Elverk som backup

Elverk som backup

Inläggav Fritte 08 jul 2012 23:01

I stugan har jag i dagsläget 240w solpaneler uppsatta och en batteribank på 360Ah.
Tyvärr så räcker inte strömmen riktigt till nu då jag lyckats pricka in min semester då solen lyser med sin frånvaro. Och visar sig inte solen snart så innebär det att mjölken i kylskåpet kommer att surna. Så nu är det lite brådis då SMHI tyvärr verkar ignorera mina beställningar på soligt väder.
Min temporära lösning på detta är följande:
Jag har tillgång till ett billigt skit-elverk på ~600w och funderar därför på att köpa en billig batteriladdare på Jula för att fylla på lite i batterierna.
Men jag har då även några frågor.
* Går det att koppla denna laddare via laddningsregulatorn (för att kunna "hålla koll" på laddningen) eller om jag måste koppla den direkt till batterierna.
Laddaren jag har i åtanke är denna.
* Kan den ladda batterierna samtidigt som lasterna är inkopplade eller måste dom kopplas ifrån innan laddning?
* Kan man koppla in t.ex. 2 laddare för snabbare laddning eller skulle dom störa varandra?

Tacksam för snabba svar eller vackert väder. Vilket som går bra för min del då båda löser mitt brådskande problem.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Elverk som backup

Inläggav Martin 08 jul 2012 23:19

Hej

Jag har dåliga erfarenheter med elektronisk laddare kopplat till elverk. Laddaren gick sönder ganska snabbt. En del har haft tur här på forumet. Den laddaren var visserligen primärswitchande och extra känslig. Om laddaren har en transformator och switchar på sekundärsidan så borde den hålla bättre. Den från Jula ser ju ut som den har en transformator, om inte annat så känns det på vikten.

Om laddaren är elektroniskt så betyder det att den sköter laddningen automatiskt och du kan koppla den direkt på batteribanken. Batterierna håller ner spänningen, så förbrukarna kan vara inkopplade.

Den laddaren som du visade var bara på 125 W. Det skulle vara mer bränsleekonomiskt om du kunde hitta en laddare på lite mer.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Elverk som backup

Inläggav deepforest 09 jul 2012 00:32

Mitt 600:- kinaverk har även 12 volt ut, Det går att ladda direkt med det. Köpt på ÖB tror jag.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Elverk som backup

Inläggav PowerMizer 09 jul 2012 00:51

Martin skrev:Jag har dåliga erfarenheter med elektronisk laddare kopplat till elverk. Laddaren gick sönder ganska snabbt. En del har haft tur här på forumet. Den laddaren var visserligen primärswitchande och extra känslig.
Jag håller med. Särskilt ett 650W skit-elverk är rena döden till det mesta faktiskt. Jag talar av egen erfarenhet, då jag har precis ett sånt. :wink: Varken spänning eller frekvens är nått att imponeras över.... Det är så lite roterande massa att motorvarvet (spänning o frekvens) åker jojo mest hela tiden. Sticker man in en 500W halogenlampa i uttaget så håller motorn på att kvamna innan den varvar upp så att lampan håller på att explodera! Blä!

Jag har precis kommit hem ifrån en vecka i ett militärtält. Vi hade med ett 100 Ah batteri för bredband, kylväska och sånt, och det räcker ju inte långt... :roll:
När jag laddade batteriet hade jag en vanlig 9A skit-laddare och två 6A "elektroniska" laddare. Dom "elektroniska" är egentligen bara en vanlig skit-laddare med en avstängningsfunktion (elektronik) på sekundärsidan. Jag kopplade in dessa tre, men det var ingen match för motorn så jag kopplade in kabeln till 12V-uttaget på elverket (lyxigt värre för att vara ett skit-elverk :P ) och DÅ började motorn på att gå tungt. Tyvärr hade jag bara min Fluke med, och den klarar bara 10A innan man blåser en dyr säkring så jag mätade inte laddströmmen. Jag kunde dock se att spänningen steg mycket fortare när jag också kopplade in elverkets 12V som extraladdare och känna att originalkablarna för elverkets batteriladdare gick varma och var likt slapptaskar på en kort stund.
Mina "elektroniska" laddare klarade sej fint, för dom är inte så elektroniska trots namnet. :mrgreen:

Min slutsats är att det nog skulle räcka med ett skit-elverk (med inbyggd laddning) och en voltmeter (+ en gubbe som håller koll på spänningen i batteriet). Vill man lyxa till installationen ska man dock byta ut originalets slapptask-kablar mot 10 kvadrats MK eller liknande.
Har det ingen inbyggd laddare så skulle jag rekommendera en "garageladdare" (en större modell av en vanlig skit-laddare).
BildNackdelen är att laddströmmen sjunker vid stigande batterispänning, men man kan alltid öka inspänningen till laddaren genom att öka varvtalet på elverket, då ökar även utspänningen och laddströmmen! :roll: Har provat och det funkar. 8) Det man vinner är att batteriet blir fullt fortare vilket är skönt för öronen och bättre för miljö och plånbok. Glöm bara inte att justera ner utspänningen från elverket när du laddat klart. <-Hett tips!

Ett typiskt 650W skit-elverk: (På mitt sitter det ett uttag för laddning ovanför generatorn, där man ser en liten rektangulär plåt med en skruv på vardera sida.)
BildBetyder modellbeteckningen STE månne SkitTaskigtElverk???

deepforest skrev:Mitt 600:- kinaverk har även 12 volt ut, Det går att ladda direkt med det. Köpt på ÖB tror jag.
Du hann svara medan jag svarar. :D Mitt kommer från Rusta tror jag.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk som backup

Inläggav Martin 09 jul 2012 00:53

En nödlösning, som av någon anledning verkar vara vanlig i Amerika, är att sätta startkablar direkt från bilen och låta den gå på tomgång.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Elverk som backup

Inläggav PowerMizer 09 jul 2012 00:56

Martin skrev:En nödlösning, som av någon anledning verkar vara vanlig i Amerika, är att sätta startkablar direkt från bilen och låta den gå på tomgång.
Det är ingen dum idé alls!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk som backup

Inläggav Fritte 09 jul 2012 01:18

Tack för alla svar.
Mitt elverk ser precis ut som det PM visar bild på men är blått och jag tror även det kommer från Rusta.
Det har ett 12v-uttag som jag testade att ladda från men lyckades inte få ut mer än 3A vilket inte är särskilt mycket.
Därför tänkte jag att jag skulle kunna få ut lite mer effekt med en laddare på 230v-sidan. Sen skulle jag även kunna stoppa in elverket i den gamla uttjänta jordkällaren en bit bort från huset utan att ruinera mig på kabelinköp.
Men precis som PM säger så kan både motorvarv, spänning och ström åka jojo och elverket har för tidigare ägare omvandlat några känsligare elektronikladdare till skrot.

Så vad är era förslag på en lösning?
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Elverk som backup

Inläggav Martin 09 jul 2012 01:56

Kolla om det finns en varvtalsskruv, som PM säger, får du upp varvtalet/spänningen så får du säkert ut 10 A på 12 V uttaget men kolla strömmen då och då, så du inte bränner nått.

Själv använder jag en starthjälp som nödladdare och drar istället ner varvtalet tills strömmen ligger runt 40 A, då går elverket också mycket tystare men det elverket är större än ditt. Den enda långsiktiga lösningen blir nog att bygga ett 12 voltselverk av en bilgenerator. En billig motor som jag kan rekommendera är Julas honda klon för 1695:- . Har kört en sådan i 3 vintersäsonger nu utan några större bekymmer.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Elverk som backup

Inläggav PowerMizer 10 jul 2012 15:24

Martin skrev:Den enda långsiktiga lösningen blir nog att bygga ett 12 voltselverk av en bilgenerator.
Ja det tycker jag låter som en bra idé.

Jag gjorde en ram för en 35A generator och en 3,5 hk Briggs&Stratton gräsklipparmotor för en massa år sedan. Klämde på en vattenpumpsremskiva från en 142:a på gräsklipparmotorn och monterade startkablar på generatorn och en löst hängande laddningslampa. Funkade tills jag behövde motorn till den andra gräsklipparen. Dock tror jag att det är bra med lite mera än 3,5 hk, särskilt om man använder en större generator.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elverk som backup

Inläggav OlleP 11 jul 2012 12:11

Martin skrev:Kolla om det finns en varvtalsskruv, som PM säger, får du upp varvtalet/spänningen så får du säkert ut 10 A på 12 V uttaget men kolla strömmen då och då, så du inte bränner nått.

Själv använder jag en starthjälp som nödladdare och drar istället ner varvtalet tills strömmen ligger runt 40 A, då går elverket också mycket tystare men det elverket är större än ditt. Den enda långsiktiga lösningen blir nog att bygga ett 12 voltselverk av en bilgenerator. En billig motor som jag kan rekommendera är Julas honda klon för 1695:- . Har kört en sådan i 3 vintersäsonger nu utan några större bekymmer.

Hondaklon för 1695 när det finns färdigt för 2295 http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028

Tillägg.
Vid någon nödsituation har jag kopplat en inverter till bilen och tjugo meter sladdvinda till batteribanken som laddas med en saftig CTEK. Bilen får då puttra på tomgång och spänningen räcker till att driva invertern.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Elverk som backup

Inläggav Ola 12 jul 2012 22:38

Hett tips är batteriladdare med "supply" mode och då funkar allt som det ska. Plug and play! På min kan jag få ut 8 A och laddningen av batterierna får solpanelen göra i sin egen takt :wink:
Frisk kopplat, hälften brunnet!
Användarvisningsbild
Ola
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 jun 2011 21:51
Ort: Örebro

Re: Elverk som backup

Inläggav triwing 17 aug 2012 11:32

Hejsan!

Har lite funderingar innan jag ska upp och koppla idag, och såg denna tråd.

Vilken av dessa metoder är bäst?
Funkar någon av metoderna jag tänkt :oops:

Alt. 1
Har allt som behövs för att göra denna koppling nu.
Men är den säker? jag förstör inte regulatorn till solpanelen?
Tänkte om solen skiner och jag får laddning av solpanelen, men batteri banken är dålig och jag drar igång elverket för att få igång snabbare laddning.
Kan regulatorn eller något annat ta skada?

Alt. 2
Har ett trasigt kina elverk med 12v ut. som bara spikar på utgånganra 0 - 220v. försökt mäta med multimetern men det fladdrar bara så går inte att mäta.
pratade med bygghandeln i grannbyn och dem trodde att att det var en "automatisk volt regulator" som sitter innanför kåpan som gett upp.
dem hade varit med om det förut på den modellen.
Så funderar om man ska köpa en sån och testa, då jag har 12v på det elverket.
Frågan är då, kan man ansluta 12V från elverket direkt till batteri banken?

koppling.png
koppling.png (15.93 KB) Visad 20411 gånger


mvh
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Elverk som backup

Inläggav Göran 18 aug 2012 10:29

triwing skrev:Hejsan!

Har lite funderingar innan jag ska upp och koppla idag, och såg denna tråd.

Vilken av dessa metoder är bäst?
Funkar någon av metoderna jag tänkt :oops:

Alt. 1
Har allt som behövs för att göra denna koppling nu.
Men är den säker? jag förstör inte regulatorn till solpanelen?
Tänkte om solen skiner och jag får laddning av solpanelen, men batteri banken är dålig och jag drar igång elverket för att få igång snabbare laddning.
Kan regulatorn eller något annat ta skada?

Alt. 2
Har ett trasigt kina elverk med 12v ut. som bara spikar på utgånganra 0 - 220v. försökt mäta med multimetern men det fladdrar bara så går inte att mäta.
pratade med bygghandeln i grannbyn och dem trodde att att det var en "automatisk volt regulator" som sitter innanför kåpan som gett upp.
dem hade varit med om det förut på den modellen.
Så funderar om man ska köpa en sån och testa, då jag har 12v på det elverket.
Frågan är då, kan man ansluta 12V från elverket direkt till batteri banken?

koppling.png


mvh

Regulatorn är omedveten om vad som händer när du laddar batterierna med något annat, vad det än må vara. Regulatorn mäter bara batterispänningen och när den är tillräckligt hög kopplar den ur solpanelen. Lite mer avancerade regulatorer torde få sin laddningsalgoritm saboterad av en ytterligare laddningskälla, men det får den ju även nattetid. Husbilar och båtar med solpanel har ju även en generator som laddar när motorn är igång, så det är inget som går sönder.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Elverk som backup

Inläggav triwing 19 aug 2012 15:31

Tack för svaret!

Ska försöka få till alternativ 2. så kan jag använda laddaren till pirran vintertid.
Finns det nån regulator med 2 ingångar?
Så den även bryter laddning från elverket när batteri banken är full, skadar inte om det finns nån sorts styrning på den som man kan koppla vidare och använda som dödar funktion till elverket när batteri banken är full =)

mvh
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Elverk som backup

Inläggav Fritte 24 jun 2014 15:47

Jag står nu inför ännu en semester så jag blåser liv i denhär gamla tråden igen.
Jag har helt gett upp det klena elverket jag har då jag aldrig lyckades få någon fason på det.
Funderar nu istället på att köpa ett lite kraftigare på runt 2kw så jag även kan driva en dammsugare och där med kan städa ordentligt i stugan.
Vad tror ni om Julas elverk av märket Stanley? Vill ju inte slänga ut allt för mycket pengar på ett elverk som bara kommer användas ett par ggr per år.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron