Övervakning batterianläggning flera punkter

Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 01 jun 2015 21:15

Hej,

Byggde en liten krets för att övervaka batterispänningen i ett 12-volts system mha en Raspberry PI.
Följde denna guide http://www.lediouris.net/RaspberryPI/AD ... r-12v.html och So far so good.

AD-omvandlaren i detta fall är en 8-kanalers MCP3008. Jag använder endast en kanal. Mitt önskemål är att få mätvärden från ytterligare punkter i systemet (t.ex solpanelerna)

Kretsen med heldragna linjer är orginalkretsen.
Den streckade kretsen är min tänkta "utökning" (värdena på resistorerna är inte riktigt värden, copy paste). Batteri är 12v, solpanel 24v. Vin+Solpanel hämtas från utsidan regulator, Vin-Solpanel hämtas från ground (batteriet)

Tror ni jag göra på detta sättet? eller kan strömmen gå bakvägen och det börjar det ryka?

Kopplingsschema.png
Kopplingsschema.png (103.73 KB) Visad 16540 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 01 jun 2015 21:45

Med 100kohm i mätkretsen får du satsa oerhört hårt om du ska få ut någon rök. Vid sisådär 300 V borde röken komma fram, grov uppskattning från mig :wink:
Med motstånden du väljer bildar du en spänningsdelare för att ta ner batterispänningen till något lämpligt som A/D omvandlaren klarar av att hantera.
Tänk på att panelspänningen kan närma sig 20 V (obelastad) och att kunna mäta detta utan att få overflow i A/D omvandlingen. Ha inte för höga värden på motstånden så att den normalt höga ingångsimpedansen på A/D omvandlaren inte belastar spänningsdelaren för mycket.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 01 jun 2015 22:12

Hur strömförsörjs hallonet ? Det är nog där du kan hitta de största problemen med att mäta dina spänningar p.g.a. spänningsfall i strömkablar, speciellt 0 V anslutningen.
En annan sak, se till att 0 V sidan på dina 33kohm motstånd blir inkopplade nära A/D omvandlarens AGND anslutning, får du spänningsfall här så syns det tydligt i A/D omvandlarens värden i ditt program.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 02 jun 2015 08:40

300 volt låter tryggt :D


Tänk på att panelspänningen kan närma sig 20 V (obelastad) och att kunna mäta detta utan att få overflow i A/D omvandlingen.

Good point. I mitt fall blir det nog runt 30v. Har 24 volts paneler. Kommer justera motstånden, framförallt på den utökade kretsen för att hantera högre spänningar.


Hur strömförsörjs hallonet ? Det är nog där du kan hitta de största problemen med att mäta dina spänningar p.g.a. spänningsfall i strömkablar, speciellt 0 V anslutningen.
En annan sak, se till att 0 V sidan på dina 33kohm motstånd blir inkopplade nära A/D omvandlarens AGND anslutning, får du spänningsfall här så syns det tydligt i A/D omvandlarens värden i ditt program.

Hallonet snurrar på 5v från batteribanken. Ok ska tänka på det. Kretsen kommer monteras på ett veroboard. Värdet från A/D omvandlaren (0-1023) är relativt till spänningen så kretsen kommer behöva kalibreras när den är färdig. Dvs matcha värde i programmet mot volttal in. Är spänningsfallet konstant borde det inte vara ett problem? Såtillvida den inte störs av dom andra mätpunkterna.

Tack för snabbt svar. Jag gör ett försök så får vi se :D
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 02 jun 2015 21:10

Du kan använda motstånd med lite lägre resistansvärden c:a 10kohm mellan CHn och AGND (istället för 33kohm) och 56kohm som seriemotstånd (istället för 100kohm) så får du ett mätområde på 0 - 33 volt (0 - 5 V in på kretsen) och med 100kohm och 33kohm får du 0 - 20,15 V mätområde.

Jag tittade i databladet och konstaterade att om resistansen på analogingången är för hög eller att klockfrekvensen är för låg under 10kHz, börjar du tappa mätnoggrannhet p.g.a. att S/H inte fungerar korrekt i A/D omvandlaren.

Jag tror att dina exempelvärden är OK och inte för höga på något vis för S/H funktionen. :wink:

Jag är mer fundersam angående "jordslingor" du kan få mellan spänningsmatningen till hallonet och mätkretsen. :?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 03 jun 2015 12:29

Det är mycket som är osäkert ibland känns det som :wink:

Uppskattar din input. Kommer justera resistorerna på kretsen lite. Sedan blir det till att följa dom 10 budorden fram tills testet är klart. Borde få ett resultat inom någon vecka
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 10 jun 2015 20:26

Scheiße, det gick inte. Hallonet tvärdör när jag ansluter mätpunkterna :(

Kretsen fungerar hemma, men inte när hallonet strömförsörjs från batteribanken. Kanske ligger nåt i det där med "jordslingor" ändå..
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 10 jun 2015 22:26

Mätpunkt med 100 kohm i serie på ledningen kan väl inte döda hallonet...
Pröva att inte koppla in mätpunktens 0 V så att du bara har kvar A/D'ns 0V genom hallonets strömförsörjning och till batteriet den vägen istället.
För du tog väl strömmen till hallonet från batteriet som du samtidigt mäter på ?
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 11 jun 2015 08:26

Vilken god idé! :D
Döda är väl att ta i. Startar om är mer rätt. Precis strömmen till hallonet kommer från batteriet jag mäter på
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 15 jun 2015 22:07

Pröva att inte koppla in mätpunktens 0 V så att du bara har kvar A/D'ns 0V genom hallonets strömförsörjning och till batteriet den vägen istället.

Det finns 10 typer av människor. Dom som förstår elektronik, o dom som inte förstår. Bittämjaren hör till den kategori som förstår! Tack för det, det fungerade :D
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 21 jun 2015 07:45

Om du kopplar 0 V från mätpunkten till en ingång istället för 0 V på A/D omvandlaren så kan du mäta spänningen i 0 V punkten på batteriet.
D.v.s. en tredje ingång med motstånd precis som de övriga två. (Ing 2 till 7 är lediga på din ritning)
0 V mätningen kommer att visa hur stort spänningsfall du har i strömförsörningen till hallonet.

I programmet läser du in batterispänningen och subtraherar med inläsningen från 0 V mätningen så får du ett korrekt mätvärde.
Denna diffentialmätning gör att du blir oberoende av att spänningsfallet i hallonets strömförsörjning varierar.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 01 sep 2015 22:40

Vinner nog inga pris. Men så här blev den :)
Upptäckte till mitt förtret sent i bygget att kontakten till flatkabeln var felmärkt. Därav kabelhärvan från A/D-omvandlaren.

8 kanaler, 8 voltage dividers.
Kanal 7 inkopplad med thermistor på R2 lever sitt eget liv. Värdena svänger högt o lågt.
Kanal 8 justerbar, övriga fasta mäter mellan 0-55v. Chipet till höger mäter temp/luftfuktighet

MEN det läcker mellan främst kanal 5 och 6 (räknat från vänster). D.v.s. programmet visar värden för både kanal 5 och 6 trots att endast kanal 5 är kopplad till Vin+
Ska dubbelkolla lödningarna.. men misstänker att det behövs det dioder mellan ground och resistorerna, eller är jag ute och cyklar då?

IMG_3348.jpg
IMG_3348.jpg (226.62 KB) Visad 15935 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 05 sep 2015 20:17

Yepps.

En diod mot ground, i serie med resistorn löste läckaget. Men den höjde också spänningen i dividern. Note to self..
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Bittämjaren 06 sep 2015 22:37

Ja nu är du ute och cyklar när du säger:
behövs det dioder mellan ground och resistorerna, eller är jag ute och cyklar då?
En diod mot ground, i serie med resistorn löste läckaget. Men den höjde också spänningen i dividern. Note to self..

eller cyklat i diket skulle jag hellre vilja säga :)
På din beskrivning låter det som din ground flyter omkring d.v.s. spänningsdelar-grounden hänger i luften, den ska vara ihopkopplad med AGND på A/D omvandlaren. Just nu verkar det som den har lossnat och ger konstiga mätvärden på ingångar som hänger i luften via spänningar bakvägen genom groundmotståndet och in på A/D omvandlaren ingångar och då syns det mest på ingångar som är "lediga" d.v.s. 5 och 6
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Övervakning batterianläggning flera punkter

Inläggav Mogge 07 sep 2015 17:03

Haha. Cyklat i diket har jag gjort många gånger :D


HAde en teori om att V+ på kanal 6 tar den lavendel-färgade rutten över R2 till kanal 5. Satte en diod mellan R2 och GND, verkade åtgärda läckaget till kanal 5. Kunde dock inte gå upp mer än till 14.5V på 5'an innan jag slog i taket på A/D omvandlaren EFTER dioden var på plats (~16 volt innan).

Untitled.png
Untitled.png (49.62 KB) Visad 16599 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster