Vakuumdriven turbin mha vattenkraft

Vakuumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav obbi 25 maj 2010 11:48

Såg ett intressant koncept på nätet för ett par år sedan men kan inte hitta länken igen.
Vatten leddes igenom ett rör som hade en utbuktning en bit ner på röret. Vid denna punkt skapades ett undertryck (vakuum) och där var ett/flera rör kopplat (Lite svårt att förklara). Detta vakuum drev en liten turbin.
Har någon snubblat över denna artikel vore jag tacksam för en länk.
Är kanske på gång att köpa hus där det finns en lite bäck, vore kul att kunna utnyttja lite lägesenergi (bara för att man kan) utan att göra så stor åverkan i bäcken.

edit* vacum stavas tydligen med k och 2 u
Senast redigerad av obbi 25 maj 2010 13:49, redigerad totalt 1 gång.
obbi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2010 12:18

Re: Vacumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav PowerMizer 25 maj 2010 12:41

Jag har inte varken hört eller sett något om det du beskriver. Det låter som att det skulle fungera.
Varför har du fastnat för just det konceptet? Det bör ju vara svårt att avgöra uteffekten eftersom det verkar vara en relativt udda metod att utnyttja vattnet.. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vacumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav McB 25 maj 2010 13:10

Billigare turbin kanske en turbo eller liknande kan kanske användas istället. inga rörliga delar i vattnet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vacumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav obbi 25 maj 2010 13:43

Just det ... Inga rörliga delar i vattnet. Borde det inte också vara lätt att "transportera" vakum om man bara har en tillräckligt styv slang, inga friktionsförluster. Då kan man ha generatorn en bit från bäcken och inte ha så långa ledningar och få mindre förluster om man kör svagström.

Vid en eventuell miljökonsekvensbeskrivning till Länsstyrelsen borde ju ett rör som man leder vatten igenom utan att inte göra annat än "tillsätta luft i vattnet" inte stöta på lika stora hinder som en vanlig turbin (som strimlar fisk).
Min sambo är biolog och denna variant på vattenkraft är den enda som inte stött på hinder =).


Ge gärna fler tips / slå sönder mina funderingar.
obbi
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2010 12:18

Re: Vacumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav JasonCW 25 maj 2010 13:50

Prinipen bygger på ejektorverkan och även om det lär fungera så anser jag väl inte det som direkt effektivt. Enda uppenbara vinsten som jag ser det är att du slipper vatten i turbinen.

Du slipper inte friktionsförluster mer med luft (vakuum som driver ett luftflöde) än med vatten som media, snarare tvärtom eftersom den mycket lägre densiteten hos luften gör att flödeshastigheten också måste vara mycket högre för att förmedla samma mängd energi. Den stora nackdelen är sedan att luft till skillnad från vatten är ett kompressibelt media som medför att turbinen inte kan göras i närheten lika effektiv.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vakuumdriven turbin mha vattenkraft

Inläggav PowerMizer 25 maj 2010 20:36

obbi skrev:Min sambo är biolog och denna variant på vattenkraft är den enda som inte stött på hinder =).
Jag tycker nog att du ska visa din bättre hälft ett vattenhjul. Det borde gå igenom hennes MKB, det farligaste en fisk kan råka ut för är väl att bli groggy av en paddel i huvudet?! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron