Släpgenerator

Släpgenerator

Inläggav bullen 27 apr 2010 12:36

Hej!

Jag kommer under vår & sommar bo invid en älv i dalarna. Jag tänkte mig försöka mig på att utvinna lite ström ur älven så jag kan driva några lampor/ladda mobilen/ladda datorn.

Har sett här på sidan att det finns lite olika alternativ men jag har fastnat för en typ som i seglarsammanhang kallas för släpgenerator. Igenom att produkten i första hand riktar sig mot välbärgade seglarfolk så är de färdiga produkterna dyra (i prisklassen 10kkr). Egentligen tycker jag att det inte borde vara några svårigheter att knåpa ihop en sådan själv. Dock så är jag inte bevandrad inom elkonstruktioner och så så därför ber jag er om hjälp.

Finns det någon som sitter på expertisen jag söker?

Själva generatorn är tänkt att sitta i ett träd på en liten ö som ligger mitt i älven med propellern släpandes "efter ön" alternativt nedsänkt i en trumma för att hålla den på botten. Kraftöverföringen från propellern till generatorn är tänkt att ske genom ett rep alternativt en vajer.

Jag behöver en generator samt en propeller som fungerar ihop med rådande förhållanden i älven. Älven flyter med en hastighet på 1m på ~3sekunder. Djupet är 0,5-0,8m där jag tänkt placera propellern.
Finns det någon som kan hjälpa mig med dimensioneringen på propeller/generator under dessa förhållanden? Är detta genomförbart med ett gott resultat?

mvh
Bullen
bullen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 apr 2010 15:44

Re: Släpgenerator

Inläggav TonyMontano 27 apr 2010 19:46

hallå bullen

har kanske lite mer kunskaper än dig dock vet jag inte mycket om denna typen av generator, men är väldigt intresserad av denna generator då jag själv har stugan vi en stor älv!

har du nå mer information om generatorn?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Släpgenerator

Inläggav stefan4takt 27 apr 2010 20:06

Det finns en motor med propeller som man har under båtar på vintern så det inte fryser,sådan kan annvändas tillatt ladda med har jag sett någonstans.
stefan4takt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 06 dec 2009 14:55
Ort: Lingbo (hälsingland)

Re: Släpgenerator

Inläggav bullen 27 apr 2010 21:06

Den ungefärliga konstruktionen som jag vill efterlikna finns på bifogad länk.

http://www.awimex.se/vindgeneratorer/aquagen.asp

En av anledningarna till att jag inte vill köpa är att dom som sagt kostar 10kkr+ samt att det vore roligt att kunna få fart på en egen konstruktion. Dock står det på sidan att den minsta varianten kräver en fart på 5 knop vilket blir typ 2,5m/s vilket är ganska snabbt vattenflöde.
bullen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 apr 2010 15:44

Re: Släpgenerator

Inläggav TonyMontano 27 apr 2010 21:21

oj min första intryck var dock att de inte är värt pengarna om den ser ut som på bilden! ser lite Epa ut men jag kan ju ha fel!

Men man bör börja med att bygga själva turbinen så man får uppfarten, och en stång eller vajer som är kopplad till en plywoodskiva kanske?! som är 30cm ca, bara så man har lite fakta att gå efter! vet man hur snabbt den snurrar är de lättare att bygga en generator kanske en pannkaksgenerator som många här på forumet har byggt!

sen även om den ska vara under vatten eller ovanpå man sparar nog ganska mycket tid om man ska ha den ovanför vatten ytan! man slipper bygga en låda som inte stör vattenströmmen för mycket och tätningar från axeln och elkabeln! men de blir ju betydligt snyggar om ingen ser den om inte smidigast^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Släpgenerator

Inläggav m_robban 28 apr 2010 11:10

Jag påbörjade själv en släpgenerator för ett tag sedan, det projektet ligger vilande just nu. Jag har tänkt göra turbinen i stål men har inte redskap för det, så får se när jag kommer igång igen.

Är detta genomförbart med ett gott resultat?

Energitätheten är dessvärre väldigt låg vid den flödeshastighet du pratar om.

Exempel: Vid 0,33 m/s är rörelseenergin i vattnet ca 5 watt för en turbin med diametern 0,5 meter. Sen måste du räkna med turbinens och generatorns verkningsgrad. Så mer än 1 watt blir svårt att få ut.

En solpanel blir nog billigare trots allt. Koppar, magneter och epoxy kostar ju en del. Men tycker du det är kul gör ett försök ändå.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Släpgenerator

Inläggav McB 29 apr 2010 15:30

Får nog tänka lite båt här, frågan är om energin i vattnet räcker.

Diameter, bladarea och stigning. 2, 3, 4 eller 5 blad.
Ändra diameter och stigning= varvtal upp eller ner. Större diameter och högre stigning ger på en båt högre fart och lägre varvtal sämre accerleration, mindre eller tunnare blad ger högre varv och mindre motstånd och i rätt kombo också högre fart.

Detta är lika lurigt som vindkraftverk och luftens strömmningar.

Kan så vara att det inte är lönt, men bygg en liten testanläggning för skojs skull kanske hittar du något som funkar.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron