Øverfallshjul bakom huset..

Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Charles 11 nov 2012 01:16

Hei och tack før en fin sida, så bra att man måste bli medlem:)
Lite om projektet strax utanfør Oslo. Vi har en liten bæck bakom huset med ett fall på ca 2 meter inkl nybyggd damm i betong på ca 1 meter. Fløde på 12-15 l/s
Bæcken kommer ut av rør och fryser inte, relativt konstan fløde æven på sommaren.
Budget ca 5000;-
Jag har tenkt på øverfallshjul før att de er fint och se på, hjulet kommer att bli i marinplyfa?
Några frågor. Hur brett skal man bygga hjulet och hur långt mellan skålarna?
Vad ær førdelen med pitchback? Hur viktigt ær de med botten och lutning dær hjulet står "flyktvatten".
De blir inte så mycket kraft att prata om, men vilka remmar kedjor går lettast? Och evig fråga om var hittar man PM generator?
Hittade en sida med mycket nyttigt men den ær lite "gammal"

http://www.ec3wd.com/cd3wd_40/JF/JF_VE/BIG/22-520.pdf

Takk på førhand av en Svensk i exil :mrgreen:
Charles
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012 19:11

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Gunnar lindgren 11 nov 2012 09:18

Välkommen börja med att läsa allt som finns under fliken vatten här på sidan där finner du många svar,själv har jag byggt ett underfalls hjul lärt en del under resans gång.
Mitt hjul har cykelkedja nackdel är att den slits ganska fort, lika med kransar det handlar ju om drift 24 timmar per dygn.Så mitt råd är kil eller kuggrem du måste ju hitta rätt dimension på rem skivor hjul kontra generator så då kanske det ger sig självt om det blir kil eller kugg rem. Återvinningen tvättmaskin där har du stor-liten rem skiva
och även rem.Jag lovar du har en härlig resa framför dig att hitta lösningar att bygga något på egen hand och se resultatet. Skulle rekommendera skedar av plåt laser skurna
om du vill ha sidor av trä, försökt lägga med en länk om mitt hjul .


viewtopic.php?f=2&t=1725
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Göran 11 nov 2012 16:19

Jag är ingen expert på överfallshjul och jag vet inte hur man räknar på dem, men många fack/celler är ju vad som brukar gälla och att vattnet ryms i dem, så att inte alltför mycket rinner över och vid sidan om. Oavsett hur cellerna ser ut, borde det gå att göra en förenklad formel för detta, utifrån flödet i l/s, hjulets diameter, cellernas antal och storlek, samt hjulets rotationshastighet.

Överfallshjul med pitchback användes för som motorer för hissar i gruvor. Genom att ändra vattnets riktning kunde man få hjulet att rotera åt båda hållen, bara genom att fälla ned en lucka (och öppna en annan?). Jag kommer inte exakt ihåg hur de fungerade, men med den tekniken kunde man köra hisskorgen i båda riktningar.

Går hjulet ned i flyktvattnet får man ett motstånd där och vattnet kommer heller inte att rinna ur cellerna senare, bara för att hjulet är nedsänkt i vatten. Jag skulle hålla hjulet ovanför vattenytan. När cellerna befinner sig i sitt nedersta läge finns dessutom inget vridmoment kvar. Lägesvektorn är noll och sinusvinkeln är också noll.
Kolla den här formeln:
http://24volt.eu/kalkyl_vridmoment.php

Som generator är kanske det billigaste och lämpligaste i storlek, antingen en navmotor för cykel, eller en navgenerator.

Kilrem är den typ av rem som har mest förluster, tror jag. Kilrem, eller planrem är bättre.

Välkommen tillbaka till civilisationen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Charles 11 nov 2012 21:39

Takk igen:)
Detta forum ær bra!
Har studerat de flesta krokar på denna sida:)
Om væxel, kan de inte vara smart och få den i två steg dær førsta ær kedja och andra er tand rem? Hjulet har kanske 10 varv i minuten, de ær sakta... Eller hur sakta kan man køra navmotorer?
Jag ræknar med att Max 200 w.. Ær då en motor på samma styrka man skal leta efter?
Ær inte hemma på el :P
Skedar, fakk eller celler, Gunnars laserskurna var riktig fina, rostfria hade vart ren lyx:) (måste bearbeta mina kontakter)

Smart med hissen... De hade jag inte gissat :D
Jag kommer med lite bilder så snart de slutar och regna...
Kom med innspel, så slipper de bli så många hjul :mrgreen:
Charles
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012 19:11

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Göran 11 nov 2012 23:28

Det där med navmotorn, varvtal och växel, kan jag inte svara på, men det visar sig när du skaffat motorn. :wink:
Motorn måste inte ha samma effekt, men tror du på 200 W, välj en motor på minst 200W. Det är inte så noga med växeln heller. Blir spänningen för hög kan du koppla in en MPPT-regulator.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Gunnar lindgren 12 nov 2012 12:07

P3210031.JPG
P3210031.JPG (123.65 KB) Visad 10620 gånger
http://epubl.ltu.se/1404-5494/2009/008/ ... 008-SE.pdf Lagliga navmotorer max 250 watt motorn på bilden är på 36 volt 3 faser. Vanligast är 24 och 36 volts motorer, min gamla navmotor har en invändig utväxling med kuggrem.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav RÖD@nörd 13 nov 2012 00:14

Om det är tre faser bör det väl vara en asynkronmotor, d.v.s. en motor för växelström.

Hur driver man en sådan med ett batteri som bara kan ge likström?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Göran 13 nov 2012 01:34

Det är en trefas synkronmaskin med permanentmagneter och den fungerar lika bra som generator. Maskin just för att den är lika mycket generator som motor, det är ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Øverfallshjul bakom huset..

Inläggav Gunnar lindgren 13 nov 2012 10:09

P3210035.JPG
P3210035.JPG (121.17 KB) Visad 10448 gånger
P3210034.JPG
P3210034.JPG (114.54 KB) Visad 10434 gånger
Elektroniken finns i den här lilla boxen hur det går till ingen aning prövade den som generator med tre likriktare det funkad när jag drog runt hjulet för hand körde mot en 20 watts 12 volts lampa.
RÖD@nörd skrev:Om det är tre faser bör det väl vara en asynkronmotor, d.v.s. en motor för växelström.

Hur driver man en sådan med ett batteri som bara kan ge likström?
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron