Vattenränna

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 23 dec 2011 10:17

Göran skrev:Tjusigt! Vad kostade kalaset?


550 kr pengarna gick till kaffekassan så svaret blir jag vet inte vad det verkliga priset var. Har nu möjlighet att testa lite olika motorer för att se vem som har minst
inre mekaniskt motstånd. Återkommer med resultat och dåliga bilder,
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 23 dec 2011 23:39

Ok, då blev det billigt! Mät gärna varvtal och vridmoment när du fått upp hjulet. Jag är nyfiken på just dom sakerna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 04 jul 2012 22:18

Gunnar lindgren skrev:Har nu fått mina laserskurna detaljer till vattenhjulet håller på och monterar. Lite data diameter 95 cm bredd 13 cm antal skedar 32 st plåttjocklek 1 mm målat med hammarlack.Rullat skedarna i en handvevad rullmaskin formen på skedarna har samma radie som hjulets i halva kurvan resten in mot centrum flackare. Detta är en ren chansning när det gäller kurvan på skeden, utligget från skeden genom hålen i sidan på hjulet har jag knäckt lite med en tång så att dom sitter kvar sen får jag rikta och punkta fast.
hjul3.jpg
sked.jpg

Har nu provkört hjulet och blev riktigt besviken på effekten var sämre än gamla hjulet. Prövat med att ändra utväxling testat två typer av navmotorer resultat ca 0,5 amp. Stått och tittat vid intaget och funderat vad det kunde vara för fel kom underfund med att plåtbandet innanför skeden gjorde att det blev en luftficka som pressade vatten tllbaka mot intaget. Skar upp 4 hål i sidan så jag kunde få bort plåtbandet och bingo varvtalet ökade ampmätaren pendlar lite mellan 2,5-2,8 volten stiger med laddningsgraden 14,5 när batteriet börjar vara fullt Det blev ett flärpande hjud troligen stöter vattenströmmen emot skeden lite för tidigt får jag ned hjudnivån lite så är jag nöjd Vet att Göran väntar på bromsprov kan jag borra hål i en björkbit och sen dela den och borra 2 hål och sätta fast på en enmeters ribba hänga på en plastdunk och fylla med 1 liter vatten åt gången läsa av vid halva varvtalet och vid stillastående
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 05 jul 2012 01:57

Om du mäter hur mycket vatten som krävs i hinken för att hålla hjulet stilla och sedan mäter hjulets varvtal när det snurrar fritt utan belastning, ger det en tillräckligt god bild för en effektkurva, vridmomentet, samt verkningsgraden.

Plaskandet är nog som du säger, att skedens undersida slår mot vattnet. Ligger skeden parallellt mot vattenytan bör det bli tystare, om vattnet hinner böja av strax innan. Utloppet är lika viktigt och där gäller det att skeden lämnar vattnet så mjukt och följsamt som möjligt. I slutändan handlar det om att bromsa vattnets hastighet till så nära noll som möjligt, när det nått sitt lägsta läge och jag tror att 90% verkningsgrad är möjligt, även för underfallshjul.

Nu måste man inte jaga de sista procenten, men det är roligt att se hur långt det går att gå. Hos bröstfallshjul och överfallshjul kan man nå 93% verkningsgrad och då är det inte mycket som skiljer mot moderna turbiner och själv tycker jag att ett vattenhjul är trevligare att titta på, än en betongklump i marken. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 05 jul 2012 16:56

Här kommer lite mätdata varvtal obelastat 49varv .Hävstång 1 meter stillastående 5,1 liter vatten då ingår vikt hävarm + hink. Stängde rännan så nivån var max i dammen under mätningen monterade kedjan till navmotorn och avläste varvtal 20 varv amp pendlar mellan 2,8-3,4 volt13,8 vid
2 nittiwattare.jpg
2 nittiwattare.jpg (99.2 KB) Visad 10512 gånger
batterispänning 12,7 körde mot 2 fritidsbatterier på 75 ampH bra kompliment till mulet väder
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 05 jul 2012 22:37

Att räkna ut verkningsgraden utan att veta flöde och fallhöjd går inte, men så här blev kurvan när jag ritade upp den. Lite drygt 60 watt vid 24,5 rpm blev det och du får ut upp till 47 watt. Det blir förluster här och var (kedja och generator) och det hela är bara ungefärligt, men jag tycker du har lyckats bra.

kurva.jpg
kurva.jpg (62.17 KB) Visad 10526 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 11 aug 2012 12:08

Har varit en regnig sommar och därför måste jag låta mycket vatten gå förbi vattenrännan . Vad händer om man gör hjulet dubbelt så brett vi antar att mitt nuvarande hjul har 10 liter vatten i arbete vid fullt flöde det bredare hjulet skulle jobba med 10 liter men har kapacitet för 20 liter . Mitt nuvarande ger 3 amp vid fullt flöde volt talet är beroende av laddningsgraden hos batteriet ,vad skulle 20 liter få för resultat blir volt talet på tok för högt med det ökande varvtalet.Nu till något helt annat eftersom vattenhjulet har gått så bra i sommar tänkte jag skrota mina truckbatterier dom har så hög självurladdning lossade plus först sen minus har en omformare
ansluten direkt till truckbatterierna minus är gemensam för fler batterier. Tog isär den gemensamma jorden för omkoppling då fick jag se hur det rykte från omformaren sen blev det tre små poffar när nån konding exploderade omfarmaren var avslagen och hade inte används på en vecka. Måste man ansluta någon 220 voltsförbrukare för att kunna ta bort 12 voltsmatningen bra att veta i fall att jag köper en ny.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 12 aug 2012 19:19

Har varit en regnig sommar och därför måste jag låta mycket vatten gå förbi vattenrännan . Vad händer om man gör hjulet dubbelt så brett vi antar att mitt nuvarande hjul har 10 liter vatten i arbete vid fullt flöde det bredare hjulet skulle jobba med 10 liter men har kapacitet för 20 liter . Mitt nuvarande ger 3 amp vid fullt flöde volt talet är beroende av laddningsgraden hos batteriet ,vad skulle 20 liter få för resultat blir volt talet på tok för högt med det ökande varvtalet.Nu till något helt annat eftersom vattenhjulet har gått så bra i sommar tänkte jag skrota mina truckbatterier dom har så hög självurladdning lossade plus först sen minus har en omformare
ansluten direkt till truckbatterierna minus är gemensam för fler batterier. Tog isär den gemensamma jorden för omkoppling då fick jag se hur det rykte från omformaren sen blev det tre små poffar när nån konding exploderade omformaren var avslagen och hade inte används på en vecka. Måste man ansluta någon 220 voltsförbrukare för att kunna ta bort 12 voltsmatningen bra att veta i fall att jag köper en ny.[/quote]

Glöm vad jag skrev om omformaren det var voltmätare nr 4 som gav upp skruvade isär omformaren det luktade inte bränt såg inga fel skruvade ihop och den fungerade provkörde med frysbox och borrmaskin spänning stabil
219,6 volt. Efter ett tag trillade polletten ner navmotorn rusade i spänning när jag tog isär batterianslutningen har smällt en voltmätare tidigare och det lät ju likadant.Lägger till en bild så kanske ni förstår varför jag trodde det var omformaren som rök.

Brunnen voltmätare.jpg
Brunnen voltmätare.jpg (104.83 KB) Visad 10273 gånger
[quote="Gunnar lindgren"]
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 18 aug 2012 10:01

Med ett dubbelt så brett hjul och med dubbla mängden vatten blir vridmomentet och effekten den dubbla. Hjulets varvtal utan belastning bör inte påverkas och därmed blir heller inte spänningen bli högre, men det förutsätter en ny generator, eller dubbla navmotorer. Med samma navmotor kan jag tänka mig att varvtalet under belastning flyttas upp en aning och därmed stiger spänningen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 21 aug 2012 08:02

Göran skrev:Med ett dubbelt så brett hjul och med dubbla mängden vatten blir vridmomentet och effekten den dubbla. Hjulets varvtal utan belastning bör inte påverkas och därmed blir heller inte spänningen bli högre, men det förutsätter en ny generator, eller dubbla navmotorer. Med samma navmotor kan jag tänka mig att varvtalet under belastning flyttas upp en aning och därmed stiger spänningen.
Med dubbla navmotorer skulle väl varvtalet vid 50% flöde bli så lågt att laddning uteblir i så fall behöver man kanske någon mekanisk frikoppling av ena navmotorn vid lågt flöde.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 21 sep 2012 12:40

I så fall är bara en elektrisk urkoppling vad du behöver, så att den ena motorn snurrar fritt utan att den laddar batterierna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron