Gamla bilder....

Re: Gamla bilder....

Inläggav KennethE 14 okt 2009 11:25

Borde inte inte vara intressant för Piratpartiet med piratproducerad el? :-)

För att inte tala om piratproducerat brännvin. Själv köper jag oskattad råtobak som jag fuktar och skär själv och därmed sparar in stora mängder skattepengar.

Tyvärr piratodlas det ju inte så mycket tobak här i landet, det går tydligen riktigt bra annars. Den enda tobaken som odlas i stor omfattning är väl rocknrolltobak. ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 23:05

carl.c skrev:hehe nu har tråden gått fett OT men du får dumpa allt strunt sen : )

Vi behöver mer frihet, visst känns det som friheten inskränks hela tiden? Vore man inte livrädd för att inte ha pengar till alla räkningar mm skulle man kunna använda alla den tid man är ockuperad av negativa tankar om sina räkningar till nåt roligare, har man inte råd med sina räkningar så kommer man snart nog mista alla sina rättigheter i samhället som det är nu.
Nåt som förbryllar mig är att inte vedeldning har blivit förbjudet...staten skulle säkert få in miljarder på ett sånt förbud..tro mig det kommer inom 10 år..iallafall restriktioner. Och efter att vedeldning är förbjuden kommer du fortfarande få röka utomhus...sålänge det inte är smuggelciggaretter.


Gör mig inget om tråden gått fett OT, kul kunna prata om allt. Fria ordet, liberal idéströmning du vet. :wink:

MEN:

"Frihet" kan betyda så mycket carl.c. Vad betyder frihet för dig och vad är det för frihet du saknar?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav carl.c 17 okt 2009 23:44

RÖD@nörd skrev:
carl.c skrev:hehe nu har tråden gått fett OT men du får dumpa allt strunt sen : )

Vi behöver mer frihet, visst känns det som friheten inskränks hela tiden? Vore man inte livrädd för att inte ha pengar till alla räkningar mm skulle man kunna använda alla den tid man är ockuperad av negativa tankar om sina räkningar till nåt roligare, har man inte råd med sina räkningar så kommer man snart nog mista alla sina rättigheter i samhället som det är nu.
Nåt som förbryllar mig är att inte vedeldning har blivit förbjudet...staten skulle säkert få in miljarder på ett sånt förbud..tro mig det kommer inom 10 år..iallafall restriktioner. Och efter att vedeldning är förbjuden kommer du fortfarande få röka utomhus...sålänge det inte är smuggelciggaretter.


Gör mig inget om tråden gått fett OT, kul kunna prata om allt. Fria ordet, liberal idéströmning du vet. :wink:

MEN:

"Frihet" kan betyda så mycket carl.c. Vad betyder frihet för dig och vad är det för frihet du saknar?


Vet inte riktigt, men i jämnförelse med de flesta på planeten så antar jag att jag har mer frihet..Men har man inga pengar så har man ingen frihet här där vi lever tycker jag, sen är det väl tänkt att det ska vara så, och jag har ingen riktigt bra idé hur det skulle funka annars.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 18 okt 2009 20:48

carl.c skrev:Vet inte riktigt, men i jämnförelse med de flesta på planeten så antar jag att jag har mer frihet..Men har man inga pengar så har man ingen frihet här där vi lever tycker jag, sen är det väl tänkt att det ska vara så, och jag har ingen riktigt bra idé hur det skulle funka annars.


Vem eller vilka menar du står bakom "sen är det väl tänkt att det ska vara så"?

Annars håller jag med dig. Inte så lätt bygga samhälle som passar alla. Intresse står mot intresse. Risken finns ingen blir nöjd.
Skulle kanske rådfråga Kenneth E. Brukar ha ett svar på allt.
Själv tror jag mycket handlar om att använda både hjärna och hjärta om det ska blir någorlunda bra.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav KennethE 19 okt 2009 11:07

Problemet med att skapa ett idealsamhälle är att det bara fungerar med idealmänniskor, och sådana är det ganska ont om.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2009 14:46

Du måste mena "Gated Communities"

Inte mitt ideal precis.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav Karro 19 okt 2009 16:40

Norrland är bra, för man kan leva sitt eget liv i mycket högre grad än vid storstäderna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gamla bilder....

Inläggav PowerMizer 19 okt 2009 23:02

RÖD@nörd skrev:Själv tror jag mycket handlar om att använda både hjärna och hjärta om det ska blir någorlunda bra.

Låter som vishet i mina öron...

Karro skrev:Norrland är bra, för man kan leva sitt eget liv i mycket högre grad än vid storstäderna.

Det är också sant.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Gamla bilder....

Inläggav KennethE 20 okt 2009 11:33

RÖD@nörd,
Det spelar ingen roll vilken typ av perfekt samhälle man försöker bygga. Alla försök hittills har misslyckats på grund av att de inte bestått av perfekta människor, det gäller såväl gated communitys, kommunistländer eller religiöst baserade samhällen. Amish har löst det genom att de som inte passar in får lämna deras samhälle, det kanske hade varit en bättre lösning för Sovjetunionen också, men de gjorde tvärtom och hindrade dem som inte kunde anpassa sig från att lämna deras samhälle.

Jag tror att det var Karl Marx som skrev att ett kommunistiskt samhälle inte kan fungera så länge det finns en enda självisk människa. Det är inte unikt för kommunismen utan gäller alla hittills prövade försök till perfekta samhällen.

Norrland är ju till stora delar ganska glesbefolkat, det innebär att individerna där inte lika ofta tvingas försöka anpassa sig till andra människor. Eftersom det är såpass stor skillnad mellan hur olika individer vill leva är nog största chansen till ett lyckat samhälle att man tillåts individuell frihet i så hög grad som möjligt, och det är bara möjligt så länge folk inte bor alltför tätt.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gamla bilder....

Inläggav carl.c 20 okt 2009 12:23

Näe, så är det nog...men den här kapitalismen vi har nu kommer garanterat inte att funka, att delar av världen svälter medans en del tjänar miljarder på en 3-4 år, samtidigt som 7 åringar i indien jobbar längre dagar och producerar 10 ggr mer, det bra är att allt kommer korrigera sig själv. Det tror jag går helt naturligt, när folk kommer till en viss gräns så tar dom det dom vill ha helt enkelt och formar om samhället,,,tidigare viktiga och dyrbara papper blir likt förra veckans reklam helt värdelös. Materiella egendomar byter ägare, politiska partier dör ut och andra uppstår tills vi har nått den balans i vilket allt kommer att svänga harmoniskt och fungera för alla. Men det scenariot är nog bra långt in i framtiden, just nu och i sverige tycker jag vi skulle kunna göra lite små ändringar så att människor ges en chans att hjälpa till i samhället på ett bättre sett, mer lagar och förbud, regler hit och dit, personal som ska kolla så reglerna efterlevs, annan personal som ser till att kontroll personalen kontrollerar riktigt och domstolar som sköter överklaganden i de fall de blivit fel...jag tror att bidrag och kontrollen av bidrag har blivit helt absurd och skulle vilja omforma hela det sociala skyddsnätet fullständigt med lagstadgade rättigheter och eventuellt några skyldigheter. Ta bort alla bidrag som finns pensioner och och sjuklöner mm, inför medborgarlön, tjänar du över din medborgarlön på en inkomst så sänks din medborgarlön tills den försvinner helt om du tjänar mer än den gräns som man anses kunna leva ett drägligt liv på, sen kan en drös myndigheter lägga ner och folk behöver inte gå vart dom nu går och tigga till mat för dagen....blåser man sina stålar och inte har råd med mat så får det väl finnas nån sorts soppkök eller liknande...givetvis behös det säkert platser för de som inte klarar att leva ens under de premissera....jag har inte tänkt igenom det här speciellt mycke utan det är mer nån sorts tanke jag haft för att göra samhället smidigare på nåt sett, jag tror samhället skulle spara pengar på detta tillochmed fast det vid första tanken låter idiotiskt, vissa säger..ja men då skulle alla stanna hemma och låta bli att jobba...nja jag tror inte det, men många skulle ha tid att pyssla med saker dom gillar samt hjälpa varandra, många skulle kunna slappna av, och jag tror färre brott skulle begås, man skulle kunna studera utan att behöva sälja sig på gatan eller låna jättesummor..fast jag har ju inte räknat på det här över huvudtaget...så det kanske är helt omöjligt i praktiken...men igentligen är det som nu...att man har rätt att äta och kunna bo nånstans, men förenklat...sen om nån fuskar lite och tjänar lite svarta ståler fast han har medborgarlön...so what? stålarna kommer in med momsen när han handlar nåt....och han som betalar stålarna har säkert skattat för dom tidigare : )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Gamla bilder....

Inläggav KennethE 20 okt 2009 17:35

Den typ av roffarkapitalism som i dag råder i större delen av världen funkar naturligtvis inte heller, några av de riktigt stora problemen med den är ju att globaliseringen ökar möjligheterna för de rika att suga ut de fattiga, samt att en räntebaserad ekonomi aldrig kan vara hållbar i längden eftersom den är helt beroende av en exponentiellt ökande konsumtion som är beroende av en lika stor ökning av produktion som är beroende av ständigt mer råvaror och energi. Nu börjar koppar och några andra viktiga mineraler bli bristvaror samtidigt som de mest lättillgängliga oljefyndigheterna börjar ta slut så att man blir tvungen att börja utvinna allt dyrare olja. Med dyrare olja samtidigt som efterfrågan fortsätter öka exponentiellt kommer även priset att öka exponentiellt, eller till och med skena okontrollerat. Därför kommer även energi från andra källor att snabbt bli bristvara vilket kommer att leda till en total kollaps av världsekonomin. Det i sin tur leder till en kollaps av viktiga samhällsfunktioner, både av ekonomiska skäl och för att de är så beroende av olja. Det tar tid att ställa om räddningstjänst, polis, försvar m.m. till förnyelsebara lokala drivmedel och de reserver vi hade är sålda sedan länge, och även bergrummen där de lagrades är i många fall sålda.

Det är inte osannolikt att även t.ex. telenätet slår ut ganska fort, speciellt det mobila.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Gamla bilder....

Inläggav carl.c 20 okt 2009 17:59

Frågan är när det inträffar, jag tror att den kris vi har just nu kommer te sig komisk när väl den riktiga krisen kommer, den krisen som inte bara växlar över rikedomer från meddelklassen till överklassen utan den krisen som krossar allt i sin väg, krisen som får kamprad att byta bort ikea mot en kasse morötter.

Jag tror att den kommer inom 10 år och har funderat på hur man ska förbereda sig på den..utan att grannarna ringer rättspsyk : ) Värma mitt hus kan jag göra med ved...elförsörjning är givetvis något jag funderar på...samt hur man ska driva sin bil om man inte kan tanka bensin på macken längre. Fast jag tror samhället kan ställa om sig ganska fort om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Gamla bilder....

Inläggav RÖD@nörd 21 okt 2009 01:06

Bild

Intressant få läsa era tankar.

Kenneth E, det är väl bara en tidfråga innan "kopparnätet" tas bort och all kommunikation går med fiber eller trådlöst, eller?

carl.c, Ja, just det, historien visar väl att det är just ur kriser som det kan födas något nytt. :wink:

Stor kris kommer snart? Jaa, den som lever får se....

"byta bort IKEA mot en kasse morötter" :mrgreen:

Har hänt Göran också skrivit sina tankar någon gång. :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gamla bilder....

Inläggav KennethE 21 okt 2009 14:43

Vi får väl hoppas att krisen kommer så snabbt att de inte hinner gräva upp och sälja alla kopparledningar. Finns de kvar kommer man ju att kunna ta över och använda dem själv. Tekniska lösningar kommer säkert att tas fram av hobbyister. Så länge det finns tillräckligt många fungerande datorer kvar kommer folk att lyckas koppla ihop dem. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Föregående

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron