små småskaligt vattenkraftverk

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav hans 17 jan 2015 21:59

Jag har i många år funderat på det där med vattenkraft.Tack vare denna tråd fick jag en alldeles utmärkt ide då jag har möjlighet att gräva ut en damm på ca7 gånger 20meter och ha ca ett magasin på 140 kubik gjorde jag en dammlucka så skulle jag kunna använda detta magasin eller hur?Men jag varken kan eller vill bygga mini mini vattenverket själv finns det så kunniga personer här på forumet eller finns det kanske färdiga verk att köpa?Vattnet tar jag ut ca80meter längre ned och det är fall ca4meter.
hans
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 sep 2014 21:30

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav PowerMizer 24 feb 2015 22:26

hans skrev:Men jag varken kan eller vill bygga mini mini vattenverket själv finns det . . . kanske färdiga verk att köpa?
Hela världen är full av sånt!! :roll:

Rättare sagt har jag hittat en kinapryl som kanske skulle passa.
http://www.aliexpress.com/item/Micro-Ka ... 23868.html

Räkna med att det blir dyrt innan du har den hemma, förutom frakten ska ju staten ha tull, moms och sånt för att ha råd med "välfärden", kultur, byråkrater och liknande. Sen tillkommer ju "bara" allt annat. Manöverutrustning, betong, rör, elinstallation m.m. Inte billigt, men kul! :D

På tal om byråkrater:
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav mixter 25 feb 2015 00:28

Ja dom ser så enkla ut egentligen men innan dom är hemma... Har för mig att kvarnis1 tog hem nåra...Han finns här på forumet.
Jag har funderat på att göra en i en 3d skrivare, propellern då i en enhet o sen sätta i ett 160 eller 200 avloppsrör kan ju inte bli så astronomiskt dyrt ... rören kostar nån hundring metern.
bygga med avloppsrör kan ju gå o få till alla möjliga variationer :D har en kompis som fick en av sig själv i julklapp en 3d menar ja haha :P ja har ju programmet till vingar :)
man har ju många ideer men det blir ju inte fler timmar om dygnet för det ..
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav RÖD@nörd 25 feb 2015 02:57

Lusten och idéerna tycks inte försvinna men tiden rinner fortare, så ekvationen blir allt svårare att få ihop :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron