Navmotor

Navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 14 sep 2010 21:47

Har kommit över en 24 wolts navmotor monterat den på ett underrede till en utombordare Har bara35cm fallhöjd ,satt på ett vattenhjul i stället för propellern ca 35 cm i diameter 12 cm brett Utväxling 1 till 4 går på tok för sakta 6 volt obelastad
Kopplat in två ficlamps glödlampor på 5,5 volt 0,8 amp efter andra lampan minskar volten till 2,5 Kört motorn med skruvdragaren då klarar den lätt 12 volt 55wattslampa Nu till frågan är förhållandet linjärt mellanVolt och varvtal Lite kuriosa
hembyggda vädurspumpen har fungerat hela sommaren Gunnar Hjälp!!!!!!
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Navmotor

Inläggav RÖD@nörd 15 sep 2010 01:05

Gunnar lindgren skrev:...är förhållandet linjärt mellanVolt och varvtal?

Oftast är det väl så men har i dag läst lite om en speciell likströmsmaskin som kallas "Rosenbergs generator". Det anmärkningsvärda med den är att den har förmågan att hålla ström och spänning ganska konstant oberoende av varvtalet. Kända användningsområden var som tågbelysningsgenerator och som generator i roterande svetsomformare. Mitt intryck var att det är en mycket enkel men speciell konstruktion. Kanske den skulle passa för ett vindkraftverk om man accepterar kollektor och kolborstar.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Navmotor

Inläggav PowerMizer 15 sep 2010 09:50

Gunnar lindgren skrev:Lite kuriosa hembyggda vädurspumpen har fungerat hela sommaren
Hmmm... Berätta lite mera om den! Fallhöjd, tryckhöjd o.s.v.... :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 15 sep 2010 11:41

PowerMizer skrev:
Gunnar lindgren skrev:Lite kuriosa hembyggda vädurspumpen har fungerat hela sommaren
Hmmm... Berätta lite mera om den! Fallhöjd, tryckhöjd o.s.v.... :)

Skall åka till stugan nästa vecka tar några kort så är det lättare att förklara
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Navmotor

Inläggav PowerMizer 15 sep 2010 16:14

Gunnar lindgren skrev:Skall åka till stugan nästa vecka tar några kort så är det lättare att förklara
Låter intressant! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Navmotor

Inläggav Gunnar lindgren 01 okt 2010 00:31

Har använt mig av 75 rör ingående rör är 2 meter,placerat intaget i botten på fördämmningen dammhöjd ca 35 cm
P1.JPG
P1.JPG (35.86 KB) Visad 6026 gånger
I 45 gren sitter en kort rörbit där jag satt i en bottenventil(som man använder till sugslangar) Med fjäder och mässinbricka ej kula.Skulle varit ett 45 graders språng men man tager vad man haver.I 90 graders böjen sitter en hemma jord ventil säte är en avgasupphägnings ring .Prövade att ha en backventil av samma typ och storlek ,men då orkade inte vattnet öppna backventilen så nu är utloppsventilen minst dubbel så stor.Prövade först att ha en burk på utloppsventilen som jag belastade med små stenar Och i bland gick den långa stunder men så en dag ramlade burken av och nu gick den klockrent.Man måste hjälpa ventilen att slå när man startar upp tills man får mottryck i slangen.I sommar har bäcken varit jättehög några gånger till följd att hela pumpen hamnat under vattnet men den har pumpat på ändå
Nivå skillnaden mellan pumpen och bassängen ca 2 meter avstånd ca 35 -40 meter flödet är lite mer än när man pinkar.
Stugan ligger ca 150 meter från Västerdalälven förra vårfloden hittade jag en plastslang 2tum som låg och flöt bärjade den och tänkte bra att ha . Grävde ner den i gräset fram till fontänen, innuti drog jag en halvtumsslang som matar fontänen,
retur vattnet går via slangen tillbaka till bäcken.Har fyllt vattenkannan i bassängen hela sommaren till växthuset kan även koppla på droppbevattning inne i växthuset.
P3.JPG
P3.JPG (94.3 KB) Visad 6105 gånger
Bilagor
P4.JPG
P4.JPG (110 KB) Visad 6032 gånger
P2.JPG
P2.JPG (124.35 KB) Visad 6050 gånger
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Navmotor

Inläggav PowerMizer 01 okt 2010 08:31

Riktigt kul bygge! Jag tycker att såna små uppfinningar är så trevliga, för kostnaden är låg och man behöver inte tillföra energi för att dom ska fungera. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst