Laddning av NiCd batteri

Laddning av NiCd batteri

Inläggav krikav 02 aug 2014 18:52

Jag har kommit över ett gäng begagnade NiCd celler, 20 stycken.
Tror de kan ha varit 150-200Ah i nyskick, men hoppas att de kan leva upp till 100Ah i nuläget.

Jag har sett antydningar ifrån Morningstar att TS-MPPT-60 ska kunna vara kompatibla med dessa, men jag är inte säker.

Någon som kör med NiCd batterier och kan dela med sig av erfarenhet?
Eller någon som bara har lust att hjälpa till och brainstorma lite? :)
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav Bittämjaren 01 sep 2014 20:47

Jag får väl hjälpa till att "storma hjärnan" lite

Den största avvikelsen mot "blyvikterna" är väl laddning och underhållsladdning och spänningsnivåer.
1,2 V cell vid urladdning, 1,4 V cell vid laddning lång tid, 1,75 V cell vid laddning kortare tid på slutspurten jag har sett lite olika uppgifter på spänningen
20 celler = 24V vid urladdning, 28,0 V långtidladdning, 35,0 V snabbare laddning.
Jag undrar hur många 24V prylar som accepterar att svettas med 35 V :?
Finns det någon MPPT som har inställningsmöjlighet för detta driftfall med "35 V batteri" ?
Spänningen har stor spännvidd mellan laddning och urladdning vilket gör det lite svåranvänt.
Men med en step down regulator till 12 V så skulle man kunna lösa problemet. Stabil 12 V från ostabil batteribank och så kan du ladda batterierna direkt från solpanelerna också.
Jag antar att batterierna du har är av våt typ med ventilationsöppning upptill.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav krikav 04 sep 2014 14:57

Såhär ser cellerna ut:
Bild

Att ha en blybatteribank som buffer (antingen innan NiCd banken, eller efter) har slagit mig. Känns lite tråkigt men kanske är nödvändigt...
Har solceller som ligger på 27.9Umpp vid 800W instrålning, så borde väl vara perfekt att ladda direkt mot batteriet med på daglig basis?

För att "toppa upp" en gång i månaden (eller veckan?) kanske man kan koppla ur batteriet från systemet och köra 35V bara till batteriet?

Har fortfarande inte fått något svar ifrån Morningstar angående hur man kan konfa MPPT-60 för NiCd.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav Göran 06 sep 2014 22:55

Det borde inte vara något problem att programmera regulatorn som man vill och jag ställde en liknande fråga till Morningstar tidigare, men jag ställde den fel så jag fick inte veta hur högt spänningen kan ställas. Svar kom efter tre veckor och om jag tolkade det hela rätt ska den kunna programmeras för alla typer av batterier. Problemet vid 35 volt kan vara att regulatorn tolkar den batterispänningen som ett urladdat 48-voltssystem och därför måste DIP-switcharna ställas in för den batterispänning man har, 12, 24, eller 48 volt och inte auto.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav krikav 07 sep 2014 23:16

Göran, NiCd verkar sjunka lite i spänning då de blir fulladdade... Funderar på om detta kan orsaka något problem.
Bild
Från denna sida: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_nickel_based_batteries

Någon som har några förslag på hur jag "snabbt och enkelt" kan prov-ladda cellerna för att kolla hur de mår?
Kika vilka som tar laddning och på vilken kapacitet de ligger på ett ungefär.

Funderade på om man kunde göra något med ett gammalt datornätagg och väl valda resistorer... (kanske några glödlampor?) och lämpligt antal celler i serie.

Andra alternativ?
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav Bittämjaren 14 sep 2014 11:55

Oooops, jag får göra en rättelse,... jag tänkte på NiFe och inte på NiCd när jag skrev mitt inlägg tidigare.
krikav jag hoppas att jag inte har vilslett dig rätt ner i avgrunden,... :( jag ber om ursäkt för detta. :oops:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav Göran 24 sep 2014 13:11

Av kurvorna att döma ser batterierna ut att bli rena bomberna om de överladdas. Jag har varken kunskap om, eller erfarenhet av dessa batterier.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav krikav 25 sep 2014 10:17

Göran skrev:Av kurvorna att döma ser batterierna ut att bli rena bomberna om de överladdas. Jag har varken kunskap om, eller erfarenhet av dessa batterier.


Dock är mina batterier ventilerade, så övertryck är inget problem.
Men nog skulle man sova bättre, om man hade någon sensor som stängde av laddning vid för hög temperatur.
krikav
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 okt 2013 00:52

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav Dygnet är för kort. 26 sep 2014 15:27

krikav skrev:
Göran skrev:Av kurvorna att döma ser batterierna ut att bli rena bomberna om de överladdas. Jag har varken kunskap om, eller erfarenhet av dessa batterier.


Dock är mina batterier ventilerade, så övertryck är inget problem.
Men nog skulle man sova bättre, om man hade någon sensor som stängde av laddning vid för hög temperatur.


Bara välja lämplig temp.

http://www.conrad.se/TEMPERATURVAKT-TB0 ... 53_0231030
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Laddning av NiCd batteri

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2014 02:32

krikav skrev:Någon som kör med NiCd batterier och kan dela med sig av erfarenhet?

Hej

Jag har ett Saft NIFE Ni-Cd batteri som startbatteri i bilen och jag måste säja det funkat riktigt bra.
Dock är batteriet endast på 21 amperetimmar mot 60 ah som det ska vara för den här bilen så därför fick jag sätta tillbaka det vanliga bilbatteriet nu när det har blivit lite kallare. Jag kör på E85 också så därför måste batteriet klara lite svårare motorstarter.

Ni-Cd batteriet har tio celler och normal vilospänning blir c:a 13,5 Volt, alltså nån volt högre än ett vanligt bilbatteri.
Lyset blir lite starkare och blinkersen lite snabbare samt lite bättre fart i kupéfläkten, det är väl vad man märker.

Ett vanligt bilbatteri är känsligt för hög spänning för då blir det varmt och det blir gasutveckling i elektrolyten men Ni-Cd batteriet verkar inte vara lika känsligt utan det står emot en högre laddspänning bättre och laddströmmen ökar inte i takt med laddspänningen som på ett blybatteri utan håller sig ganska konstant.

En praktisk grej jag upptäckt på Ni-Cd batteriet är att elektrolyten sjunker till minläget då batteriet är urladdat och stiger till nästan maxläget då batteriet är toppladdat. Och ett "normalt" fulladdat läge blir då c:a 75% mellan lägena min och max.

På ett Ni-Cd batteri kan man inte mäta specifika vikten på elektrolyten för att kolla laddtillståndet men det kan man sällan på moderna blybatterier heller eftersom cellerna inte är öppningsbara och det man mäter laddtillståndet då är vilospännningen så då blir det samma förhållande både för blybatterier och Ni-Cd batterier.

Elektrolyten på moderna våta Ni-Cd batterier består av kaliumhydrooxid och lithiumhydrooxid och vart man köper den vet jag inte mer än möjligen från fabriken i Oskarshamn. Efterfyllning gör man dock med destillerat vatten precis som på blybatterier eftersom vattnet försvinner på samma sätt som i blybatterier.

Ni-Cd batterier långtidsförvarar man helt urladdade i motsats till blybatterier som måste förvaras fulladdade.
Det är viktigt och veta :)


Bild




Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron