Vattenränna

Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 06 okt 2010 17:53

Blir det någon skillnad i effekt om man placerar rännan nära botten på dammen? Eller måste man placera i överkant och
låta rännan luta ner mot vattenhjulet
Frågan gäller ett underfallshjul
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav McB 08 okt 2010 11:29

Energin blir nog samma, bara svårare att reglera kan jag tänka mig.

Detta är nog en fråga för Röd@nörd egentligen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vattenränna

Inläggav RÖD@nörd 08 okt 2010 12:35

Ja tack, men jag tror jag bollar frågan vidare till Göran. Tidigare i höstas var jag och tittade vid Varetorps kvarn med Kronobergs läns största vattenhjul. Kvarnen är i drift för visningsändamål och jag tänkte fara dit någon gång och se dem mala. I vinter har jag tänkt göra en längre beskrivning här med bilder.

Vattnet tas ut där i dammens övre kant, och ungefär 1½ meter nedåt, och leds därefter via en ränna till vattenhjulet.

P9110092.JPG
P9110092.JPG (83.2 KB) Visad 18454 gånger


P9110104.JPG
P9110104.JPG (55.38 KB) Visad 18325 gånger


P9110106.JPG
P9110106.JPG (72.53 KB) Visad 18362 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vattenränna

Inläggav RÖD@nörd 09 okt 2010 01:41

Varför göra reportage... Sån't finns som regel redan på nätet och här med alla möjliga uppgifter dessutom. Ja, för den intresserade finns här ett par länkar.

http://www.vvsmatslindblom.se/varetorp/index.html

http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=2661

Men jag har desto fler bilder. :P Här är två bilder på dammen. En damm på gammaldags vis med "skibord".

P9110100.JPG
Det är Mörrumsån och ganska långt upp i den. En bit ovanför Växjö.
P9110100.JPG (71.87 KB) Visad 18291 gånger


P9110113.JPG
Dammen från motsatta sidan och en gavel på kvarnen i bakgrunden. Dammluckorna innan kvarnen är intagsluckorna till vattenhjulet. Kvarnen är så gott som helt i sten. Inte så vanligt kanske.
P9110113.JPG (65.93 KB) Visad 18246 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vattenränna

Inläggav carl.c 09 okt 2010 10:13

Vad vackert med dammar och vattenkraft, jag har varit intresserad av gravitation en längre tid..och numera intresserad av allt som drivs med hjälp av gravitation : ) Det finns nedgångna ruiner efter vattenkraft drivna industrier lite varstans omkring där jag bor..konstigt att det inte har renoverats och använts, antar det var för elektricitet var så billigt ett tag, men det är synd att det bara ruttnar bort och försvinner..sånt borde hembygds föreningar arbeta med, och inte bara färgglada tyger och bilder på gamla affärer på byarna, samt en och annan kolmila.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 07 dec 2010 01:56

Gunnar lindgren skrev:Blir det någon skillnad i effekt om man placerar rännan nära botten på dammen? Eller måste man placera i överkant och
låta rännan luta ner mot vattenhjulet
Frågan gäller ett underfallshjul


Energin blir densamma, men det går att få ut högre verkningsgrad ur vattenhjulet om man utnyttjar vattnets potentiella energi genom att låta vattnet gå in högre upp på hjulet, typ Zuppinger (underfallshjul), eller bröstfallshjul (ännu bättre) där vattnet kommer in i höjd med axeln.

Det du pratar om, att låta vattnet falla innan hjulet, eller trycka ut det genom botten av dammen, då blir det vattnet kinetiska energi du utnyttjar och det kräver lite mer avancerad matematik för att det ska fungera bra. Poncelet´s hjul fungerar så och blir något av en "turbin" eftersom rännan in i hjulet blir något av ett munstycke. Dessa hjul kräver stor diameter, minst 3 meter och 7 gånger fallhöjden. Verkningsgraden är också lägre än hos underfallshjul där den potentiella energin nyttjas.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 13 okt 2011 18:22

På Görans ritning av Zuppninger vattenhjul under rubriken skovlarnas krökning . Vad har klacken på betongfundamentet för funktion ?
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 13 okt 2011 23:08

När jag gjorde det där hittade jag nästan inte någon information alls om vattenhjul, speciellt inte om Zuppinger, så jag har jämfört några bilder och utifrån dessa försökt hitta logik i det hela.

När det gäller klacken så är mitt antagande att skovlarna ska fyllas med vatten, men inte mer än så, för det har man ingen glädje av. För mycket vatten sänker istället verkningsgraden. Det vatten som redan finns inne i skovlarna skulle sträva efter att rinna tillbaka, hellre än att trycka runt hjulet om klacken inte fanns. Nytt vatten trycker på, så det skulle förmodligen inte ske, men jag föreställer mig att det ändå skulle verka som en motkraft och som sagt, mer än vattenfyllda skovlar har man ingen glädje av och syftet med vattnet är att trycka runt hjulet och det gör det bäst om det inte har någon annanstans att ta vägen.

Klacken brukar också vara ställbar i höjdled så att vattenmängden kan regleras beroende på flöde och vattennivå i bäcken, eller helt stängas av, så klacken som jag ritat in den bör istället ersättas med en lucka som kan höjas och sänkas. Det gäller ju också att ha så stor fallhöjd (H) som möjligt och tog man bort klacken skulle vattennivån sänkas och en mindre mängd vatten i hjulet skulle minska vridmomentet.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 21 okt 2011 07:56

waterwheels_model_detail[1].jpg
waterwheels_model_detail[1].jpg (28.71 KB) Visad 17098 gånger


Hittade här en bild på vattenintag och skovvelutformning. Klarar inte att tolka bilden fullt ut vattnet släpps in i tre nivåer är det uppdelat i tre fack med stående skiljevägg ?? Hur som helst det verkar intresant .Har nu vattenhjulet hemma i garaget inför ombyggnad i vinter tar tacksamt emot uppslag.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 21 okt 2011 07:59

waterwheels_model_test.jpg
waterwheels_model_test.jpg (26.18 KB) Visad 17102 gånger


En bild till
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav RÖD@nörd 21 okt 2011 10:16

Gunnar lindgren skrev:Hittade här en bild på vattenintag och skovvelutformning. Klarar inte att tolka bilden fullt ut vattnet släpps in i tre nivåer är det uppdelat i tre fack med stående skiljevägg ?? Hur som helst det verkar intresant .Har nu vattenhjulet hemma i garaget inför ombyggnad i vinter tar tacksamt emot uppslag.

Jag föreställer mig att "fackindelningen" i inloppet är till för att göra vattenhjulet effektivare, jag menar att fördela vattnet lika mellan de skovlar som befinner sig vid inloppet.

Det fanns en liknande anordning på vattenturbinerna som tillverkades i Mjölby och den anordningen gjorde turbinen effektiv även vid låg belastning. Ett dilemma som francisturbiner, särskilt de snabbgående brukade besväras av. Vattnet var ju drivkraften vid de gamla mjölkvarnarna och de kunde vara si och så med tillflödet på sina ställen så det gällde att hushålla om det skulle räcka till dagskörningen.

Jag gillar nedre bilden. Skulle tro det såg ut precis så när vattenhjul experimenterades fram mycket länge sedan men då var konstruktionerna mestadels av trä istället. :P

Bromsanordningen, med remmen och vikterna, brukade kylas med vatten från en särskild liten ränna har jag sett på gamla bilder.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 22 okt 2011 00:20

Gunnar lindgren skrev:
waterwheels_model_test.jpg


En bild till

Det där bröstfallshjulet har jag också tittat på och det har en imponerande verkningsgrad på hela 93%, om jag inte mins fel.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 26 okt 2011 17:53

Jag vet inte varför jag svarade som jag gjorde tidigare, men ju högre upp man kan leda in vattnet i hjulet, desto bättre är det, så att vattnets potentiella och inte kinetiska energi nyttjas.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vattenränna

Inläggav Gunnar lindgren 22 dec 2011 00:47

Har nu fått mina laserskurna detaljer till vattenhjulet håller på och monterar. Lite data diameter 95 cm bredd 13 cm antal skedar 32 st plåttjocklek 1 mm målat med hammarlack.Rullat skedarna i en handvevad rullmaskin formen på skedarna har samma radie som hjulets i halva kurvan resten in mot centrum flackare. Detta är en ren chansning när det gäller kurvan på skeden, utligget från skeden genom hålen i sidan på hjulet har jag knäckt lite med en tång så att dom sitter kvar sen får jag rikta och punkta fast.
hjul3.jpg
hjul3.jpg (6.38 KB) Visad 16620 gånger
sked.jpg
sked.jpg (4.84 KB) Visad 16614 gånger
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vattenränna

Inläggav Göran 23 dec 2011 00:35

Tjusigt! Vad kostade kalaset?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst