Turbin i tub?

Turbin i tub?

Inläggav McE 30 nov 2010 17:43

Om jag har bra fallhöjd i ån vid kåken men det börjar närmast gården och rinner bort, kan man sätta en turbin i början och låta tuben bara gå ner tillbaka sen?
Och vad ska man då ha för typ av turbin? Om jag skulle fixa 100m 4" rör kan jag få 4-5m fallhöjd... Men var hittar man schyssta turbiner till rätt peng?
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Turbin i tub?

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2010 19:36

"Om jag har bra fallhöjd i ån vid kåken men det börjar närmast gården och rinner bort, kan man sätta en turbin i början och låta tuben bara gå ner tillbaka sen?"

Jovisst kan man det men...

....vanligtvis gör man så här för att slippa förluster på sugsidan som ska vara konande så vattenhastigheten blir låg vid utloppet.

När jag kollade filmen fick jag en tanke om att det skulle kunna gå att bygga en liknande vattenturbin av en spånfläkt till ett gammalt sågverk. Utvändigt ser de ju likadana ut. Förvisso behövs ett annat löphjul men det är inga konstigheter om man väljer propellertypen där löphjulet liknar en vanlig (propeller)fläkt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Turbin i tub?

Inläggav Göran 07 dec 2010 02:02

100 meter tub kan kräva rejäl diameter. Man måste räkna ut vilka friktionsförluster som uppstår i tuben, vattnets hastighet i den o.s.v., annars kanske tuben är bortkastad. Vid sådana här installationer brukar pelton, eller turgoturbiner vara vanliga, men det beror på fallhöjden. Är man en fixare kan man alltid bygga en banki-turbin.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron