Växelriktare liten eller mellan

Växelriktare liten eller mellan

Inläggav Gunnar lindgren 11 mar 2015 23:35

Har några frågor när det gäller växelriktare är det någon skillnad att producera 60 watt med 500 watts eller en 1000 watts ? 60 watt 12 volt är ju 5 amp , 220 volt 60 watt 3,7 amp förlust vid omvandling ca 30 %
12 volt x5 amp x1,3 =78 watt (6,5 amp) Ett alternativ kunde ju vara att ha trådlös fjärrströmbrytare till växelriktaren så den inte står och drar ström i onödan. Rätta mig ni som kan det här snart ny säsong i fäboden.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Växelriktare liten eller mellan

Inläggav smidy 12 mar 2015 06:59

generellt kan man säga att man aldrig skall ha en större inverter än man behöver, då förlusterna oftast är någorlunda linjära i en inverter. så i ditt fall så är det nog ingen av dom invertrarna som är "bra", om det endast är en belastning på 60 watt som är aktuell så skall du ha en mycket mindre inverter, enda undantaget är induktionsmotorer, t.ex kylskåpskompressorer som har enormt stor startström som gör att man är tvungen att använda en mycket större inverter än vad kylskåpet drar när det väl är igång.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Växelriktare liten eller mellan

Inläggav Gunnar lindgren 12 mar 2015 08:19

Tanken bakom frågan är belysning är sällan över 60 watt i mitt fall nu har jag dubbla system 12 volt och 220 via inverter och ett elverk. Led har ju sänkt förbrukningen dramatiskt 9 watt ersätter ju gamla 60 wattaren I dagsläget för någon som startar från noll är det läge att hoppa över 12 volts delen . Bara en tanke
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Växelriktare liten eller mellan

Inläggav smidy 12 mar 2015 15:54

smaken är som baken, delad, men i ditt läge skulle jag skippa 12 volt och köra allt på inverter, dessutom så skulle jag köra på högre spänning på likströmmen 24 eller 48 volt. anledningen till att skippa 12 volt är att iaf jag skulle bli "fanatisk" och plocka över än det ena än det andra från "grid" till solelen, då växer man snabbt ur 12 volt och står där med en massa 12 volt utrustning som man nästan måste ge bort för att det är begagnat och dessutom investera i nya invertrar batterier etc. men alla är vi olika, om du VET att det bara är 2-3 ljusarmaturer som skall gå på sol så kör på 12 volt och skippa inverter helt och kör belysningen på 12 volt likström.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron