsdagen :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laga en robot klippare

Inläggav OlleP 22 sep 2015 21:36

Nu har jag pillat i de nya brytarna och det är dags att klämma ihop plastsjoken.
Jag får inte ihop sjoken utan att det fjädrar, den fjädrar i mitten någonstans och jag kan inte hitta något som hindrar.
Sen lite värre, jag hittar en grå flatkabel vid det ena batteriet och jag hittar inget att dätta kontakten i!! :?:
Den är cirka 20mm bred och jag har glömt att fota allting.
Någon som har bättre koll än jag?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 25 sep 2015 11:03

OlleP skrev:Nu har jag pillat i de nya brytarna och det är dags att klämma ihop plastsjoken.
Jag får inte ihop sjoken utan att det fjädrar, den fjädrar i mitten någonstans och jag kan inte hitta något som hindrar.
Sen lite värre, jag hittar en grå flatkabel vid det ena batteriet och jag hittar inget att dätta kontakten i!! :?:
Den är cirka 20mm bred och jag har glömt att fota allting.
Någon som har bättre koll än jag?

Den flatkabeln kan du släppa, den är till programmering/uppdatering av mjukvara ska bara vara kopplad till kretskortet.
När all den svarta plasten är ihop skruvad ska den sticka ut i ett av batterifacken, sen skruvas yttre höljet över och täcker allt.
Här finns finns en WIKI med det mesta du behöver för kopplingar och var dom ska sitta.
Angående monteringsproblemen så behöver jag nån bild för att hänga med var det strular!?

RÖD@nörd skrev:Hej McB, man får gratulera på 37-årsdagen :D


Man tackar!
Fick tillbringa min födelsedag i Mercedes Benz födelsestad, och då inte i syfte att fira min dag utan rent arbete och tråkiga hotell.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 19 okt 2015 11:57

Ja 1:a försöket gick inge vidare! Har testat utan framgång.
Motstånden ska bytas utifall att dom skulle vara påverkade.
Sen ska bryggorna bort igen tror att jag lyckats skada en lödpunkt/kopparbana under kretsen, det kom jag på efter dom nya satt på plats.
Om detta nu är döfött så blir det ny hjärna.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron