Om du mäter hur mycket vatten som krävs i hinken för att hålla hjulet stilla och sedan mäter hjulets varvtal när det snurrar fritt utan belastning, ger det en tillräckligt god bild för en effektkurva, vridmomentet, samt verkningsgraden.
Plaskandet är nog som du säger, att skedens undersida slår mot vattnet. Ligger skeden parallellt mot vattenytan bör det bli tystare, om vattnet hinner böja av strax innan. Utloppet är lika viktigt och där gäller det att skeden lämnar vattnet så mjukt och följsamt som möjligt. I slutändan handlar det om att bromsa vattnets hastighet till så nära noll som möjligt, när det nått sitt lägsta läge och jag tror att 90% verkningsgrad är möjligt, även för underfallshjul.
Nu måste man inte jaga de sista procenten, men det är roligt att se hur långt det går att gå. Hos bröstfallshjul och överfallshjul kan man nå 93% verkningsgrad och då är det inte mycket som skiljer mot moderna turbiner och själv tycker jag att ett vattenhjul är trevligare att titta på, än en betongklump i marken.