vattenkraft från damm?!

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav Martin 13 sep 2009 21:54

15 watt ger ca 30 Ah i dygnet och det är inget att fnysa åt. Det är ungefär vad en 150 W solpanel ger i snitt. Eller ungefär vad ett 100 liters kylskåp drar, som ofta är den största förbrukaren. Dessutom kan man reducera batteribanken eftersom man vet att 30 Ah alltid kommer in.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav Ib-Arne 14 sep 2009 11:49

Men Göran nu fattar ja "nada"
Du skriver att den funkar vid rinnande vatten??
Om jag lägger ett grovt plaströr uppe i toppen på berget o längs Bäcken (lilla forsen) så måste ju ja koncenterera kraften (flödet) om ja då får vattnet att rinna "kraftigt" där, borde det väl gå att sätta 1 sån turbin inne i röret o få 1 kraftig fart på det??????????????
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav TonyMontano 14 sep 2009 13:44

testa och att bygga en U balk med trä som dom hade förut :) kanske 3 meter lång så ser du ju bättre hur mkt vatten som rinner i den! till en början :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav PowerMizer 14 sep 2009 21:17

Ib-Arne skrev:Men Göran nu fattar ja "nada"
Du skriver att den funkar vid rinnande vatten??
Om jag lägger ett grovt plaströr uppe i toppen på berget o längs Bäcken (lilla forsen) så måste ju ja koncenterera kraften (flödet) om ja då får vattnet att rinna "kraftigt" där, borde det väl gå att sätta 1 sån turbin inne i röret o få 1 kraftig fart på det??????????????


Jag tror att det lilla, lilla flöde (liter per sekund) som du har är åt skogen för lite för en sådan! Den är mera tänkt för en bäck där den helt kan sänkas ner och vattnet måste rinna fort i bäcken, helst fortare än 4 meter per sekund..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav Göran 14 sep 2009 21:52

Ib, det är ingen bra idé, tror jag. Ditt kraftverk fick ju heller inte kosta mer än 5000 kronor och den där turbinen kostar det dubbla.
Ett vattenhjul kan du väl bygga själv och det är nog det enda tänkbara om du ska klara dig under 5000.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav carl.c 24 okt 2009 17:06

Kollade på formler för beräkning av flöde mm..där har du en bild på ditt vattenhjul tror jag, tyckte jag kände igen fälgen du använde...och så läste jag just på e24 angående floppade satsningar..

Plastcykeln Itera. Den stora platsfabriken i Wilhelmina hade i början av 1980-talet hundratals anställda och hoppades sälja miljontals exemplar av plastcykeln Itera.

1982 lanserades den gråa cykeln som utvecklats av ett par avhoppade Volvo-designers. Första året planerades för 100 000 exemplar. Men cykeln var klumpig, ful och dessutom dyr och företaget gick i konkurs två år senare.

Så det kanske stämmer att det är en fälg från en sån cykel jag såg? hade inte en aning om att den byggdes i wilhelmina : )

Om dom ändå gjort den i glasfiber och sålt den för en 40-50000 styck...det hade nog funkat bättre om den inte varit så inihelvetes ful, design ska aldrig underskattas även om en bra funktion är nog så sexigt : )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav Göran 24 okt 2009 19:34

Ja, det är hjul från en plastcykel och visst är cykeln ful och visst är design oerhört viktigt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav KennethE 25 okt 2009 00:13

Jag tror det var TfA som testade den bl.a., och de tyckte den kändes vinglig, alldeles för dålig vridstyvhet alltså. Jag tror alltså inte att det enbart var designen som gjorde att den floppade så kapitalt. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav Göran 25 okt 2009 10:45

De första modellerna av cykeln höll inte så man bytte ut vissa saker mot stål, som styret. Nej, dessa cyklar ska bygas om till vattenhjul för att fungera riktigt bra. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: vattenkraft från damm?!

Inläggav TonyMontano 25 okt 2009 12:11

Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron