Micro pelton

Re: Micro pelton

Inläggav Mogge 03 jun 2015 08:24

Kanske kan funka med ett tunt lager epoxi eller liknande invändigt.
Annars kanske det går att 3D-printa kärnor för att gjuta aluminium i sandform, men då krävs lite bearbetning innan det blir klart.


Var inne på det också först. Men det slutade med att jag skrotade nylonbitarna och printade dom på nytt i ABS. Sköljde bitarna med en skvätt aceton. Resultatet blev ungefär som att stoppa in ett ljus i ugnen en kort stund. Ytan smälter och blir glansig. Alternativet är nog som du säger att printa gjutformar i HIPS, ett filament som går att lösa upp i vätska. Polyester-plast hade kanske fungerat


Finns det risk för kavitation i systemet?

Hmmm.. :shock:
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Micro pelton

Inläggav OlleP 04 jun 2015 17:04

Jag har 300 meter 40mm plastslang som jag gärna blir av med, billigare än så blir det inte
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Micro pelton

Inläggav Mogge 07 jun 2015 23:02

OlleP skrev:Jag har 300 meter 40mm plastslang som jag gärna blir av med, billigare än så blir det inte

Skickade ett PM till dig Olle
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Micro pelton

Inläggav McB 24 jun 2015 17:04

Min tanke med kavitation är att den kan käka upp nästan vilket material som helst och det ganska snabbt.
Just i munstycket kan jag tänka mig att det kan uppstå. Frågan är bara om det påverkar munstycket och turbinen?
Kanske billigare och smidigare att byta slitdelar med ett visst intervall än bygga systemet kavitationsfritt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Micro pelton

Inläggav Mogge 25 jun 2015 20:32

Om kulventilen till vrids igen en liten bit, går det definitivt höra att det blir kavitation i ventilen. Men det enda som hörs från munstycket är ett behagligt blåsande ljud när vattnet fångas upp av luften, i alla fall med stora munstycket. De mindre munstyckena får iof högre vattenhastighet. Vet inte hur blir med dom.

Läste på lite och det verkar som mjukare material som t.ex. plast hanterar kavitation bättre än hårdare material som metall. Kopparna på peltonhjulet är i armerad plast. Även munstyckena är i plast. Designen är sådan att det enkelt går att byta munstycken ifall jag dom kläggar igen eller om jag vill gå upp/ner i storlek beroende på flöde i bäcken.

Får lov att återkomma hur det blir med slitaget. Det fina med 3D-printer är att det enkelt kan skrivas ut nya :)
Men just nu står det still pga diverse fix med resten av elsystemet i stugan.

Munstycke.png
Munstycke.png (104.08 KB) Visad 22650 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Micro pelton

Inläggav Mogge 03 nov 2016 20:47

Älgjaktslov eller höstlov, vet inte vad som är rätt längre.. Åkte ut till stugan för de sista höstsysslorna. Passade på att knäppa lite bilder

Vaknade på morgonen till -7 grader. Tömde slangar och kopplingar så gott det gick. Trots att verket gick hela natten frös det på ganska bra ändå. Slangen är jag inte oroad för. Det är värre med det andra.
vinterdvala.jpg
vinterdvala.jpg (236.71 KB) Visad 17298 gånger




Elen kommer in i huset via DUMP-kontrollern upp till höger. Den dumpar ut allt norr om 30 volt på tre stycken seriekopplade effektmotstånd (totalt 300w 3Ω). Även den är ett hemmabygge med start-o-stopp, övervakning, timer, överhettninsskydd och spänningsskydd. La nog ner aningens för mycket timmar på att få till den.. :?

Sladdarna fortsätter sedan vidare till solregulatorn (gråa klumpen i mitten, EP Solar, 150v, 20A). Där delar de på samma kanal som solpanelerna. Spänningen ligger mellan 15-30v vid laddning. När den slutar ladda tar dump-kontrollern vid. Går att köra samtidigt med solpanelerna. Fungerar mkt bra för mitt ändamål.
elektronik.jpg
elektronik.jpg (128.13 KB) Visad 17276 gånger



Hösten måste ha varit ovanligt torr. Passade på att justera intaget med en stor låda + finmaskigt nät. Minimalt med åverkan har gjorts på bäcken. Vattnet rinner över dammen och fortsätter nedåt som det alltid gjort. Vid de få tillfällen verket körs är i regel flödet i bäcken högt och det mesta av vattnet rinner över den lilla dammen ändå..
intag.jpg
intag.jpg (227.74 KB) Visad 17268 gånger


damm.jpg
damm.jpg (227.1 KB) Visad 17259 gånger
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Re: Micro pelton

Inläggav McB 22 nov 2016 19:10

Gillar detta bygget :D :D :D :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Micro pelton

Inläggav torbalm 29 nov 2016 17:01

Jag har bäcken (6-7m höjd), slangen (40mm) och peltonhjulet är på väg på posten men var köper man regulator till en liknande anläggning? En TriStar TS-45 fungerar ju men känns lite overkill till 50-100W.
torbalm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2015 19:59

Re: Micro pelton

Inläggav Bittämjaren 30 nov 2016 17:06

torbalm I ditt ställe skulle jag valt en shuntregulator, t.ex. av samma typ som till vindsnurror, då kommer den att bromsa vattenturbinen om batteriet inte "vill" ha något mer.
Effekten är ju inte så svårhanterligt hög heller.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Micro pelton

Inläggav Mogge 02 dec 2016 10:21

Om du väljer att gå med en sol-regulator tänk då på detta;
En solregulator laddar "när den vill" När den inte laddar kommer ditt peltonhjul rusa i varvtal. Och du får hög inspänning till regulatorn. Kanske upp till 100+ volt beroende på generator.

Men du kommer antagligen nte upp i några enorma hastigheter med den fallhöjden :wink: Jag hade mätt upp generatorn. Sedan letat efter något billigt på ebay som klarar den högre inspänningen.

Alternativt, om du har en tre-fas generator förvärvar du min Kina-vindsnurre-kontroller tidigare i tråden. Testad, ej använd. 500:- +frakt. Skicka PM isf.
- Absolut
Mogge
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 mar 2015 18:02

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron