Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav nils l 12 jul 2014 15:59

Har funderingar på att hjälpa min 72 år gamla mamma lite till så att hon slipper snubbla runt med vattenhinkar på en stenig stig i stugan. Håller på att kika på en vattenpump med tryckströmbrytare för att få sommarvatten från brunnen hennes. Vet inte hur långt det är ner till vattnet men det kan inte vara så många meter men med lite otur så är det tre eller strax över och då måste jag ha en dränkpump för tolv volt istället. Det blir max fem meters tryckhöjd till kranen från vattenytan men jag vill ha lite flöde också. Är det någon här med erfarenhet som kan ge tips på en bra pump?
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09

Re: Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav smidy 12 jul 2014 16:31

det här känns sådär, men görans pumputbud var väldigt begränsat..så här kommer en länk till en konkurent som har lite bättre utbud på 12/24V pumpar http://www.legoelektronik.se/vatten/vattenpump-12v.html där borde du hitta en pump som täcker era behov.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav Fritte 12 jul 2014 19:34

Jag har en sån här fast från biltema monterad i en grävd brunn vid min stuga.
Satte den i drift denna sommar med en 30W panel (från Göran) och ett batteri på 7Ah (från biltema). Måste säga att jag blev förvånad över trycket i andra änden av slangen. Duger gott till att duscha i även om det inte är riktigt samma tryck som i duschen hemma i stan.
Från brunnen till tomten har jag dragit 120m 1/2"-slang och höjdskillnaden är ungefär 5m.
Har idag också varit iväg och köpt en vattenmätare som ska testas så snart jag är tillbaks i stugan om ett par dagar.
Kan då återkomma med en rapport om vad jag får för flöde ur slangen.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav nils l 12 jul 2014 21:42

Hur långt är det från vattenytan till pumpen? Jag vill göra en liten koja för batteri laddare och pump bredvid brunnen. Brunnen delas av tre stugägare så jag kan inte lägga beslag på hela hålet men peta ner en slang bredvid den ordinarie handjagade pumpen kan inte möta något hinder. Tryckvakten och eventuellt en hydrofor som ser till att hålla trycket jämnt får se till att pumpen startar när hon öppnar kranen.
nils l
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 aug 2011 22:09

Re: Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav Fritte 12 jul 2014 21:58

Från pump till ytan är ungefär 0.5m när brunnen är full. Men pumpen har en sughöjd på 1.8m.
Pumpen jag länkade till har en inbyggd tryckvakt.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Tryckvattenpump alternativt dränkpump 12v

Inläggav Fritte 13 jul 2014 22:10

Jag har nu testat vattenmätaren.
Med mina 120m slang så får jag ett flöde på 7,6 l/m.
Kopplar jag på ytterligare 40m slang så blir flödet 6,6 l/m.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster