Kraftverk i bäck

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav m_robban 25 sep 2009 17:27

Oscar-sand skrev:Får man bygga något litet vatten kraftverk på en allmäntomt inga fiska där


I din ålder får man göra vad man vill :) Straffmyndig blir man först vid 15.

Det som spelar roll är om någon stör sig på det eller inte.

Själv tycker jag det är roligt med fördämningar av någon anledning. Det liksom sitter i ryggmärgen. Så jag hade börjat med en rejäl fördämning.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav TonyMontano 25 sep 2009 19:51

Själv tycker jag det är roligt med fördämningar av någon anledning. Det liksom sitter i ryggmärgen.


du är inte ensam om de redan när jag var 3 år byggde jag dammar och 16 år senare gör jag samma sak! fast i lite större storlek! dock så bygger jag bara på mina marker :( men hoppas snart kunna ha igång ett vattenkraft verk^^ man blir ju inte mer sugen när man ser dessa bilder^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav RÖD@nörd 26 sep 2009 04:08

Alla ingrepp i ett vattendrag, stort som litet, kallas i lagens mening för "vattenverksamhet". För detta fordras tillstånd enligt miljöbalken om inte ingreppet är att betrakta som "ringa".

Konstigare än så är det inte.

Rådgör alltid med den lokala länsstyrelsens avdelning för vattenfrågor innan ingreppet görs.
Senast redigerad av RÖD@nörd 21 mar 2010 02:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav toca 18 okt 2009 16:59

Sitter på Öland och väntar på vind för att testa min regulator för tredje gången...

Så länge lägger jag ut lite bilder om helgens igångkörningsförsök av kraftverket.
En bur tillverkades till inloppet. Vi kan kalla det en intagsmjärde (nytt ord för SAO?) :)

Nätet har 7x7 mm maskor och en total yta på 1 m2.
Ingen aning om detta är bra eller dåligt med inget skräp ska komma in iallafall.

Bild

Igångkörningen blev litet av ett antiklimax.
För lite vatten helt enkelt.
Förmodligen sitter röret för högt just nu i förhållande till vattenytan för det kommer inte in tillräckligt.
Mynningen är inte helt täckt med vatten så det är knappast optimalt.
Dammen ska höjas 15 cm till enligt planerna vilket borde lösa problemet, eller?
Finns det något "minimiavstånd" under vattenytan för en viss area på intaget?

Så här såg det ut i tryckskåpet. Inte mycket tryck, vattnet bara rinner igenom.

Bild

Om inte ledskenorna hade varit fastsvetsade hade det gått att minska genomströmmingen och på så sätt fylla tryckskåpet med vatten och hitta ett optimalt flöde.
Men nu är det som det är och bara att börja gjuta...
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav KennethE 18 okt 2009 20:12

Man skulle ju kunna tänka sig att montera på en "platt tratt" på röret, så att man klarar sig med lägre vattennivå med bibehållen area på intaget?

Ett annat alternativ kunde vara att gjuta en betongplatta eller liknande i höjd med botten, med ett hål för röret vars överkant då hamnar i höjd med botten? Då borde man ju klara sig med lägsta tänkbara vattennivå?

Själva buren verkar ju vara en rätt bra lösning tycker jag?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav m_robban 18 okt 2009 22:23

Roligt att se det här. Verkligen avundsjuk. Skulle vara riktigt roligt att ha en damm eller bäck att leka med.

Min känsla är att om du skall ha fullt ös i det där röret kommer det samlas mycket löv vid intaget och hindra flödet. Med avseende på den aspekten är det nog bättre att ha intaget så djupt som möjligt. Men det lär du ju märka. Nog bästa att testa en tid innan man gjuter fast något för mycket.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav RÖD@nörd 18 okt 2009 22:33

m_robban skrev:Roligt att se det här. Verkligen avundsjuk. Skulle vara riktigt roligt att ha en damm eller bäck att leka med.

Min känsla är att om du skall ha fullt ös i det där röret kommer det samlas mycket löv vid intaget och hindra flödet. Med avseende på den aspekten är det nog bättre att ha intaget så djupt som möjligt. Men det lär du ju märka. Nog bästa att testa en tid innan man gjuter fast något för mycket.


Samlas löv på dammbotten också. S.k. "bottenlöv". Dammens storlek och omgivningens växtlighet har också betydelse. Liten damm + mycket lövträd i närheten av dammen = Större problem om höstarna
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav RÖD@nörd 19 okt 2009 02:51

Svar till sign. "toca" :)

Vanligtvis ansluts turbinen till dammen via en intagsränna. Det förekommer även att rör används. Det handlar väl om vad som är lämpligt i det aktuella fallet.

Används rör har det har ingen som helst betydelse om röret ansluts i dammens övre eller nedre del. Anslutningen kan t.o.m. göras över dammen enligt hävertprincipen. Det viktiga är att röret är vattenfyllt och rätt dimensionerat. Rörets anslutning till dammen tror jag bör vara via en "kona" vars större area då mynnar mot dammen. Detta för att motverka virvelbildning när vattnet strömmar in i röret eftersom vattenhastigheten då sänks. Borde gå att hitta någon färdig plastdetalj som kan passa. Finns olika typer av sådant inom VVS.

Skriver bara mina egna erfarenheter som intresserad amatör vill jag tillägga.
Senast redigerad av RÖD@nörd 21 mar 2010 02:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav kvarnis1 19 okt 2009 12:25

Toca,
se till att röret ligger så långt under ytan så att du inte drar med dig luft. En tumregel är att avståndet från vattenytan till överkanten på röret ska vara minst lika stor som diametern på röret.
Drar turbinen 100 l/s är 200 mm rör i minsta laget, du får en vattenhastighet på 3,18 m/s, du bör ner under 2 m/s. Det innebär ett rör på ca 250-300 mm.
Jag tror att det är en kombination av för litet rör och en för hög placering vid intaget i dammen som är problemet.
Intagsmjärden ser bra ut, ju större area desto bättre. Vattenhastigheten blir låg och även om en del av mjärden täcks med löv finns det fortfarande yta att suga igenom vatten. Jag hade lagt den helt under vatten.

RÖD@nörd,
Fint ställe du har! Vad har du för fallhöjd/flöde? Hur stor effekt räknar du med att ta ut? Har du gjort de rostfria skovlarna själv?
Den hemmabyggda turbinen har jag sett i verkligheten på en av mina otaliga kraftverksresor.

/Ola
Verktyg & Maskiner till lågpris: http://shop.otdtools.se
Vattenkraftsida: http://www.svensk-vattenkraft.com
Användarvisningsbild
kvarnis1
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 aug 2008 18:26
Ort: Vimmerby

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav toca 19 okt 2009 13:43

Tack för svaren alla.

100 l/s är en uppgift jag fick från förra ägaren då fallhöjden enligt uppgift var 6 meter.
Flödet borde vara mindre med endast 2,5 meter fallhöjd så jag hoppas 200mm rör kommer att räcka.

Dammen ska ju höjas 15 cm så rörmynningen hamnar 15 cm under vattenytan, inte helt optimalt enligt dig kvarnis1 men just nu enda sättet utan för mycket extrajobb.

Intagsmjärden kommer att hamna under vatten när nivån höjs.
Mjärden lyfts lätt bort för rengöring. Under tiden sätts ett enkelt nät i luckan för att förhindra att löv åker in under tiden.
Sen sätts mjärden tillbaka och det lilla nätet tas bort.
På så sätt ska det gå att rensa "under drift" är det tänkt.

Röd@nörd,
Används dammen på bilden eller är det en insomnat projekt?
Finns denna i östra Småland?
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav KennethE 19 okt 2009 14:46

Jag skulle kunna tänka mig att dra röret ganska långt in i dammen, gärna ett par meter, sätta igen änden och fräsa ett så långt spår längs med röret att arean på spåret blir minst samma som rörets tvärsnittsarea.

Kan man inte göra det tillräckligt långt kan man fräsa två spår.

Alt. borra små hål så att man får i en elektrisk sticksåg och såga längs med.

Möjligen kan man behöva större area för att kompensera friktion/turbulens runt de smala spåren.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav toca 22 nov 2009 20:24

Success! :D
Höjningen av dammen 15 cm gjorde åt.
Idag provkördes turbinen med dom nya förutsättningarna.

Fullt öppen och helt obelastad ger den ett varvtal på 1034 rpm på turbinaxeln.
Just nu är det helt fel utväxling mot generatorn men man var ju för nyfinekn för att inte prova ändå...
Så med gällande utväxling, c:a 1:1.8, blev det 800 rpm på turbinen vilket ändå gav 250 w.

Nu är ju då frågan vilken utväxling som ger bäst vridmoment?
Jag har inget sätt att mäta fram det. Hade iof en tanke att lägga på en likspänning på generatorn och mäta peak-ström samtidigt som man ökade spänningen.
Men jag har inte resurser att bromsa 2kw så det får bli teoretiskt.

Första budet jag fått är att dela det obelastade varvtalet med 1,8 för bästa uppskattning av max vridmoment på francisen.
Detta skulle göra 574 rpm.

Några andra bud?

Bild
Senast redigerad av toca 22 nov 2009 21:06, redigerad totalt 1 gång.
"Varför jag gör det? För att det går!"
Användarvisningsbild
toca
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 26 sep 2008 21:28
Ort: Kalmar

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav Oscar-sand 22 nov 2009 20:37

Nais :mrgreen: ska du höja dammen mer sen så du får optimal effekt.

J*kligt nais
Användarvisningsbild
Oscar-sand
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 20 aug 2009 19:30

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav RÖD@nörd 22 nov 2009 22:26

Hej Toca! :)

Om du har en francisturbin av "vanlig" form på löphjulet så blir det nog ganska rätt att dela rusvarvtalet med 1,8 för att erhålla rätt arbetsvarvtal. Bäst är nog ändå att prova sig fram och då låta arbetsvarvtalet hellre vara lite för högt än för lågt. Det för att inte vattenåtgången ska bli onödigt hög.

Jag har tidigare lagt in ett diagram över turbinens karakteristiska kurvor i faktabanken här på forumet. Studera diagrammet och bilda dig en egen uppfattning om hur det fungerar.

Tack för fina bilder. Alltid kul att titta på. :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kraftverk i bäck

Inläggav Göran 24 nov 2009 02:06

1,8 låter vettigt i mina öron.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster