Gamla bilder....

Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 12 okt 2009 02:06

Hej! :)

Fick tag i en del gamla vattenkraftbroschyrer i somras. Jag köpte dem av en gammal tant som hade en bunt i en byrålåda. Därför är de bilderna mina nu anser jag. För både företagen och dess ägare lär idag bara vara minnen för några. Då kan också bilderna publiceras så att fler än jag får glädje av dem tycker jag. Eftersom jag har filerna hos mig kan jag, tack vare forumet här, dela ut dem till läsarna.

Bilderna nedan är som sagt pappersbilder som jag sedan scannat. Filformatet var dock alldeles för stort för att få in det här på forumet direkt. Var därför tvungen att reducera dem rejält och då blev det kanske lite si och så med bildkvalitén.

Jag använder Windows egna bildprogram "Paint" när jag fixar med bilder. Tycker det är enkelt och bra. Passar min nivå känns det som. Har provat "Photoshop" någon gång men jag gick vilse direkt.

Jag har fler bilder att visa, de flesta har jag tagit själv med min digitalkamera, men först måste jag lära mig att ladda upp dem på en "host" (filvärd) och sedan länka hit.

IMG001c.JPG
Denna bilden ville tanten behålla men hon gav med sig till slut. Var vad det som lockade? Gubben eller turbinen? Eller kanske något annat?
IMG001c.JPG (42.79 KB) Visad 15743 gånger


IMG010b.JPG
IMG010b.JPG (42.85 KB) Visad 15650 gånger


Kommentarer från francisturbinentusiaster och övriga mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav carl.c 12 okt 2009 09:50

Det faschinerande med att dom har tillverkats och utvecklats för länge sedan med de verktyg dom hade då...idag är det inte många verkstäder i Sverige som skulle kunna tillverka en sån turbin fast dom har cadprogram laserskärning och datoriserade bockmaskiner...och kostnaden skulle bli miljontals kronor om nån kan tillverka den. Det komiska är att vi nu i informationssamhället verkar ha mindre och mindre information (kunskap) : )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Gamla bilder....

Inläggav kvarnis1 12 okt 2009 15:27

Den övre bilden känner jag igen, broschyren är från 1926. Företaget heter "Hällaryds mek. verkstads aktiebolag" som i Skede utanför Vetlanda tillverkade turbiner med början 1890 fram till för ett antal år sedan när firman gick i konkurs. Turab i Nässjö köpte konkursboet.

Mjölby turbinfabrik har jag mycket lite information om, så där får du gärna lägga in mer information eller maila till mig!

Är det någon som har en leveranslista från Nydals i Jönköping är jag mycket intresserad av att ta del av denna!

/Ola
Verktyg & Maskiner till lågpris: http://shop.otdtools.se
Vattenkraftsida: http://www.svensk-vattenkraft.com
Användarvisningsbild
kvarnis1
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 aug 2008 18:26
Ort: Vimmerby

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 12 okt 2009 16:10

kvarnis1 skrev:Är det någon som har en leveranslista från Nydals i Jönköping är jag mycket intresserad av att ta del av denna!

/Ola


Är det möjligen någon som har en leveranslista över turbiner från Hällaryds Mek. Verkstad så vore det bra om den kunde läggas upp på lämplig plats på webben för då har alla intresserade möjlighet att ta del av den. :wink:

Jag har mer information att lägga ut, t.ex. här på Görans förträffliga forum, men först måste jag lära mig att ta vägen via en "host" eller "filvärd". Det för att slippa arbetet med att storleksändra varenda bild, rationalisering av arbetet du vet, och för att inte belasta forumet i onödan.

Förresten Ola, har du möjligen någon gång lekt med tanken att starta ett forum på din egen vattenkrafthemsida. Det kan väl inte vara helt fel. 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 12 okt 2009 19:47

carl.c skrev:Det faschinerande med att dom har tillverkats och utvecklats för länge sedan med de verktyg dom hade då...idag är det inte många verkstäder i Sverige som skulle kunna tillverka en sån turbin fast dom har cadprogram laserskärning och datoriserade bockmaskiner...och kostnaden skulle bli miljontals kronor om nån kan tillverka den. Det komiska är att vi nu i informationssamhället verkar ha mindre och mindre information (kunskap) : )


Jag tror med all säkerhet att det skulle gå att starta upp en tillverkning av francisturbiner liknande dem på bilden ovan idag och med betydligt effektivare metoder än vad som fanns tillgängliga på den tiden. Problemet är bara att det inte finns samma efterfrågan idag som det gjorde då. Man bör också hålla i minnet att sådan här produkter inte var prisbilliga på den tiden. Det var stora investeringar om det jämförs med dagens penningvärde. Gissningsvis kostade en turbin jämfört med den på den nedre bilden ungefär som vad en bättre bil kostar ny idag och då får inte turbinen vara allför stor.

För övrigt förstår jag ungefär vad du menar men jag tror ändå att den samlade kunskapen är mångdubbelt större nu än för hundra år sedan. Titta på en hundra år gammal bild, där står påfallande ofta "vanligt folk" och ser mer eller mindre tafatta ut. Så är det inte i dag och definitivt inte hos den yngre generationen som nu ser mer upplyst ut än någonsin. När jag gick i skolan för ett fyrtiotal år sedan så var "kritiskt tänkande" en pedagogisk del i undervisningen och det tror jag var bra för utvecklingen.
Senast redigerad av RÖD@nörd 21 mar 2010 03:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav Göran 13 okt 2009 03:06

Jag är imponerad över kvarnis kunskaper. Han skulle nog sopa hem tiotusenkronorsfrågan, om den fortafarande fanns kvar.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Gamla bilder....

Inläggav Karro 13 okt 2009 04:52

RÖD@nörd skrev:I dag är inte de sociala skillnaderna lika stora som för hundra år sedan men vart är vi på väg?

Man kan fråga sig det, för nu verkar de sociala skillnaderna öka obehörligen. Sakta, smygande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 13 okt 2009 07:02

Jag är lika imponerad, men kunskaperna måste också spridas, precis som de gör på hemsidan 24volt.eu :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav Göran 13 okt 2009 10:57

Ja det är märkligt att människor värderas efter hur mycket pengar de har, men den som inga pengar har kan försöka vinna värdighet i viss mån genom att skaffa sig kunskap. Att åldras är något bland det värsta man kan göra för då mister man all värdighet, om man inte har pengar. För att skaffa sig värdighet, måste man först skaffa pengar, men det gäller att skaffa dem på rätt sätt och och i tillräcklig mängd, annars väcker måttlig framgång i jakten på pengar enbart avund. Det gäller att skaffa sig ett mycket stort överflöd om det ska vara värdigt. Helst ska pengarna ärvas om det ska vara riktigt värdigt, men det går också att gifta sig till pengar. Titta på Anna Anka. Det är endast Grand Hotell i Stockholm som är värdigt henne och inte ens det var gott nog vid hennes senaste besök av hemlandet. Att vinna pengar är också värdigt och dem som befinner sig i vinnarens omgivning tvingas gratulera denne, hur mycket det än tar emot.

I jakten på värdighet genom pengar finns inte bara vinnare, där finns naturligtvis också förlorare och dessa har på alla sätt mist sin värdighet. De betraktas som opålitliga, falska, kriminella, de anses helt enkelt vara av samma sort som den värsta bedragare. I Kronofogdens register över människor som begått brottet att inte ha pengar till räkningar finns idag runt en miljon svenskar registrerade. Detta är också det enda brottsregister som som är offentligt. Den som någon gång hamnat där straffas tre år efter det att den dömde gjort rätt för sig, vilket inte förekommer i något annat sammanhang vad gäller kriminella handlingar. Att hamna i ekonomisk kris är det värsta brott en människa kan begå och man kan med all rätt kräva ockerräntor av denne, vilket gör att den människan kanske aldrig kan komma tillbaka och samhället har mist en konsument.

Fortsätter den här utvecklingen kommer registret av människor inte betrodda att hyra lägenhet, äga telefonabonnemang o.s.v. att fyllas på och vi kan på sikt förvänta oss ett kraftigt produktionsbortfall. Det här vill vi i 24-voltspartiet ändra på för att föra Sverige mot en framtid lika ljus som den under efterkrigstidens första årtionden.

För en bättre framtid - Lägg din röst på 24-voltspartiet! :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Gamla bilder....

Inläggav TonyMontano 13 okt 2009 11:09

hmm... intrassan göran :D
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Gamla bilder....

Inläggav Göran 13 okt 2009 11:18

Var 24-voltspartiet står när det gäller energipolitik behöver du inte tvivla på och som boende i en norrländsk inlandskommun förespråkar jag ett levande Sverige och inte en centralicering av allt till tre stora städer.

Var var och en vill bo och leva ska också vara valfrihet - Rösta på 24-voltspartiet :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Gamla bilder....

Inläggav carl.c 13 okt 2009 13:16

hehe nu har tråden gått fett OT men du får dumpa allt strunt sen : )

Vi behöver mer frihet, visst känns det som friheten inskränks hela tiden? Vore man inte livrädd för att inte ha pengar till alla räkningar mm skulle man kunna använda alla den tid man är ockuperad av negativa tankar om sina räkningar till nåt roligare, har man inte råd med sina räkningar så kommer man snart nog mista alla sina rättigheter i samhället som det är nu.
Nåt som förbryllar mig är att inte vedeldning har blivit förbjudet...staten skulle säkert få in miljarder på ett sånt förbud..tro mig det kommer inom 10 år..iallafall restriktioner. Och efter att vedeldning är förbjuden kommer du fortfarande få röka utomhus...sålänge det inte är smuggelciggaretter.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Gamla bilder....

Inläggav TonyMontano 13 okt 2009 14:21

Ne du och man får passa sig om de nu stämmer http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5945395.ab Blir du sjuk är de kört! De må ha varit för slappt i Sverige under S tid men de är då bättre än att folk får jobba ihjäl sig eller helt enkelt flytta från stad till stad utan att hitta något jobb!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Gamla bilder....

Inläggav PowerMizer 13 okt 2009 16:24

Göran!
Tryck valsedlar!! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gamla bilder....

Inläggav Karro 13 okt 2009 19:06

carl.c skrev:Nåt som förbryllar mig är att inte vedeldning har blivit förbjudet...staten skulle säkert få in miljarder på ett sånt förbud..tro mig det kommer inom 10 år..iallafall restriktioner. Och efter att vedeldning är förbjuden kommer du fortfarande få röka utomhus...sålänge det inte är smuggelciggaretter.

Jag tror det kan komma restriktioner i tätbebyggda områden, om det inre redan finns på vissa håll. Vad jag förstår finns det redan restriktioner på vad man får elda. Alltså endast speciell eldningsved, och inget annat. Men vem kollar vad man stoppar i pannan?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron