Peltier som termogenerator

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav TonyMontano 05 feb 2016 12:40

Då har man kommit in på TEG och TEC igen :)
Har sett några olika färdig konstruerade generatorer för vedspisar!
Som denna http://www.devilwatt.com/datasheets/DW-WC-35W.pdf

Men att köra en TEC1-12706 som kostar 10kr är inte de bästa. vid ca 0 - 10 grader på kylsidan och ca 100 grader på varma fick man upp den i max U = 1v och I = 160mA :) Blir väl och försöka få tag på TEG istället!
TEC1.jpg
TEC1.jpg (213.65 KB) Visad 3211 gånger
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav rolle50 05 feb 2016 13:36

Intressant projekt.Såg en gång för länge sedan en somm satt runt en fotogenlampa som drev en Radio ...
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav RÖD@nörd 06 mar 2016 06:10

Den termogeneratorn som satt runt en fotogenlampa har jag också sett för länge sedan och jag tittade länge förundrat på bilden vad det var för något utan och riktigt fatta. Jag var rätt liten då.

Bilden finns i en Tekniken Idag bok och jag har kvar dom böckerna än. Antingen var det 1955 eller -56 års bok. Nyheten (då) var förstås militär utrustning som presenterades. Den termogeneratorn runt fotogenlampan var den sovjetiska och så var det en mer fyrkantig med flänsar som såg mer modern ut och den var den amerikanska. Men min blick föll mest på den sovjetiska för den såg mer enkel men även mer mystisk, ja nästan lite farlig. Så tänkte en ung tonårskille då i slutet av 1960-talet och mitt under det brinnande kalla kriget :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Mogge 18 mar 2016 21:11

Byggde nåt med TEG-ar för några år sedan. Monterade bakom vedspisen. Har inga siffror tyvärr. Men vill minnas jag blev besviken på den effekt de levererade med tanke på "pang-för-pengen"

Läste för övrigt på ny teknik häromdagen. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3967015.ece
Men faktum är att vi kan konvertera och lagra 2 500 gånger mer energi än de bästa av dagens superkondensatorer kopplade till termoelektriska generatorer
Kanske bättre att fokusera på annat :wink:
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Föregående

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster