Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 07 maj 2015 18:11

Hej,

Jag har fått tillgång till ett flertal AGM-batterier.
Samtliga har lagrats utan underhållsladdning kanske olämpligt länge..
Vilospänningen ligger på ~12,1-12,2V

Men gratis är godast... så..
Tanken är att skapa en parallellkopplad batteribank av dessa på ca 700Ah :D , givetvis efter att jag testat konditionen på dem, så att de är någorlunda pigga.

Nu till frågeställningen, är det ett måste att toppa upp dem en och en, eller kan jag parallellkoppla ett par stycken och slänga på laddaren utan problem? (En av Biltemas "Smarta laddare" på 8A
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-8-A-2000031643/)

Tack på förhand.
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav smidy 08 maj 2015 06:34

Jag är långt från en expert, men jag skulle nog lägga tiden att ladda dom ett och ett med en "smart" laddare, dumt att ta genvägar som sparar några dagar på något som förhoppningsvis skall brukas i 5-10 år, likaså hittar du också om något av batterierna är så dåligt att det "förstör" hela batteribanken om du laddar dom ett och ett, det heter att alla batterier skall var identiska om dom skall kopplas ihop och det gäller också skick, ett dåligt batteri bör inte blandas med bra batterier i en batteribank.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 08 maj 2015 11:21

Tackar för inputen, jag tror nog att det får bli som du beskriver.

Dessa är verkligen lika-samma, exakt lika dåliga, eller bra.. samma tillverkningsbatch :)
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 08 maj 2015 17:01

Fick precis hämtat ett par ytterligare "smartladdare" från en bekant.

2st Ctek, så nu tuffar laddningen på för fullt här,

1st Biltema 8A Smart.
1st Ctek Zafir 90
1st Ctek mxs 3600

Ctekarna är attans klena dock, 2-3Ah i laddkräm så det lär väl ta sin lilla tid detta.. :shock:

3st klara 3st på gång :)
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 21 maj 2015 18:34

Då har vi mätt lite på de uppladdade batterierna, volt, CCA @ 20grader och inre resistans.

Resistansen på batterierna när de är nya är 16mOhm enligt tillverkarens datablad.

Och jag får lite andra siffror, högt o lågt.
Men som jag har förstått det så är det sannolikt att den inre resistansen & CCA-värdet som mitt instrument presenterar sämre p.ga. att batterierna fortfarande har en för hög vilospänning sen efter laddning, och att det blir bättre när man kommer ner närmre ~12,8V

Nu har jag en del data, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, ska man försöka cykla något batteri som har relativt hög resistans, och se om den blir bättre?

Tack på förhand

Bild
Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav McB 02 jun 2015 14:03

Inte en aning men jag följer så jag lär mig :D
Kan väl tycka att spänningen ser bra ut efter 24h, men hur ser den ut efter en vecka?

Att sätta dom på enskilt arbete borde väl ge ett svar om dom håller måttet?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 02 jun 2015 21:09

McB skrev:Inte en aning men jag följer så jag lär mig :D
Kan väl tycka att spänningen ser bra ut efter 24h, men hur ser den ut efter en vecka?

Att sätta dom på enskilt arbete borde väl ge ett svar om dom håller måttet?


Jag har inte kommit så mkt längre med utvärderandet av detta ännu, men det tuggar på sakta :)

Mätuppgifterna i kolumnen "spänning 24h+" föregås av en kolumn som heter mätdatum 24h+, och där har vi lite varierande tidsintervall mellan de två, i några fall ett par dagar, i några fall närmre tio.

Batterierna bör väl ha "landat" i spänning, men jag är som sagt lite osäker på det, man kanske ska "toppa av dem" lite för att få mer korrekta siffror.

Varför jag funderar på just detta, kommer sig av att jag lyssnat in mig på en herre som gjort en del intressanta videos på youtube.
Han går under namnet knurlgnar24 https://www.youtube.com/user/knurlgnar24

Det finns en video som avhandlar en billig batterikonditionstestare där man nämner att batterier som är nyladdade ev. visar för låg kapacitet vid test.
https://www.youtube.com/watch?v=XtWflJTp_mM del 1, allmänt om apparaten.
https://www.youtube.com/watch?v=chviVpJbnD8 del2, här nämns det om kapacitet o laddning.

Men planen är nog att sätta dem på "eget arbete", ska bara hitta en lämplig metod som är repeterbar och som inte innebär att jag behöver sitta och glo på grejorna under tiden..
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav McB 24 jun 2015 17:11

Ankfoot skrev:Men planen är nog att sätta dem på "eget arbete", ska bara hitta en lämplig metod som är repeterbar och som inte innebär att jag behöver sitta och glo på grejorna under tiden..


12V timer och en fet lampa typ extraljus kan lösa det tror jag :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 06 jul 2015 23:20

Då har jag påbörjat lite fler tester.
Eftersom jag har så många batterier.. och är lite bekväm ibland, så köpte jag mig en kina-pryl, "Battery discharge and capacity tester"
https://www.youtube.com/watch?v=72hLRPzLk6Y FDY-10S som den lite kryptiskt heter.
Med denna pryl och sin externa 1 Ohm, 200W last så kan man ställa in en förutbestämd belastning och slut-värde på spänningen.
Så får man tid och Ah summerat.

Så efter att ha tittat databladet för batterierna efter lämpliga värden att utgå ifrån, så valde jag i mitt första försök, "5 hour rate"
Dvs. ~3A uttag, med en slutspänning på 10,5volt.
Bäst vore givetvis 20-timmars varianten, eller C20 som jag tror det kallas.

Mitt resultat för batteri nr.24 blev:

Tid för att nå 10,5V: 4h 51minuter
Uttagen kapacitet: 14.55Ah

Vilket jag känner mig ganska nöjd med trots allt för ett batteri som i nyskick ska klara av att leverera 15,1Ah enligt en C5-urladdning.
Mina är ändå tillverkade 2011, om än aldrig använda.

Övrigt:
-Resistorn blev förbannat varm, så ett kastrullunderlägg mellanden och underlaget var nödvändigt för att undvika lägenhetsbrand..
-Ska prova att cykla något av de batterierna som har sämst värden, dvs ladda ur, ladda upp, ladda ur och mäta eventuell skillnad för att se om det blir piggare.
-Nu är det bara resten kvar.

Bild
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23

Re: Ladda upp ett flertal dåligt laddade batterier, metod?

Inläggav Ankfoot 19 jul 2015 23:25

Har provat lite ytterligare med just batteri nr.24

Som jag nämnde i föregående inlägg så fick jag vid första försöket ut
150706: 14,55Ah på 4h 51min
Därefter har jag gjort ytterligare två mätningar på samma batteri.
150707: 13,22Ah på 4h 25min
150719: 12,72Ah på 4h 15min

Resultatet är inte bättre.. vilket jag kanske hade förhoppningar om.. dvs att batterierna skulle vakna till liv efter lite jobb.

Förutsättningarna är fortfarande en C5-urladdningskurva med slutspänning på 10,5V och 3A kontinuerligt uttag.

Så jag funderar lite på hur jag ska gå vidare, vet inte riktigt heller vilka slutsatser man ska dra av det hela.
Blir väl till att mäta upp ett par batterier till.
Ankfoot
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 apr 2014 13:23


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron