Tacksam för råd.

Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 19 feb 2012 14:48

Vill först tacka för en bra sida (mycket bra info) och ett fint forum.

jag har nyligen blivit ägare till en gammal kvarnfastighet.

Va där o gjorde några grova överslag igår.

*fallhöjd idag 1.5m med höjning o förstärkning av dam på 20 meters längd upp till 2,5m

*vattenflöde igår (svårt o se massa is) 2,5 m3/s

*Ingen framdragen el närmaste nätanslutna granne ca 100 meter bort.

Vad skulle ni göra i mina kläder?
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav Järnet 19 feb 2012 14:57

Att ansluta till det allmänna elnätet verkar i detta fall mycket dyrt. Jag skulle använda elen själv utan att blanda in något elbolag.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 19 feb 2012 16:08

Tack Järnet, men enligt beräkningen här på sidan med ett underfallshjul med verkningsgrad på 65 % så skulle efekten kunna va ca 24 kw lite svårt att förbruka själv? om man inte ska starta växthus och odla tomater ;)
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav cman 19 feb 2012 21:21

KwKubik skrev:Tack Järnet, men enligt beräkningen här på sidan med ett underfallshjul med verkningsgrad på 65 % så skulle efekten kunna va ca 24 kw lite svårt att förbruka själv? om man inte ska starta växthus och odla tomater ;)


.. och vad är problemet? Dimensionera rotorstorleken och / eller generatorn efter behovet om nu för mycket effekt är ett problem?
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 19 feb 2012 21:53

nej Cman det är Inget problem naturligtvis utan snarare i sånna fall ett lyxproblem om man får mer energi än man gör av med, under förutsättning att man kan använda den till något.

Är 20 kw för lite för att sälja el? (ointreserade elbolag) eller är det de låga fallhöjden som gör det tekniskt svårt att få ut dess 20 kw? 100 meter kabel borde ju inte va ett så stort hinder ekkj 3*16+16 ligger på 11 000 och 3*25+16 på 22000 kr som är en engångskostnad. Desutom kan man ibland hitta grova kablar på blocket för en betydligt mindre summa.
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav Järnet 19 feb 2012 22:31

Menar du att koppla in dig på grannens abonnemang då, eller hur menar du?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 19 feb 2012 22:51

Okej jag kanske missförstog dig du syftade på att få ett abonemang inkopplat. Ja det kanske kan kosta en slant. va brukar det röra sig om 30-40 tusen om man dar dit kabel?
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav Järnet 19 feb 2012 22:56

Det ligger nog ungefär där skulle jag tro. Men det är ju enklast att ringa nätägaren direkt så får man den exakta kostnaden. Priset beror ju lite på vilken säkring du skall också.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Tacksam för råd.

Inläggav RÖD@nörd 19 feb 2012 23:34

Jag tror dom brukar göra inkopplingen vid närmaste "station" d.v.s. närmaste ställe där det finns en transformator från högspänning till lågspänning 400 Volt. Jag har talat med folk som varit inne på samma tanke och då har dom kontaktat nätägaren och förklarat läget och samtidigt bett om en offert för inkoppling. En offert ska inte kosta något så där kan du nog börja.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 19 feb 2012 23:53

Det verkar som ett bra ställe o börja på.

Någon som har tankar på det mer tekniska?

Köpa turbin? Bygga vattenhjul? bröst/överfall/underfalls hjul?
2,5 m3/s är ju massa vatten = stora gjejer antar jag.
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav RÖD@nörd 20 feb 2012 04:35

Det blir alltid förluster i en vattenväg. Därför finns effektiv fallhöjd i beräkningarna. Med ett stort flöde i förhållande till fallhöjden är det svårt att få vattnets väg i en trappstegsform och utnyttja hela fallhöjden. Ska du nyttja 2,5 kubik i sekunden kanske du därför får räkna med en fallhöjd på cirka en meter istället om du tänker använda en francisturbin och då börjar väl en vattenkraftutbyggnad bli tveksam.

Jag vill nog säga som Järnet att det här är något att använda för eget bruk och det är väl inte fy skam att få värmen till huset gratis idag när uppvärmningskostnader är så höga.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tacksam för råd.

Inläggav KwKubik 20 feb 2012 09:45

Efter lite mer tänkande o era kloka råd så blir det nog vattenfall som får sälja min el :)

Vist skulle det va kul att ha egen energi men med tanke på allt jobb så vet jag inte om det är värt. Nybyggd sommarstuga 80kvm med luftvärmepump. Det blir helt enkelt för lite pengar att spara.
KwKubik
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 feb 2012 21:09

Re: Tacksam för råd.

Inläggav RÖD@nörd 20 feb 2012 17:40

Man vill gärna tro att ett litet minikraftverk sköter sig själv, och det gör dom också om förutsättningarna är sådana. Problemet är bara att naturen är nyckfull och oberäknelig och kan ställa till många olika slags överraskningar för den "lille" kraftverksägaren.

Jag vet inte vart i landet du bor men jag har med största sannolikhet saker som du har användning för när du sätter igång med kraftverksbygget.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tacksam för råd.

Inläggav m_robban 20 feb 2012 18:34

Nu har jag inte heller nån vidare koll men tror det snarare handlar om 2 -3 hundra tusen för att koppla in på elnätet :)

Som redan nämnts är det enda sättet att veta att begära offert.

Vet du hur vattendomarna ser ut? Du har mycket att vinna på om du har möjlighet att utnyttja dammens potential och släppa på rejält när spot-priset går upp mot tian per KWH(Inte så vanligt iofs).
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Tacksam för råd.

Inläggav cman 20 feb 2012 23:39

Men du, varför gå på med stora trumman direkt? Gör lite små tester och gå därifrån. Du kan ju ansluta en liten, liten generator ansluten till mycket primitiva hjul med kanske 20-30 W effekt och en längre tunn kabel bara för att se effektförluster om du drar fram till huset? Du kan ju text göra tre små vattenverk med tre stycken små 6 volt DC motorer och se om du kan få ut något av dem?
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Nästa

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron