Inställning av laddnings freqvens

Inställning av laddnings freqvens

Inläggav Gunnar lindgren 10 nov 2014 21:00

Vad skall jag välja 25-50-100HZ (har vanliga vätskefyllda batterier).
Fråga två har två skilda laddningsregulatorer och två batteribanker kan jag koppla samman utgående förbrukning från bägge regulatorerna . Blir det då så att när den ena bryter utgående belastning tar den andra över helt eller går det ström bakvägen till det avstängda batteriet? Gunnar
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav Bittämjaren 10 nov 2014 23:00

1
Vaa!?! kan man välja frekvens ? Har man en enkel "brutal" laddare får du 100Hz pulserande liktröm om du ansluter den till ett svenskt uttag 50Hz, det enda val man kan göra här är att dra ur kontakten och då har man ingenting, ingen laddning, ingen frekvens.
Vad jag ser så har frekvens ingen större betydelse, det beror mer på vald konstruktion inuti laddaren som avgör. Avancerade laddare har mer filtrerad spänning.

2
Jag antar att du har en laddningsregulator till varje batteribank i två uppsättningar och vill koppla samman regulatorernas utgångar till förbrukare med varandra.
Databladet till regulatorerna borde väl berätta om det är möjligt. Annars är det risk det händer som du beskriver i din fråga, samt att du kan behöva inköpa nya regulatorer efteråt.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav smidy 11 nov 2014 06:15

tror det är lite informations miss här, tror Gunnar glömt att skriva vad han avser göra, jag GISSAR att han har en fancy regulator där man kan ställa in det mesta och detta kan handla om eq läget i laddningscykeln, ja nånslags PWM skulle jag tro.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav Gunnar lindgren 11 nov 2014 09:28

Läste om en regulator för två batterier och där i menyn för inställningar kunde man välja 25-50 eller 100 i laddningsfreqvens det måste ju finnas någon tanke bakom valmöjligheten kan det ha att göra med batteri typ
AGM-Gele eller våta ???? Gunnar
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav smidy 11 nov 2014 18:21

om du berättar märke/modell på regulatorn så blir det mindre gissningar :wink: men jag gissar ändå :lol: jag skulle tro att man kan välja hur mycket av elektriciteten som skall gå till respektive batteri, som ett senario: du har en stuga med tillhörande gäststuga, varje stuga har sitt eget batteri men i storstugan har du ett kylskåp (12 volt kompressorskåp) och i gäststugan endast lite ledlampor, då vill du ha mesta elen till storstugan så du väljer att 75% går till storstugans batteri och 25% till gäststugans batteri, tack vare att var stuga har sitt eget batteri behöver du aldrig vara orolig att mjölken surnar pga att folket i gäststugan låter ljuset vara på 24/7.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav Gunnar lindgren 12 nov 2014 08:36

Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Inställning av laddnings freqvens

Inläggav Bittämjaren 12 nov 2014 18:24

Tack för tilläggsinformationen smidy, nu har jag "bilden" klar för mig.

Frekvensen man ställer in avser nog hur ofta laddningsströmmen ska växla mellan batterierna, och med olika inställd % mellan batterierna så löses det med olika pulsbredd på laddströmmen till batterierna och då blir det i praktiken en PWM styrning visserligen med 25, 50, 100 Hz periodfrekvens som går att välja för att kunna undvika (o) ljud i installationen som kan uppstå av den pulserande strömmen. ju mer ström desto mer vill t.ex. kablarna röra på sig.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron