Svetsgenarator...

Svetsgenarator...

Inläggav McE 05 okt 2010 22:07

Kan man dra nytta av en gammal svets? En sån där tung, cylindrisk gammal pjäs?
Har inte några prylar än, dock äger jag marken på en sida längs en å med hygglig fallhöjd. Så med en tub på 100 meter samt turbin m.m kan jag nog få till det...
McE
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 feb 2008 16:50

Re: Svetsgenarator...

Inläggav PowerMizer 05 okt 2010 22:29

McE skrev:Kan man dra nytta av en gammal svets?
Njaee.... :?
Det beror ju på vad du vill uppnå. Ofta är dom högvarviga (2-poliga - just under 3000 rpm) och det ställer ju till det.. Sen är ju frågan vad du vill få ut ur den: AC eller DC.

Om du inte har stenkoll på hur dom funkar så tror jag du ska ha den som.... tja... svets, kanske! :mrgreen: Dom är härliga att svetsa med! :D

Om du vill ha ut DC så rekommenderar jag en bilgenerator och om du vill ha ut AC så kanske det billigaste är att köpa ett "rustaelverk" för 6-700:- och slakta det.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Svetsgenarator...

Inläggav RÖD@nörd 06 okt 2010 02:35

Svetsgeneratorer är oftast compoundgeneratorer och alltid med negativ kompoundering. Med det menas att spänningen sjunker ju mer ström som tas ut ur generatorn (därav kan man få en hög tändspänning, kanske 70 volt, som sedan sjunker till kanske 20 volt när man svetsar). Det måste vara så annars skulle generatorn börja brinna om svetselektroden fastnar och det blir kortslutning och det händer ju då och då.

Tvenne generatorsystem finnes. System Rosenberg och system Krämer.

System Rosenberg är det system där man vrider kollektorbryggan med en spak. Själva förhållandet är detsamma som om man istället hade ändrat varvtalet vilket som bekant inte går på en vanlig asynkronmotor.

Samma generatortyp har också den egenheten att någorlunda hålla samma spänning oberoende av varvtal. Därför användes den först och främst som tågbelysningsgenerator driven av hjulaxeln.

För andra användningsområden än svetsning har oftast kompoundgeneratorer positiv kompoundering som då istället höjer spänningen lite vid belastning för att motverka det inre spänningsfallet i generatorn.


Vill man går det säkert att bygga om en svetsgenerator för användning till liten vattenkraft och då skulle jag välja en generator av Rosenbergstyp, dels för enkelheten och dels för spänningstabiliteten vid olika varvtal. Det för att en vattenturbins varvtal varierar med effektuttaget.

ESAB svetsomformare.JPG
ESAB svetsomformare system Krämer
ESAB svetsomformare.JPG (32.02 KB) Visad 3857 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron