Funderingar och idéer kring bygge

Funderingar och idéer kring bygge

Inläggav sebbe 14 jan 2010 22:41

Hej!

Jag som många andra här har blivit väldigt intresserad av vattenkraft, och eftersom jag bor 20 meter från sättnaån i sundsvall så har ju huvet gått 24/7 i idéer om vattenverksbygge :D

Nu vänder jag mig till er för att få lite tips och ideer och vad man behöver och vad det skulle kosta och vad man skulle kunna käna :)

Vi har en gammal kvar på gåren som gick ursprungligen på vattendrift den den har även levererat störm till stora delar av kovland (byn där jag bor) när den var igång. Kvarnen ligger vid en fors som kanske är 2-3m i höjdskillnad.

Så här ser det ut:
anTop.jpg
anTop.jpg (24.47 KB) Visad 5509 gånger


och min första ide var att gör något sånt här
anIde1.jpg
anIde1.jpg (31.02 KB) Visad 5392 gånger


och min andra ide var att man kanske kunde göra såhär:
anIde2.jpg
anIde2.jpg (25.54 KB) Visad 5404 gånger


Vad tror ni om detta ? Som sagt jag tror fallhöjden ligger på ungifär 2 meter.

Jag hittade lite formler på nätet för att räkna ut flöde och effekt, Q = A sqrt(2*g*h) och P = verk*g*Q*h och efter lite räkning så fick jag fram att
om jag skulle använda ett 40cm rör och ha en fallhöjd på 2 meter så skulle jag få ut en effekt på runt 11-13Kw och då är det räknat på en verkningsgrad på 80%.

Men nu till den stora frågan vad är det för typ av turbin man ska använda?
Jag har luskat lite grann och gissar på att det är en francistrubin kanske skulle funka? Och vart köper man turbiner? :D

Om man nu skulle bygga detta vad är det för tillstånd man måste söka, om man måste de? Tror ni att det kanske finns något kvar sedan kvarnen va aktiv?
Vem pratar man med för att få reda på sånna här saker?

haha jag är så exter så allt kanske bara blev en bunt luddiga frågor men jag hoppas att ni förstår och kan komma med lite vettiga inlägg :D

mvh
Sebbe
sebbe
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2009 18:27

Re: Funderingar och idéer kring bygge

Inläggav whynot 15 jan 2010 05:26

Börja med länsstyrelsen om tillståndet och sen frågar Du här och hos vattenkraftsföreningen vad den nu heter men finns en vet jag.
whynot
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 maj 2009 21:59
Ort: Norrut Boden

Re: Funderingar och idéer kring bygge

Inläggav McB 15 jan 2010 17:29

Jag tycker att ett vattenhjul vore bättre, beror lite på hur man ser det.
En turbin borde ge mer men är sämre för vattendraget, enligt skissen finns en laxtrappa och avkomman från dom som vandrar upp bör man värna om. Ett väl skött och förvaltat fiske kan dra in vettiga pengar det med.
Ett vattenhjul kanske inte ger lika mycket och kräver lite mer underhåll men sparar fler fiskar och andra vattendjur.

Frågan är ju vad du vill ha ut, el till bara dig eller sälja.
Kanske kan funka att sälja el producerad med ett snällare alternativ som argument.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Funderingar och idéer kring bygge

Inläggav sebbe 15 jan 2010 19:30

Jo det är sant det är en laxtrappa på andra sidan, men kan man inte ha typ en sil på tuben? Eller stoppar det mycket av vattnet?
Men ett vattenhjul hur står det sig i förhållande till en turbin?

Tanken va ju i första hand driva gården men om man kan sälja också så vore det ju inte fel :)
sebbe
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2009 18:27

Re: Funderingar och idéer kring bygge

Inläggav RÖD@nörd 15 jan 2010 23:07

Hej Sebbe! :)

Ett vattenhjul av överfallstyp har mycket hög verkningsgrad, t.o.m högre än en turbin.

Om du funderar över vattendom så prata med länsstyrelsen så berättar dom om det behövs och hur det går till att söka en sådan.

Kolla in tråden nedan. Där finns en Youtubefilm som visar hur det funkar med ett överfallshjul. Hjulet är nybyggt och byggdes tydligen under en semester. Bra jobbat! :wink:

http://www.24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=1268&sid=c490d3084137b3529683119be63eaae8

Har lite svårt att tolka dina bilder men det är kanske jag som tänker fel. :roll:

Lycka till med bygget i alla fall.

Återkom gärna med info och bilder. Det är alltid kul. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron