Bygga autostart till elverk

Bygga autostart till elverk

Inläggav dannes80 07 feb 2015 22:02

Hej!
Funderar på om det med enkla och billiga medel går att bygga en autostart-funktion till ett elverk med elstart.
Helst så att det startar när spänningen i förbrukningsbatteriet går under tex 12v och är igång en timme, eller på timer en timmer per dag.

Har sett elverk med elstart för ca. 7000kr (finns det ännu billigare?), de verkar ha nyckel med off-on-start lägen.

I fallet med timer, kan man tänka att den slår till ett relä för on-läget och ytterligare ett för startmotorn (men detta får bara vara på ett par sekunder) och efter en timme bryter relät igen. Kan det vara så enkelt?
Någon som kan ge konkreta tips på relä och kopplingar osv?
dannes80
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 apr 2014 23:02

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav Bittämjaren 10 feb 2015 20:45

Det trixiga här är vad jag tycker är att avgöra när förbränningsmotorn börjat gå för egen maskin så att startmotorn avbryter i rätt ögonblink.
Med något relä kan du simulera en manöver med startnyckeln för att starta.
Genom att mäta strömmen i startmotorn vid start kan man se när den inte behövs mer.
Det övriga är väl mest bara logik.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav smidy 11 feb 2015 15:54

om man inte vill/kan själv så finns en uppsjö sådana här http://www.ebay.com/itm/New-Generator-C ... 338beb863b det där är bara en random på ebay, jag säger inte att den är bra eller dålig :!:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav Bittämjaren 11 feb 2015 21:45

Givetvis fanns det färdiga grejer att köpa som i ditt exempel smidy det tänkte jag inte på, men vi får höra vad dannes80 menade med sin rubrik på den här tråden.
Att bygga något med olika typer av relän
eller bygga något med PIC, arduino, PLC eller motsvarande prylar
eller köpa något färdigt att bara koppla in.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav Clarre 16 maj 2019 17:04

Tycks vara en gammal tråd men jag försöker hänga på.

Jag vill ha autostart från reservelverk till en batteribank 24V 600Ah, 6 st 12 V100 Ah, när späningen understiger t ex 23,5V och autostopp när spänningen överstiger t ex 26,5V. Normal laddning av batteribanken sker via en MPPT regulator från två serikopplade solceller 24V 600W, 2 X12V 300W. Utgång från batteribanken 24V till en inverter med ren sinus 3000W. Enda avsäkring 200A f n mellan batteribanken och invertern.

Tänker mig ett reservelverk med elstart på min en-fas 230V 50Hz på ca 6 KVA med en vanlig batteriladdare på min 20A med inbyygd eller separat spänningsavkänning med swithar för justerbara till- respektive frånslagspänningar. Var hittar man sådana skönheter? Elverk är kanske inte så svårt att hitta men man vill ju bra pris.
Clarre
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 maj 2019 09:23

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav Clarre 17 maj 2019 11:18

Som sagt elverk kan man hitta på många hemsidor och bl a Made-in-China som nog är billigast så nosa runt är nog inte konsten i det hela.

Jag måste erkänna att jag åter varit slarvig med solpanelerna. Importerde en PWM Solar Charge Controller, d v s den billigare varianten och vid installationen brände jag den. Trodde först det berodde på felinkoppling med att först ansluta solpanelerna till regulatorn och sedan batteribanken, vilket är helt fel - ska vara tvärt om. Bränningen berodde på att regulatorn hade en max Open curcuit voltage (VOC) på 50V och vardera solpanel håller 39,8V och med dessa i serie blir det max 79,6V vilket klart överstiger tillåtna 50V, som är mycket vanlig max spänning på solpanelregulatorer, så jag sätter VARNING om man investerar i dagens mer effektiva solpaneler och vill koppla i serie.

Mina paneler data (STC) 300W: MPP voltage (Vmpp) 32,0 - Mpp current (Impp) 9,4 - Short circuit current (Isc) 9,98 - Module efficiensy (%) 18,3 (Vet inte om det är ett bra värde?)

Vanligt avläst värde vid goda väderförhållanden: ca 74V, ca 5 A in och 7 A ut, mest effekt har MPPT-regultorn vid låga inströmmar då den ofta dubblerar effekten.
Clarre
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 maj 2019 09:23

Re: Bygga autostart till elverk

Inläggav Göran 20 maj 2019 15:50

Ska solpaneler seriekopplas måste man ha en MPPT-regulator.

För PWM-regulatorer gäller att 2 st solpaneler som ger vardera 9A kommer att ge 9A till batteriet vid seriekoppling, men 18A vid parallellkoppling. Även om regulatorn skulle klara spänningen, fungerar det ändå inte att seriekoppla dem, då krävs en MPPT-regulator.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron