12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav MantaMania 17 jun 2015 19:01

Hejsan !
Längesedan jag skrev här.....
Bor numera offgrid på heltid och har skaffat mig bredband via fiber !
Nätet är igång sen några dagar tbx och jag får starta om routern (telia) rätt ofta.
Jag misstänker att min vattenpump som är en gammal biffig sak orsakar detta.
Kan jag montera en konding (typ bilstereo) nånstans för att råda bot på detta ?
/S
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav smidy 17 jun 2015 19:54

Finns nog många olika lösningar på ditt problem, en konding KAN hjälpa, men jag tycker du skall åtgärda problemet där det är, dvs vattenpumpen, om det är en gammal biffig pump så har det hänt ett och annat med pumpar...finns bla borrbrunnspumpar för 24 volt och en hel del pumpar för 12 volt. Ett annat sätt är att med ett skiljerelä (typ båt start/förbrukning) låta pumpen ha ett "eget" batteri, så att spänningen inte svajar i hela systemet när pumpen startar, men du har gett lite snålt med info vad du har för komponenter i ditt system, ge mer info så får du bättre svar, den som svarar behöver veta nästan allt om ditt system för att ge rimliga/vettiga svar, utan info vill det bli lite "hur långt är ett snöre" :?
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav Bittämjaren 17 jun 2015 20:35

Jag håller med dig smidy att det är lite information här, men då får vi improvisera lite mer istället.
Jag föreslår följande:
Sätt kondensatorn vid routern och en diod (1A) och ett motstånd på 5-10 ohm (12V) eller 15-22 ohm (24V) i serie med matningen till routern med kondensatorn.
Då kan kondensatorn försörja routern i flera sekunder (antar jag) medan resten av elsystemet kan gunga hur djupt som helst så att du kan använda din gamla biffiga vattenpump.
Varför ett motstånd ? ....
Jo, för att dioden kommer förstöras om du saknar motståndet när du kopplar in kondensatorn på batteriet, strömmen som laddar upp kondensatorn kommer att begränsas av mestadels av ledningsresistansen och då rikerar dioden att säga upp sig från denna tjänst.
Men det är ju klart att om du har en lång och klen kabel fram till routern med kondensator eller en bautastor diod så behövs nog inget motstånd.

Edit:
Förresten hur mycket ström suger routern i sig ?... 5-10 ohm kan bli för högt värde vid t.ex. 200 mA, det kan behövas större diod och lägre resistansvärde på motståndet.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav MantaMania 25 jun 2015 21:29

Tjosan vad dagarna går fort !
Midsommar och annat kom emellan....
Jag har testat att dra fram en grövre matning (4mm2) till routern men ingen lycka där.
Det är ett gammalt 12v system där allt annat jag kör klarar starten av pumpen. Routern,
Telias senaste TG 799vn kanke är lite känslig. Adaptern är märkt 2A 12v sekundärt, kom gärna med ett tips på hur stor konding som kan behövas, och gärna en skiss på hur den ska kopplas in tillsammans med diod och motstånd.
(Pumpen byter jag ogärna ut just nu, en gammal men grymt pålitlig sak) :D
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav Bittämjaren 25 jun 2015 22:48

Så här tänkte jag

Koppling_RDC.jpg
Koppling_RDC.jpg (5.65 KB) Visad 7574 gånger

Problemet du har är att batterispänningen "faller bort" ett kort ögonblick när pumpen startar, så mycket att routern inte trivs. Det botar du med en kondensator som får agera batteri till routern under spänningsbortfallet från det "riktiga" batteriet.
Vilka värden ska vi ha då,....
tja 50 - 100 mF (100000uF) på kondensator gissar jag kan fungera,
c:a 0,5 ohm på motståndet tillsammans med ledningens resistans,
diod på 5 A borde överleva, visserligen blir startströmmen 11 - 13 A (med 0,5ohm) vid start med helt urladdad kondensator men sjunker sedan snabbt.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav MantaMania 26 jun 2015 09:09

Tack så mycket för receptet !
Då är det bara att beställa lite grejor.
Med den underbara sommar vi har och alla småburkar som drar ström så
hade batterispänningen nu på morgonen sjunkit så pass att routern stannade även när kylen startar !
Så nu puttrar 12v elverket så tryggt och tankar batterierna....
En sak till...vilken effekt bör motståndet vara på ?
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav Bittämjaren 26 jun 2015 10:28

Antar att routern ska ha 1 - 2 A
2 A * 0,5 ohm = 1 V,... 1 V * 2 A = 2 W
Njaa kanske lite högt spänningsfall ändå, vi vet inte vid vilken nivå routern slocknar men jag gissar c:a 7 V

Ta en sån här fyrkantig diodbrygga med fyra flatstiftanslutningar och montagehål i mitten och använd en diod i den, de brukar vara på 25 A och kostar inte så mycket samt blir lätt att bara skruva fast någonstans. Kylning lär inte behövas vid 2 A ström på EN diod i denna brygga.
Jaha då spekulerar jag lite,... Diod i brygga 25 A, gott om ampere att hämta ur batteriet när det händer någonting och 5 m 0,75 kvmm kabel fram till routern:
0,0175 / 0,75 * 2 * 5 = 0,23 ohm, 13 V / 0,23 ohm = 56 A (startström vid helt urladdad kondensator sen är strömmen "bara" 1 - 2 A)
Det borde dioden klara, men känner du dig osäker/tveksam så lägger vi till ett motstånd på t.ex. 0,1 ohm
kabelns resistans + 0,1 ohm = 0,33 ohm, 13 V / 0,33 ohm = 39 A (det här borde en 25A diod klara)
En helt urladdad kondensator uppträder som en kortslutning just vid inkopplingsögonblicket för att sedan snabbt avta.

Nu kommer nästa problem, säkringen du använder till att mata "denna förbrukare" med. Med större kondensator behöver du större och/eller trögare säkring som i sin tur bestämmer kabelarean, och så är vi tillbaka på ruta ett igen,.. aldrig får man vara glad. :(

Nu är bollen hos dig, din tur att experimentera och testa och prova och berätta för oss vad du kommer fram till 8)

En gammal gedigen pump,.. klart att du ska använda den i din anläggning. :)
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav MantaMania 26 jun 2015 11:49

Oj ! Tack för snabbt svar.
Under tiden jar surfat efter komponenter har elverket petat in ca. 200Ah :D
Tänkte att du kunde kolla om jag hittat "rätt"grejor. Har bara tittat på elfa, men du kanske kan tipsa om andra leverantörer ?

Konding: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19268
Motstånd: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 57C3%2520W
Diod: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18884

Tack å bock !
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav Martin 26 jun 2015 13:17

Elfa är kända för att vara dyra. Kolla http://www.electrokit.se
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: 12v offgrid router dör när vattenpumpen statar. Konding ?

Inläggav Bittämjaren 26 jun 2015 21:26

MantaMania dina komponentexempel ser vettiga ut för mig oavsett var du tänker köpa dem.
Martin Jag har hört talas om det också men har inte kollat eftersom jag inte har köpt något därifrån sedan 80-talet.

Jag är osäker om kondensatorn räcker till,... men det märker du väl, när du testar. :wink:
Bilstereofantasterna använder väl något som de kallar superkondensator eller liknande, det borde du kunna använda här. :?

Jag ger inga garantier på att det fungerar, men experimenterandet som du gör resulterar i att man lär sig en massa saker. :roll:
men ditt problem kommer att minska åtminstone.

PS
Jag har byggt mig en shuntlast som innehåller en stor elektrolytkondensator mellan + och - , där har jag samma problem med startström när säkringen kopplas in som jag inte löst på något bra sätt ännu, f.n. kopplar jag in ett motstånd parallellt över säkringen någon sekund innan säkringen kopplas till för att skona kondensatorn och även säkringen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron