Laga en robot klippare

Re: Laga en robot klippare

Inläggav OlleP 10 sep 2015 12:53

Vad är det för klippare.
Jag har en biltema och den har fått spader.
Är det direktdrift på hjulen eller remmar?
Min går bara bakåt samtidigt som den snurrar :evil:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 10 sep 2015 17:34

Det är en biltema....
Ditt problem låter som en krocksensor som hängt sig i slutet läge eller gått sönder så kretsen är sluten..

Lossa gummikanten och vräng upp lite så du ser in och kan känna på sensorerna (microbrytare monterade inifrån), kolla så dom klickar tydligt när du trycker på dom.
Sånär som elektroniken i klipparen är dom enkla att mecka med själv.
Har inte hittat liknande brytare än men letar.

Drivningen är motor med planetväxellåda och ytterligare ändring genom kugghjul mellan växellåda och drivaxel.
Just detta ger en svaghet, blir lätt ett ganska stort glapp i axelinfästningarna och ute på hjulet blir det riktigt stort.
Då kan klipparen ha svårt att styra efter slingan i en lutning samt att cirkelklippningen blir riktigt ful med stora glapp med oklippt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 11 sep 2015 17:54

Mikrobrytare i sådana här produkter brukar vara av en modell som det finns 13 - 14 st på ett dussin av, d.v.s. en övervanlig modell.
Bipacka en bild på brytaren så vi andra får betygssätta den !
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 11 sep 2015 18:27

Bittämjaren skrev:Mikrobrytare i sådana här produkter brukar vara av en modell som det finns 13 - 14 st på ett dussin av, d.v.s. en övervanlig modell.
Bipacka en bild på brytaren så vi andra får betygssätta den !



Väldigt lika dessa men vet inte om måtten stämmer helt.

Sen sitter det en annan sort som är fyrkantig bakom laddningsstiften, dom har 6 utgångsben men bara 2 som används vad jag kan minnas.
Dessa hittar jag ingen ersättare till, gissar på att dom bara är parallelkopplade så det borde funka med vilken som helst bara infästningen är rätt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav OlleP 12 sep 2015 19:17

McB skrev:Det är en biltema....
Ditt problem låter som en krocksensor som hängt sig i slutet läge eller gått sönder så kretsen är sluten..

Lossa gummikanten och vräng upp lite så du ser in och kan känna på sensorerna (microbrytare monterade inifrån), kolla så dom klickar tydligt när du trycker på dom.
Sånär som elektroniken i klipparen är dom enkla att mecka med själv.
Har inte hittat liknande brytare än men letar.

Drivningen är motor med planetväxellåda och ytterligare ändring genom kugghjul mellan växellåda och drivaxel.
Just detta ger en svaghet, blir lätt ett ganska stort glapp i axelinfästningarna och ute på hjulet blir det riktigt stort.
Då kan klipparen ha svårt att styra efter slingan i en lutning samt att cirkelklippningen blir riktigt ful med stora glapp med oklippt.

Det där ska givetvis undersökas.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 13 sep 2015 12:25

Har varit med om en hel del knepiga grejer med denna klippare och det mesta kan härledas till någon form av mekaniska problem eller kärvande microbrytare.
Det är först nu som elektroniken strular och det beror troligtvis på en trasig microbrytare som grundproblem.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 15 sep 2015 17:29

Det var ingen trasig microbrytare utan en kärvande microbrytare.
Har gått över samtliga brytare och mätt upp dom, och den brytare jag misstänkte var trasig kärvade ordentligt.
Lite kontaktrengöring och lirkande med lite smörja så funkar den fint igen = underhåll.
Får nog göra detta inför varje säsong :(
Några h-bryggor har det inte kommit än tyvärr :( får se om snön hinner före delarna.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav RÖD@nörd 15 sep 2015 20:17

McB skrev: Får nog göra detta inför varje säsong :(

Låt mig gissa på att folk idag är bortskämda med underhållsfritt och långa serviceintervaller.
Kollar man i en instruktionsbok för en gammal lastbil kan det stå att oljebyte ska göras vart 150:e mil + en mängd andra serviceåtgärder. Undrar hur många som skulle köpa en sån lastbil idag? :roll:

Rengör och smörj, det har varit som en ledstjärna i hela mitt mekaniska liv och faktum är att det är mycket väl investerad tid för då håller grejerna länge och funkar som regel när man behöver dem :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 16 sep 2015 10:56

Stämmer nog på mycket RÖD@nörd.
Men här faller domen på undermåliga komponenter. Finns microbrytare som klarar den här miljön mer än väl, dom är bara mycket dyrare.
Men då blir ju klipparen dyrare eller så minskar marginalen, allt tillverkas idag med en beräknad livslängd och maximal vinstmarginal så en dyrare produkt håller längre vanligtvis men vinstmarginalen är lika stor eller större.

Jag kan inte klaga på min klippare, den har funkat OK med tanke på vad den kostade och hur länge den funkat med endast små bekymmer.
Jämför jag med grannens märkesmaskin har jag gjort ett klipp när det gäller kostnader för service/reparation, och då kostar min maskin mindre än 1/4 i inköp. Sen har jag inte alla flashiga funktioner och mindre smidig programmering men det kan jag ta till det priset.

Detta haveriet är det bökigaste jag haft på 3 eller 4 säsonger, och det ska nog gå att lösa det tar bara lite tid med delar.
Om jag beställt det från elfa hade den rullat nu, men nu får jag 5 bryggor till samma pris som 1 kostar på elfa = reservdelar eller andra projekt.
Tid att vänta finns, gräset blir bara långt inget annat.
Det ska ju byggas en enkel robot har ungarna bestämt. Dom innehåller motorer som behöver styras så H-bryggorna kommer nog till användning på ett eller annat sätt, kanske blir en prototyp till en ny robotklippare med larvband :D 8) :wink:

Vill tipsa om en grupp på facebook som handlar om hembyggda robotklippare DIY Robot Lawn Mower heter den och är på svenska trots namnet, där finns tips och beskrivningar på allt du behöver för att bygga din egen lilla slav. Där pågår utveckling och testning oavbrutet.
Sen finns Ardumower som jag länkat till tidigare, där hålls det till mest tyska och delvis engelska med en bra webshop med delar för att bygga efter egna behov och allt är opensourse och fritt att ändra och anpassa efter egna behov.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav OlleP 17 sep 2015 19:01

Brytarna finns på Elfa för tio kr per styck, jag har beställt ett gäng.
Fast när jag läst bittämjarens kvalitetsaspekt borde jag kanske bytt ut dem mot fjäderbelaste saker.

Tilläggas om hjulen, på de fritt snurrande framhjulen på biltemas klippare har fjädrarna tryckts ihop till ingen ting, så jag måste demontera hjulen och dra isär fjädrarna eller köpa nya i bättre kvalitet.
V köper man fjädrar, inte från höns utan utav metall. :D
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 18 sep 2015 09:22

OlleP skrev:Brytarna finns på Elfa för tio kr per styck, jag har beställt ett gäng.
Fast när jag läst bittämjarens kvalitetsaspekt borde jag kanske bytt ut dem mot fjäderbelaste saker.

Tilläggas om hjulen, på de fritt snurrande framhjulen på biltemas klippare har fjädrarna tryckts ihop till ingen ting, så jag måste demontera hjulen och dra isär fjädrarna eller köpa nya i bättre kvalitet.
V köper man fjädrar, inte från höns utan utav metall. :D


Dom fjädrarna ska vara nästan helt ihop tryckta hjulen fungerar som fallskydd, på toppen av hjultornen sitter en magnet och vid bottenläget sitter en givare. Om tornet är fullt utdraget ger det stoppsignal, kan hända om man har ett hål så bara ena hjulet åker i och det andra bär vikten. Allt ihop är också försänkt på undersidan så fjädrarna inte ska ligga öppet och fastna i grenar och annat skräp och bli stående.

Ja microbrytarna är av svajig kvalitet, inte det att dom går sönder utan att dom börjar kärva.
Du råkade inte hitta den andra typen av brytare på elfa med, den med 6 kopplingsben?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 18 sep 2015 19:14

Det här är ingen mikrobrytare, utan en vanlig slutande (skitbillig) tryckknapp som råkar göra kontakt mellan anslutningarna när "pinnen" blir intryckt, som används istället för en (riktig) mikrobrytare. Anledningen till att den kärvar/inte fungerar beror på att du har överskridet dess maximala antal cykler som är, säg 1000 st
En mikrobrytare har ett distingt klickljud när den växlar läge med lite hysteres mellan lägena.

Släng in ett foto på 'den med 6 kopplingsben'
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 19 sep 2015 10:50

Byta ut dom mot dessa IP 67 borde överleva.
Den till vänster ser ut att matcha 6 bens historien, sen ser jag inte behovet av mer än 2 ben då dom bara är parallelkopplade.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 19 sep 2015 20:54

De visade modellerna ser ut att kunna fungera tycker jag, men jag har inte lyckats läsa mig fram till om det är någon mikrobrytarfunktion i dem, men hursomhelst det fungerar ändå.
Livslängd mer än 30000 cykler låter bra, då är det säkert något annat som behöver bytas vid nästa haveri.
IP 67 är väl att överdriva lite.... om du inte ska klippa sjögräs i bassängen förståss och den blir väl inte dränkt av regnvatten ovanför bassängen heller antar jag.
Parallellkoppling tillämpas för att öka funktionssäkerheten eller ökad strömtålighet.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 20 sep 2015 10:35

Bättre att ha en för hög IP-klassning, men antalet cykler är viktigare.
Har bara lite svårt att fatta vilken som gör vad, "on mom off" borde ju vara "på tillfälligt av". I min värld är det NC normally closed eller är jag ute och cyklar?
Sen börjar man ange NC/NO helt plötsligt, rörigt värre i deras katalog. Känns som dom har flera benämningar för samma sak.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

FöregåendeNästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron