Laga en robot klippare

Laga en robot klippare

Inläggav McB 29 aug 2015 22:41

Efter några års trogen tjänst har den packat ihop, eller bara delvis.
Programmet startar upp och allt gör som det ska men motorerna startar inte, programmet säger att den är i auto.

Fram med skruvdragaren och bort med skalet.

Hittar detta
IMG_20150829_183849.jpg
ser inte bra ut
IMG_20150829_183849.jpg (91.29 KB) Visad 11922 gånger

IMG_20150829_184008.jpg
Varit ganska ljummen
IMG_20150829_184008.jpg (86.18 KB) Visad 11901 gånger


Då är frågan hur man tar reda på vad som sitter där utan att texten på komponenterna är läsbar?

Här är undersidan på dom båda bryggorna
IMG_20150829_184037.jpg
undersida
IMG_20150829_184037.jpg (115.44 KB) Visad 11901 gånger


Någon som vet hur jag kan gå vidare?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav RÖD@nörd 29 aug 2015 23:12

McB skrev: Någon som vet hur jag kan gå vidare?

:? Lämna den på återvinningen för miljöfarligt avfall och köp en ny 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 29 aug 2015 23:22

Nä då transplanterar jag heller in en ny hjärna i den.
Har någon satt ihop den så går det ta isär den och troligtvis laga med!

Ny hjärna enligt ArduMower koncept får det bli om inget annat funkar!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 30 aug 2015 18:38

Frågan är om inte dom 2 kylflänsarna är 2 st L298N H-bryggor som klarar max 2A, rimmar väl då hjulmotorerna är på 1,6A eller 22W.

Då är frågan vad det är för kondensator liknande som verkar bränd med, är ju överdragen med krympslang ser det ut som?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 30 aug 2015 20:37

Det är en spole (induktor) som överdragen med krympslang ! Den ingår nog i (5V) spänningsomvandlaren till all styrelektronik, förresten ser jag två st och tre st elektrolytkondensatorer men de ser friska ut på bilden.
Va e det som varit varmt ?!? Vad jag kan se har kortet fortfarande samma fina gröna färg som när det var nytt.
Du säger " hjulmotorerna är på 1,6A eller 22W " jag säger ' när då ' vid max belastning enligt databladet, -javisst, men din gräsmatta är väl inte blank som ett slipat parkettgolv så H-bryggorna har nog fått prestera vad de klarar av och lite till, jag gissar att H-bryggorna har sagt upp sig efter "lång" och trogen tjänst.... men tänk om det är ett annat fel...?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 30 aug 2015 21:03

Vågar man anta att spolen är ok?
Syns på H-bryggorna och undersidan av de samma att det varit varmt.
Hittat en trolig orsak till varmgång, en trasig microbrytare som indikerar påkänning framifrån.
Det ger att klipparen har stått och pressat mot ett hinder utan att indikera det = max last på H-bryggorna.

Beställer 5 nya bryggor och testar, kostar 45 spänn på ebay.
Ska se om jag kan hitta en microbrytare av rätt typ med.

Får se hur det går, hoppas att få säga "It's alive It's alive".
:D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav RÖD@nörd 31 aug 2015 00:27

Väldigt spännande det här... Får du ihopatt så det funkar är du en kille och beundra för jag fixar inte sånt här :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 02 sep 2015 16:43

Nu är grejerna påväg :D
Får se hur jävligt det blir att löda dit dom med skyddslack och jävelskap, tack och lov finns det ganska mycket plats att jobba med.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 02 sep 2015 17:02

Bittämjaren skrev:Du säger " hjulmotorerna är på 1,6A eller 22W " jag säger ' när då ' vid max belastning enligt databladet, -javisst, men din gräsmatta är väl inte blank som ett slipat parkettgolv så H-bryggorna har nog fått prestera vad de klarar av och lite till, jag gissar att H-bryggorna har sagt upp sig efter "lång" och trogen tjänst.... men tänk om det är ett annat fel...?


Efter lite nogrannare läsning och kollande pin layout, L298N är en 2 kanalig H-brygga med 2A per kanal = 4A / brygga.
Det sitter en krets per motor vilket ger 4A / motor vilket borde vara tillräckligt även vid dubbel förbrukning i en backe.

Så din slutsats om lång och trogen tjänst känns helt rätt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav RÖD@nörd 02 sep 2015 21:10

McB skrev:Nu är grejerna påväg :D
Får se hur jävligt det blir att löda dit dom med skyddslack och jävelskap, tack och lov finns det ganska mycket plats att jobba med.

Var försiktig med skyddslacken så du inte andas in rök eller damm när du värmer eller slipar.
Jag vart ute i kväll och städade under ett tak där jag har ved men trots att jag var väldigt försiktig så började jag och hosta och kände att halsen ville svälla upp. Det hade legat länge där och det räcker om man bara rör lite försiktigt så yr det fina dammet man inte kan se med ögat förrän möjligen i starkt solljus.

När jag tagit bort lite av det ytliga hämtade jag grovdammsugaren och hade den ute med några meter lång slang och vinden kunde ta det fina dammet från dammsugaren och blev det bättre och jobba med det när man kunde suga lite så fort man rörde nåt.

Det kan bli väldigt mycket damm ute faktiskt och jag har kört med vedkapen i närheten och det är en riktig dammspridare särskilt om det är torr ved.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Mogge 05 sep 2015 20:36

McB skrev:Nu är grejerna påväg :D


3-4 veckors leverans gissar jag på :)

Winter is comming, så du hinner några beställningar till. Men bara för att dom blivit varma behöver det inte betyda att dom dött?
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 06 sep 2015 23:00

Du har nog rätt när du säger:
Men bara för att dom blivit varma behöver det inte betyda att dom dött?
Men nu hade inte "krocksensorn" fungerat och då har den stångats mot diverse saker utan att upptäcka detta och då har det blivit upprepade starter på motorerna och det har stressat kretsarna hårt eftersom startströmmen normalt är säg 5 - 10 ggr max strömmen enligt skylten på motorn och då har överströmsskyddet trätt in för att förhindra att röken ska komma ut ur kretsen, men som sagt det kan vara ett annat fel också, för det finns kretskort som har mycket brunare färg runt sina kretsar och fungerar alldeles utmärkt.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav Bittämjaren 06 sep 2015 23:27

Oooooops jag tittade lite mer på bilderna,.... och va ser man då ?!? :shock:
Strömmätningsmotståndet vid varje krets, 0,5 ohm ser de ut att vara (första gången jag ser ett motstånd som börjar med en svart ring) men hur som helst, det verkar vara metallfilmmotstånd... inte bra... för de är transientkänsliga, kolla att de fortfarande har sitt rätta värde kvar.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 07 sep 2015 09:43

Tackar får lossa dom och kontrollmäta!
Sånt här som är bäst med forum, massor med ögon ser olika saker som alla kan ensam eller tillsammans vara felet :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Laga en robot klippare

Inläggav McB 07 sep 2015 10:06

Mogge skrev:
McB skrev:Nu är grejerna påväg :D


3-4 veckors leverans gissar jag på :)

Winter is comming, så du hinner några beställningar till. Men bara för att dom blivit varma behöver det inte betyda att dom dött?


Får hoppas att datumet stämmer, 14 september låter rimligt för "brevstorlek", bara den funkar till våren.

Är nog värre med grejerna man beställt till ungarnas robotexpriment, med ungarnas fantasi kan det bli vad som helst :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster