Peltier som termogenerator

Peltier som termogenerator

Inläggav urdjur 08 jul 2011 17:48

Om man har en kökspanna för uppvärmning, varmvatten och matlagning, ligger det nära till hands att vilja "skörda" lite av värmen till el varje gång den eldas, för att hjälpa till att ladda batterier. Borde funka särskilt bra tillsammans med solpaneler, då man eldar mer på vintern. Kommersiella lösningar är få och dyra, t.ex. denna på 200W ligger enligt prisuppgift på ca 30 tkr.

Begagnade peltierelement från datorbyggen finns dock billigt i parti och minut, så frågan är om man inte kan bygga själv. Kruxet är att upprätthålla en stabil temperaturskillnad mellan den varma och kalla sidan. Detta är särskilt enkelt att göra i en panna med vattenburen värme; peltierelementets kylfläns monteras i kallvattenintaget och den varma sidan läggs mot pannan, kanske med täljsten eller liknande emellan. Så har man stadig värme + vattenkylning.

Jag undrar dock över själva elektroniken och där kanske någon med erfarenhet av peltierelement kan hjälpa till. Om man så att säga kör elementet "baklänges", hur ska man då tänka kring Th (temp-skillnad), effekt etc. för att få ut så mycket ström som möjligt? När peltierelement används normalt har de ju bättre verkningsgrad (kylverkan) vid låga spänningar t.ex.
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Jonas L 08 jul 2011 18:05

Jag misstänker att det kan vara smart att köpa sådana som är tänkta för att gå baklänges, alltså TEG (thermo electric generator) istället för TEC (thermo electric cooler).

Det finns en massa skrivet om att använda TEC:s baklänges. Jag vill minnas att de stora problemen är temperaturområde, för du behöver få upp den varma tempen för att få vettig verkningsgrad, och då smälter TEC:arna.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav urdjur 08 jul 2011 22:14

Jag misstänker att det kan vara smart att köpa sådana som är tänkta för att gå baklänges, alltså TEG (thermo electric generator) istället för TEC (thermo electric cooler).


Länk till försäljare? Min misstanke är dock att TECs är billigare än TEGs pga stor efterfrågan som processorkylare, och eftersom jag inte har ont om plats (till skillnad från en dator) kan jag köpa gamla begagnade element och koppla ihop hur många som helst. Priset per watt är det enda intressanta i slutändan.

Det finns en massa skrivet om att använda TEC:s baklänges. Jag vill minnas att de stora problemen är temperaturområde, för du behöver få upp den varma tempen för att få vettig verkningsgrad, och då smälter TEC:arna.


Mja, temperaturdifferensen och ffa att hålla en stabil temperaturdifferens är viktigare. Det spelar ingen roll om du håller en svetslåga mot TECen om det är nästan lika varmt på baksidan. Att satsa på en vettig kylning är alltså viktigare. Nästan alla TEC-experiment på youtube har luftkylning vilket inte kan jämföras med vattenkylning. Jag siktar på ca 100 grader på varma sidan (täljstensdistans som har kontakt med pannan, inga öppna lågor = lång livslängd på TECen) och ca 30 grader konstant på kalla sidan, d.v.s. en konstant Th på ca 70 grader.

Om exempelvis en gammal TEC på 5x5 cm för 50 spänn på Tradera ger 1 W under såna förutsättningar (rimligt utifrån youtube-klipp etc. jag sett) är allt frid och fröjd. Då kan jag göra ett halvkvadratmeter stort element på 200 W för 10.000 kr. Det vore helt acceptabelt.
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Jonas L 08 jul 2011 23:53

Du kan börja med t.ex. http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =4&t=49866
Det finns ett antal trådar om detta där, och det finns information på många andra ställen också.

Du har rätt i att det är temperaturskillnaden som ger effekten, men den är inte samma vid 100-30=70 som vid 120-50=70, det har med absoluttempen att göra också. Leta upp kurvor på de komponenter du vill använda, och kolla maxtempen.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Karro 09 jul 2011 06:53

TEG-moduler verkar finnas att köpa på ebay.
Det här verkar jätteintressant.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Emil 09 jul 2011 09:31

Skulle ha en sån här!

http://www.greencar.com/articles/waste- ... icient.php

Tar nog tyvärr ett bra tag innan de finns på bilskroten... :!:
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav deepforest 09 jul 2011 15:33

Tyvärr så är det ju fortfarande en "idiotisk" förbränningsmotor i bilen.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav M8e 09 jul 2011 16:43

deepforest skrev:Tyvärr så är det ju fortfarande en "idiotisk" förbränningsmotor i bilen.....

Men nu var det väl inte bilen de handlade om, utan generatorn?
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav Emil 09 jul 2011 18:55

Jepp, det var den termoelektriska generatorn jag menade.
Få 600W ur avgasvärmen är ju inte så illa, vid 12V blir det i alla fall 50A !

Ha en sån i skorstenen till en villapanna, kyla med kallt vatten från brunnen?
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav urdjur 10 jul 2011 14:17

Avgasröret är ju i alla fall en bra "proof of concept". Går det att få 600 W ur avgaserna på en förbränningsmotor bör man kunna göra ett hyfsat hembygge med rimlig effekt till en vedpanna. Och materialkostnaderna är inte oöverstigliga.

Här är en mer informativ tråd från elektronikforumet:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=23713

Hittade även denna sajt som handlar om att bygga saker som TEGar ur skräp:
http://sites.google.com/site/reukpower/home
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav TonyMontano 10 jul 2011 14:59

Tror nästan man kan få ut mer från en panna än från ett avgasrör men jag kan ha fel^^ Klart den blir ju större och fulare men om man får ut nog mycket effekt är det ju värt den ytan!

Man blev ju intresserad av termogeneratorer då man använder vedpannan på vintern!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav OlleP 10 jul 2011 19:21

En fläkt som drivs av värmen.
Bild
Den elektriska fläkten fördelar ut värmen i rummet istället för upp i taket. Fläkten är ljudlös och justerar själv farten efter temperaturen på kaminen. Den behöver ingen extern el och installation - bara ställ den på kaminen och den fungerar. Mer information på http://www.ecofan.se

När jag för några år sedan lekte med ett peltirelement som jag tänkte använda tilll kylbox, upptäckte jag att det var mycket svårt att få till en rejäl tempskillnad mellan kalla och varma sidan pga värmeledning genom alla peltierelementen som satt mellan kylflänsarna.

Det blev mycket kyla i början men sedan räckte mina kylflänsar och fläktar inte till utan hela paketet blev hett.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav TonyMontano 11 jul 2011 16:36

En sådan går att köpa för ca 1500 kr på ena byggfirman ^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav urdjur 12 jul 2011 13:46

När jag för några år sedan lekte med ett peltirelement som jag tänkte använda tilll kylbox, upptäckte jag att det var mycket svårt att få till en rejäl tempskillnad mellan kalla och varma sidan pga värmeledning genom alla peltierelementen som satt mellan kylflänsarna.


Hur satt de menar du? Behövde värmen färdas genom mer än ett lagar peltierelement för att nå kylflänsen? Låter inte optimalt. Tror f.ö. att vattenkylning är det enda raka om ska kunna producera någon vettig effekt över tid.

Man blev ju intresserad av termogeneratorer då man använder vedpannan på vintern!


Precis! Det största problemet med idén att använda billiga TEC (peltier) baklänges för att skapa ström ur en vedpanna är att nästan alla har ett T-max på varma sidan omkring 70 grader. Sen smälter lödningen. Det finns verkliga TEG-element som klarar högre temperaturer (t.ex. http://www.hi-z.com/) men då blir priset/watt i stil med det svenska termo-genelementet.

Har f.ö. sett att det finns pannor med inbyggda sterlingmotorer som ger både el och värme den vägen istället, men de är också dyra. Så just nu funderar jag på två alternativ:

1) Bygga en egen stirlingmotor, skräddarsydd för den egna vedpannan.
2) Bygga ett eget värmetåligt TEG-element från elektriskt sett suboptimala (men billiga och värmetåliga) material, t.ex. koppar/järn istället för halvledare.

Annars får man helt enkelt hosta upp kulorna för ett kommersiellt alternativ, men då blir priset/watt troligtvis över solpaneler. Man kan också avvakta och hoppas att det blir billigare framöver.
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Peltier som termogenerator

Inläggav OlleP 12 jul 2011 14:12

urdjur skrev:
När jag för några år sedan lekte med ett peltirelement som jag tänkte använda tilll kylbox, upptäckte jag att det var mycket svårt att få till en rejäl tempskillnad mellan kalla och varma sidan pga värmeledning genom alla peltierelementen som satt mellan kylflänsarna.


Hur satt de menar du? Behövde värmen färdas genom mer än ett lagar peltierelement för att nå kylflänsen? Låter inte optimalt. Tror f.ö. att vattenkylning är det enda raka om ska kunna producera någon vettig effekt över tid.

Man blev ju intresserad av termogeneratorer då man använder vedpannan på vintern!


Precis! Det största problemet med idén att använda billiga TEC (peltier) baklänges för att skapa ström ur en vedpanna är att nästan alla har ett T-max på varma sidan omkring 70 grader. Sen smälter lödningen. Det finns verkliga TEG-element som klarar högre temperaturer (t.ex. http://www.hi-z.com/) men då blir priset/watt i stil med det svenska termo-genelementet.

Har f.ö. sett att det finns pannor med inbyggda sterlingmotorer som ger både el och värme den vägen istället, men de är också dyra. Så just nu funderar jag på två alternativ:

1) Bygga en egen stirlingmotor, skräddarsydd för den egna vedpannan.
2) Bygga ett eget värmetåligt TEG-element från elektriskt sett suboptimala (men billiga och värmetåliga) material, t.ex. koppar/järn istället för halvledare.

Annars får man helt enkelt hosta upp kulorna för ett kommersiellt alternativ, men då blir priset/watt troligtvis över solpaneler. Man kan också avvakta och hoppas att det blir billigare framöver.

Elementet är uppbyggt av två plattor med en massa "peltierer" emellan, typ en karda, och varje element leder värme.
Men kylboxarna funkar ju, men jag misstänker att det är en av anledningarna till deras dåliga verkningsgrad.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Nästa

Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst