Vilken elmotor skalljag ha?

Vilken elmotor skalljag ha?

Inläggav Skalman 11 mar 2015 22:37

Hej därute Kluriga Jockar!

Har en enkel utombordar rigg. I princip bara ett rör alltså. På toppen på den skulle jag vilja montera nån form av elmotor. Gärna en "pannkaksmotor" med tanke på platsen/utrymmet.

Motor skall drivas från 12-24 V = å användas endast för korta hamnmanöver, att trixa in båten mellan Y-bommar tex. Så varken effekt eller verkningsgrad eller strömförbrukning är kritisk. En vanlig startmotor är överstark å drar för mycket ström. Kan tänka mig att motsv 1 Hp säg 900 W skulle kanske räcka. Varvtal? Tja säg 1000 rpm. Å max körtid lär inte bli mer än kanske3-4 minuter.
Kan i.o.f.s ha igång vanliga dieseln så generatorn laddar. Då har jag tillgång till ca 50A kontinuerligt från generatorn.
Jag behöver ingen styrelektronik, bara koppla på sladarna å full fart, dvs motorn ger vad den ger.

Så vad säger ni? Vad skall jag ha för motor? Tips? Nån som har gjort likadant? Finns det någon lämplig motor ute på marknade som inte kostar skjortan? Låg budget. Kan tänka mig att meka till den själv av lämpliga delar. bygga om?
De små elmotorer jag sett på båtmässan nyligen är för veka å snurrar för fort. Gräddvisp. Men de är gjorda för att gå längre tider än jag tänkt mig.

Tacksam för svar å tips.
Hälsningar
Skalman mit i Mälaren på Aspö
Skalman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 okt 2008 19:56

Re: Vilken elmotor skalljag ha?

Inläggav McB 12 mar 2015 00:48

Skulle nog rekommendera något liknande denna.

Montera den i fören med en polvändande brytare för höger/vänster så har du en skapligt billig bogpropeller :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 2 gäster