3-fas asynkronmotor fritt roterande?

3-fas asynkronmotor fritt roterande?

Inläggav Per 10 maj 2014 15:01

Kan en vanlig 400 V 3-fas-motor rotera fritt, dvs. kan den snurra utan att vara motor eller generator? Min fundering kommer från en fundering att ha dieselelektrisk drift i en båt och jag skulle vilja ha 2 elmotorer mekaniskt sammankopplade men kunna köra en i taget. 2 motorer av säkerhetsskäl, om en slutar fungera kan man fortfarande förflytta sig, om än långsamt.
Per
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2014 10:59

Re: 3-fas asynkronmotor fritt roterande?

Inläggav Bittämjaren 10 maj 2014 21:48

Ja ! om den inte är inkopplad någonstans, t.ex. bortkopplad med en strömbrytare eller kontaktor el. motsvarande.
Den lilla spänning som kan genereras av restmagnetismen i motordelarna när den roterar kan du bortse ifrån.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 3-fas asynkronmotor fritt roterande?

Inläggav Per 11 maj 2014 10:38

Tack, bra att få sina antaganden bekräftade.
Per
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2014 10:59

Re: 3-fas asynkronmotor fritt roterande?

Inläggav Bittämjaren 24 maj 2014 12:51

Jag får en del (sena) funderingar kring din fråga:
jag skulle vilja ha 2 elmotorer mekaniskt sammankopplade men kunna köra en i taget. 2 motorer av säkerhetsskäl, om en slutar fungera kan man fortfarande förflytta sig
Varför vill du dubblera den mest driftsäkra komponenten i drivlinan ? Om något skulle gå sönder/sluta fungera, så är det väl troligtvis någon av alla de angra komponenterna i kedjan.
Dubbla diselmotorer känns mer motiverat tycker jag om man är ute efter driftsäkerhet, fast det skapar väl en massa dumma frågor från omgivningen antar jag.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: 3-fas asynkronmotor fritt roterande?

Inläggav Per 15 jun 2014 15:36

OK, Bittämjaren, ska väl komplettera med att det faktiskt har funderats på två genset's också :)
Per
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 maj 2014 10:59


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster