En bild...

En bild...

Inläggav RÖD@nörd 11 mar 2009 08:42

Hej! :)

Det är över en månad sedan det hände något under denna rubriken. Det ändrar jag nu på genom att publicera en bild som jag för några år sedan tog med min 35 mm Canon AW-1 systemkamera. I dag är visst sådana kameror inget värda sedan digitalkameran dök upp på marknaden. Jag har nu även en sådan och tycker den är fantastiskt bra.

Pappersbilden från systemkameran har jag senare scannat in som en .jpg fil. Det är en av de mest lyckade bilderna som jag tagit tycker jag själv. Förmodligen var det solljuset som var i rätt styrka och i rätt vinkel just då. Se hur byggnaderna speglar sig i kvarndammens stilla vattenyta. Den mindre byggnaden är en gammal kraftstation och den större en kvarnbyggnad som förmodligen är den äldsta av dem bägge. Jag gillar bilder. Gör ni det också?

228.JPG
228.JPG (30.76 KB) Visad 6278 gånger


Nu ska jag släcka ner datorn och göra mig lite morgonkaffe. :D

Ha en bra dag!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: En bild...

Inläggav JohanMossfeldt 11 mar 2009 09:37

Vart är detta foto taget? Är något kvar i drift idag?
Mycket vacker bild måste jag säga.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: En bild...

Inläggav KennethE 11 mar 2009 11:07

Ett tag tillverkades det ju och såldes digitalbakstycken till många analoga kameror, tyvärr dock inget till mina Pentax ME Super eller Z-1.

För närvarande väntar jag med att köpa digital systemkamera tills det kommer en med samma storlek på chipet som en bildruta på vanlig småbildsfilm. Det behöver inte vara mer kan 8-10 megapixel utan jag vill hellre att man gör pixlarna större. En större pixel ger en större ljusuppsamlande yta och mindre brus, båda faktorerna förbättrar ljuskänsligheten som i dag är riktigt dålig i alla digitalkameror jag sett jämfört med den film jag använde mest, Fuji Super-G 800. (800 ASA).

Jag vill också att min drömkamera skall ha samma fattning som alla min objektiv, bälgar och andra tillbehör, alltså den klassiska Pentax-bajonetten.

Med samma storlek på chipet som en filmruta stämmer brännviddernas avbildningsskalor med vad man är van vid.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: En bild...

Inläggav Jernet 11 mar 2009 14:09

Mycket rogivande bild!
Räta upp den å photoshopa lite sedan får du en grym tavla.
Ett tips är att göra den i s/v
Jernet
 

Re: En bild...

Inläggav Jernet 11 mar 2009 14:13

Jag gillar bilder. Gör ni det också?


Jepp!
Har fotat i snart 40 år, så några bilder har det blivit.
Frilansar någon gång ibland åt div företag som gör reklamalmanackor osv...
Är inne på min 2:4 dslr (nikon d200) som snart skall bytas ut mot en nyare.
Tog hemsk länge innan jag accepterade det digitala formatet, men nu kör jag inget annat.
Jernet
 

Re: En bild...

Inläggav Jernet 11 mar 2009 14:29

Jernet
 

Re: En bild...

Inläggav Göran 11 mar 2009 17:17

Tjusigt, nörden! Har du mer info om kvarnen och bilder på kugghjul och annat spännande. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron