små småskaligt vattenkraftverk

små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav TonyMontano 16 sep 2012 20:20

När tycker ni att de är värt att bygga ett verk? har mellan 2 - 0 liter i sekund den torkar dock nästan aldrig ut men de är ju inga större flöden, fallhöjd kan bli allt från 1 till 4m med lite arbete!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav PowerMizer 16 sep 2012 20:37

TonyMontano skrev:När tycker ni att de är värt att bygga ett verk?
När intresset, kostnaden och tiden stämmer med livet. :?
Du får väl i bästa (allt optimalt) fall ut 70 W så det är ju inga stora effekter... Tycker du om att pyssla och projektet inte parasiterar på familjelivet så är det väl bara att kalkylera vad det kan kosta att bygga nått som funkar. Tillverkar du ström motsvarande en 5-hundring per år så tycker jag du gjort det jättebra. Där har du lite av nyckeln till ekonomin också: Håller prylarna i 10 år och dom kostat 5000 att få till så har du "bara" gått back arbetstiden och underhållskostnaderna. Förutsatt att du kan tillgodogöra dej el för 500:-/år.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav TonyMontano 16 sep 2012 20:59

När intresset, kostnaden och tiden stämmer med livet. :?
Ja då får jag vänta^^ då det bara är intresset som stämmer in...
Några större effekter är det ju inte, Men till stugan som redan har 300w solpanel och så fort jag har bättre vingar så har man ett verk på 800w med två olika batteribankar med 200ah.

Så 0-70w kanske inte är så mycket att jaga efter men när det väll finns vatten ja då har jag ju det 24/7! sol och vind kommer och går :evil:
Bilagor
20120916_160053test.jpg
20120916_160053test.jpg (223.81 KB) Visad 21424 gånger
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav RÖD@nörd 18 sep 2012 00:03

Jag fattar inte varför man måste dra in familjebegreppet i en tråd som ska handla om ett litet vattenfall det har väl inget med det här och göra??? :x

Förresten är det en direkt kränkning mot de miljoner människor här i Sverige som lever utanför det begreppet och familjen är väl heller ingen norm....? Och familjen behövs inte heller för människans fortplantning den ordnar sig ändå. Ja, t.o.m. utan att folk gifter sig i kyrkan. :mrgreen:

Nä Tony, om du har tid och möjlighet sätt igång och gör något kul och användbart vid det där röret. Kanske kan du bara förlänga röret neråt och samla vattnet i en tät behållare där du har en liten turbin eller munstycken ut till ett vattenhjul. Kanske turbin är att föredra då det är mer funktionssäkert på vintern. Med en sån installation har du heller inte sabbat nåt och kan lätt återställa om du skulle känna för det. Jag tror det blir en liten säker och bra kraftkälla så sätt igång du och lycka till. :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav TonyMontano 18 sep 2012 18:39

Gunnar lindgren skrev:Är det vid ditt fritidshus som bara används sporadiskt faller bäcken 4 meter på din mark? Kan du dämma upp bäcken utan den översvämmar stora områden så kan du få lite bättre flöde .Du öppnar dammluckan när du är i stugan och stänger när du åker därifrån sen får överskottet rinna över dammen när den blir full. Sen när du in-vintrar öppnar du dammluckan och lyfter ur kraftverket. Som du kanske minns så har jag ett litet hjul med 35 cm fall-höjd det har fungerat jättebra i sommar ger 2,7-3,0 amp går direkt mot batteribanken som är på 300 A/H .Som du vet så är det olagligt att dämma eller fördjupa dikesbotten det här blev inget bra svar på din fråga friskt vågat hälften vunnet.

Gunnar, att dämma upp är nog de snyggaste och en bra källa att få djurlivet nära inpå men det skulle påverka alldeles för mycket! Och söka tillstånd blir ett måste :(
RÖD@nörd skrev:Nä Tony, om du har tid och möjlighet sätt igång och gör något kul och användbart vid det där röret. Kanske kan du bara förlänga röret neråt och samla vattnet i en tät behållare där du har en liten turbin eller munstycken ut till ett vattenhjul. Kanske turbin är att föredra då det är mer funktionssäkert på vintern. Med en sån installation har du heller inte sabbat nåt och kan lätt återställa om du skulle känna för det. Jag tror det blir en liten säker och bra kraftkälla så sätt igång du och lycka till. :D

Att koppla in ett rör med en behållare påverkar ju inte miljön desto mer som du säger och själva "bäcken" blir av när myren inte klara av att ta upp vattenmängden så de finns ju inge fisk eller andra djur som använder just den sträckan ca 50m:D

Dock blir det lite jobb så tyvärr påverkas familjen lite och linda en Generator för max 100w känns inte så lockande! Så det är nog just där skon klämmer då de kostar en del att köpa magneterna och skivorna eventuellt epoxin. Om det inte finns en lågvarvig liten generator på några amp som din Gunnar :D
Som jag sa tidigare är det ju en myr som avgör om det skall rinna vatten eller ej och är det bra väder tar solpanelerna de mesta men är det lite sämre så då börjar det ju rinna, detta blir bara ett komplement till min anläggning och en kyl och vattenpump kan köpas in (min våta dröm typ :oops: )
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav PowerMizer 18 sep 2012 23:10

RÖD@nörd skrev:Jag fattar inte varför man måste dra in familjebegreppet i en tråd som ska handla om ett litet vattenfall det har väl inget med det här och göra???
Det har den definitivt.
RÖD@nörd skrev:Förresten är det en direkt kränkning mot de miljoner människor här i Sverige som lever utanför det begreppet och familjen är väl heller ingen norm....?
Dom har rätt att bli "kränkta" och jag har rätt att tala gott om familjen. :wink: Jag har t.o.m. rätt att säga att homosexualitet är onaturligt och fel. Jag har för mej att det stod något om rätten att uttrycka sej fritt i nån svensk grundlag och nått annat man kallar för "mänskliga rättigheter". Ooooerhört revolutionärt! Den rättigheten kanske måste tas bort så att ingen blir "kränkt"? :P
TonyMontano skrev:Dock blir det lite jobb så tyvärr påverkas familjen lite och linda en Generator för max 100w känns inte så lockande!
Om du har tur så kanske det går att hitta nån generator från nån liten motor som går att använda om man växlar upp varvtalet.

Jag såg en skiss på en Michellturbin/Bankiturbin och tänkte på dej... Om du öppnar länken och sen söker på sidan efter " The Michell (or Banki) " så hittar du rätt på 1:a träffen. Där ser man vinklar på skovlar (bild 27) och får en del del matnyttigt att läsa. Nu säger inte jag att det kommer att funka för dej. men det är i alla fall en idé..
Här är länken: LOW COST DEVELOPMENT OF WATER POWER SITES
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav Gunnar lindgren 18 sep 2012 23:40

Är det vid ditt fritidshus som bara används sporadiskt faller bäcken 4 meter på din mark? Kan du dämma upp bäcken utan den översvämmar stora områden så kan du få lite bättre flöde .Du öppnar dammluckan när du är i stugan och stänger när du åker därifrån sen får överskottet rinna över dammen när den blir full. Sen när du in-vintrar öppnar du dammluckan och lyfter ur kraftverket. Som du kanske minns så har jag ett litet hjul med 35 cm fall-höjd det har fungerat jättebra i sommar ger 2,7-3,0 amp går direkt mot batteribanken som är på 300 A/H .Som du vet så är det olagligt att dämma eller fördjupa dikesbotten det här blev inget bra svar på din fråga friskt vågat hälften vunnet.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav RÖD@nörd 19 sep 2012 03:22

PowerMizer skrev:...... Jag har för mej att det stod något om rätten att uttrycka sej fritt i nån svensk grundlag och nått annat man kallar för "mänskliga rättigheter". Ooooerhört revolutionärt! Den rättigheten kanske måste tas bort så att ingen blir "kränkt"? :P

Jaa... det där att kunna yttra sig fritt gäller ju inte bara här i Sverige utan i alla *demokratiska* länder och inte minst i världens största demokrati som du kan se här nedan :P

http://www.svt.se/nyheter/varlden/demon ... all-street

:roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav RÖD@nörd 19 sep 2012 03:38

TonyMontano skrev:Dock blir det lite jobb så tyvärr påverkas familjen lite......

Du tror inte det istället kan bli en positiv påverkan om dina närmaste ser att du åstadkommit något bra för er alla?

("dina närmaste" istf *familjen* = ett retoriskt drag från mig :mrgreen: )
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav PowerMizer 19 sep 2012 12:25

RÖD@nörd: Fortsätter i "min" tråd så att denna inte blir helt söndertrasad... :P
viewtopic.php?f=8&t=521&p=30875#p30875
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav TonyMontano 20 sep 2012 17:46

Nu har man läst och tänkt Peltonturbinen :D
http://24volt.eu/pelton.php
En brandslang eller pvcrör borde ju vara bra eller är brandslangen för styv? Då det kan hända att de kommer vara ca 0.25l/s vid soliga och torra tider samt en sträcka på 20-50m! Billigast är ju brandslang men känns som att pvcrör är bättre?

Själva turbiner finns ju redan i olika former dock är det ju vad man ska ha för generator :roll: och hur klara en borrpump olika växlingsförhållandet vill ju inte slänga på en stort remskiva sen för tung last på generatorn som en bilgenerator skulle bli eller? :S
Bild

Bygglov kan jag ju inte tänka mig skall behövas då allt kommer kunna flyttas runt i en låda på ca 1m2 :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav Jonas L 20 sep 2012 18:01

Är inte en sån där pump rätt trög i lager och annat? Dessutom, om den är avsedd för borrmaskin kanske den inte klarar den sneda lasten som du får om du spänner en rem. Tror nog det är bättre med en bra generator och direktdrift.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav PowerMizer 20 sep 2012 19:31

Jag tror också att du ska glömma borrmaskinspumpen... Jag har bara dåliga erfarenheter av dom. Kaaanske om du hittar en gammal grunka i mässing, men som Jonas L sa: lagren är en svag länk.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav McB 26 sep 2012 18:26

Det väl en impellerpump med gummi impeller, inte byggd för tryck och belastning då viker sig impellern och det läcker förbi + att den har en inbyggd hög friktion.
Den är byggd för att dra runt axeln med moment inte ta ut moment från axeln.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: små småskaligt vattenkraftverk

Inläggav TonyMontano 26 sep 2012 19:25

McB skrev:Det väl en impellerpump med gummi impeller, inte byggd för tryck och belastning då viker sig impellern och det läcker förbi + att den har en inbyggd hög friktion.
Den är byggd för att dra runt axeln med moment inte ta ut moment från axeln.


De stämmer dock så kan man nog bygga en liknande modell ska försöka hitta den där tiden igen tappade..... :) Så kanske med tur hinner man hitta något till nästa sommar :oops:
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Nästa

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron