Martin skrev:Jag har dåliga erfarenheter med elektronisk laddare kopplat till elverk. Laddaren gick sönder ganska snabbt. En del har haft tur här på forumet. Den laddaren var visserligen primärswitchande och extra känslig.
Jag håller med. Särskilt ett 650W skit-elverk är rena döden till det mesta faktiskt. Jag talar av egen erfarenhet, då jag har precis ett sånt.
Varken spänning eller frekvens är nått att imponeras över.... Det är så lite roterande massa att motorvarvet (spänning o frekvens) åker jojo mest hela tiden. Sticker man in en 500W halogenlampa i uttaget så håller motorn på att kvamna innan den varvar upp så att lampan håller på att explodera! Blä!
Jag har precis kommit hem ifrån en vecka i ett militärtält. Vi hade med ett 100 Ah batteri för bredband, kylväska och sånt, och det räcker ju inte långt...
När jag laddade batteriet hade jag en vanlig 9A skit-laddare och två 6A "elektroniska" laddare. Dom "elektroniska" är egentligen bara en vanlig skit-laddare med en avstängningsfunktion (elektronik) på sekundärsidan. Jag kopplade in dessa tre, men det var ingen match för motorn så jag kopplade in kabeln till 12V-uttaget på elverket (lyxigt värre för att vara ett skit-elverk
) och DÅ började motorn på att gå tungt. Tyvärr hade jag bara min Fluke med, och den klarar bara 10A innan man blåser en dyr säkring så jag mätade inte laddströmmen. Jag kunde dock se att spänningen steg mycket fortare när jag också kopplade in elverkets 12V som extraladdare och känna att originalkablarna för elverkets batteriladdare gick varma och var likt slapptaskar på en kort stund.
Mina "elektroniska" laddare klarade sej fint, för dom är inte så elektroniska trots namnet.
Min slutsats är att det nog skulle räcka med ett skit-elverk (med inbyggd laddning) och en voltmeter (+ en gubbe som håller koll på spänningen i batteriet). Vill man lyxa till installationen ska man dock byta ut originalets slapptask-kablar mot 10 kvadrats MK eller liknande.
Har det ingen inbyggd laddare så skulle jag rekommendera en "garageladdare" (en större modell av en vanlig skit-laddare).
Nackdelen är att laddströmmen sjunker vid stigande batterispänning, men man kan alltid öka inspänningen till laddaren genom att öka varvtalet på elverket, då ökar även utspänningen och laddströmmen!
Har provat och det funkar.
Det man vinner är att batteriet blir fullt fortare vilket är skönt för öronen och bättre för miljö och plånbok. Glöm bara inte att justera ner utspänningen från elverket när du laddat klart.
<-Hett tips!Ett typiskt 650W skit-elverk: (På mitt sitter det ett uttag för laddning ovanför generatorn, där man ser en liten rektangulär plåt med en skruv på vardera sida.)
Betyder modellbeteckningen STE månne SkitTaskigtElverk???
deepforest skrev:Mitt 600:- kinaverk har även 12 volt ut, Det går att ladda direkt med det. Köpt på ÖB tror jag.
Du hann svara medan jag svarar.
Mitt kommer från Rusta tror jag.