Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

För dig som vill köpa privat av andra här på forumet

Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Göran 12 okt 2012 14:57

Finns det några husexperter här, som kan ge goda skånehusråd? Vad bör man tänka på och se upp med?

Vi har hittat ett äldre hus ("mindre" skånelänga) i sydöstra Skåne, med verkstad och rejält lagerutrymme och där man kan tänka sig en del av det hela som butik, efter lite ombyggnad. Jag gillar utsidan, men frågan är insidan. Hur lång tid tar det för mögel att få fäste om huset stått ouppvärmt och vad kan man i så fall göra åt det, eller hur brukar det se ut i skånelängor med fukt och sådant? Burkar det vara ett problem? Det här huset har stått tomt 8 månader. Jag har tittat på huset några gånger, även inuti och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka och tro om det hela. Jag är både kluven och sugen samtidigt och jag har försökt slå bort det här objektet och vänta på något annat, men det vill inte försvinna ur huvudet på mig, så vad gör man?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Ib-Arne 12 okt 2012 19:23

Hej Göran!

Jag kommer visserligen från skåne från början. Har inga större erfarenheter av mögel där. Men det hus vi köpte i bergslagen för 25 år sedan hade varit obebott i ca 5 år. Vatten i källaren, mögel på väggarna där o i viss mån i huset.

Började elda ( värma) huset, med mycket ventilation. Trotts att vi använde huset som sommarstuga ca 12 år, när vi bodde i Stockholm. Men eldade kraftigt på veckosluten. Gratis ved. Ventilerade mycket. Så efter ca 1-2 år hade allt försvunnigt
.

Det samma hände här i SP. När de byggde huset regnade det. De hade gjutit i betong hela grunden. Så det blev som swimmingpool. med vatten. De brydde sig inte om att ta bort vattnet. Så efer ett tag luktade det mögel så vi inte kunde sitta ute under 1 ventil. De satte dit 7-8 ventiler under huset, efter ca. ett åt var all lukt borta.

Vet inte om detta hjälp dig??? Om ja, välkommen till skåne o ett betydligare varma område.

Utan att du ska bli arg (avundsjuk,) igår kl. 22:20 var det 25,2 grader, här.

Ibben alias IB
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Göran 13 okt 2012 08:13

IB, jag vet inte heller om jag blev hjälpt, men jag tackar ändå för det du hade att bjuda på och varje erfarenhet och åsikt är intressant.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Martin 13 okt 2012 13:53

Du skulle kunna försöka komma överrens med ägaren att ta dit en oberoende besiktningsman som får ta en titt och komma med ett omdömme.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav OlleP 13 okt 2012 21:18

Martin skrev:Du skulle kunna försöka komma överrens med ägaren att ta dit en oberoende besiktningsman som får ta en titt och komma med ett omdömme.

Håller med.
Är du okunnig finns inget annat alternativ, kostar flis.
Kolla också vad besiktaren ger för garantier, alltså om han står för vad han säger.
Det krävs en fackmannamässig undersökning om du ska kunna åberopa "dolda fel" och den undersökningen är noga.
Allt som kan ses utan att demontera väggar o.d. ska med.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav RÖD@nörd 13 okt 2012 22:05

Jag skulle titta på hur huset är placerat om det står i en sänka, plan mark eller mer upphöjt på en kulle. Det senare är givetvis att föredra men så är det ju inte alltid.

Kanske du kan få bättre råd om du länkar in en bild på objektet? Det är ju lättare att förstå situationen då....

Jag läste det här första gången på fredagskvällen samtidigt som jag drack en kopp kaffe och det var väldigt nära att jag blåste kaffet ur munnen och över tangentbordet för något 24volt på annat ställe än Vilhelmina det hade jag inte kunnat tänka mig och särskilt inte i Skåne det är ju så att säga i motsatta änden :shock:

Nåväl... Det skulle bli närmare för mig så ett besök vore inte otänkbart och det är vackert på Österlen, ja mycket vackert där. Jag har varit där ett par gånger. :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Jonas L 14 okt 2012 08:58

Välkommen till de södra delarna! Det blir nära nog för ett besök vid behov. Tänk bara på att du måste lära dig danska så du förstår alla danskarna som kommer köra över sundet för att köpa solceller när valutorna svänger åt rätt håll. Eller pratar vi om en filial?

Om fuktiga hus vet jag ingenting, men du kanske skulle söka/fråga på byggahus?
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav RÖD@nörd 14 okt 2012 11:32

Ja, välkommen till de södra delarna av Sverige, inte så svinkallt på vintern och tidigare vårar och längre höstar :wink: men var beredd på den ständiga blåsten och det eviga regnandet... :x
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav tompas11 14 okt 2012 14:46

Men Göran då!
Tänker du verkligen lämna Norrlands pärla - Vilhelmina? :P

Några bilder på huset vore väl inte så dumt ändå?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Göran 14 okt 2012 17:56

Jag tackar för tipsen. Värderingsman har jag kollat upp, så på den biten har jag lite koll.

Nej, det är ingen filial jag är ute efter, det är ett ställe att bo och verka på och där sidobyggnader, eller vad man ska kalla dem, är minst lika viktiga, om inte viktigare än huset i sig. Det går säkert att hitta drömstället, men utan grosshandlarplånbok tittar jag inte ens efter sådant.

Självklart är ni välkomna när jag är på plats, var jag än hamnar. Det kommer att bli lite av "24 volt" över det hela (är det tänkt), men i verkligheten, och det här stället skulle passa bra för det. Kolla in björken ovanför hustaket och det här var inte någon speciellt blåsig dag, om jag förstod det hela rätt.

Det ska bli intressant att se är om vintrarna är så besvärliga som skåningarna själva säger. Jag tvivlar starkt på det och tror att vintrarna där nere är en nysning i jämförelse med vad jag är van vid. Lite vind, två plusgrader och tre cm snö, fyra dagar per år, det klarar jag av. :mrgreen:

tompas11, Vilhelmina må vara en världsmetropol, centralt beläget och lika stort som Skåne och Blekinge tillsammans, men en kund per år är i minsta laget för en butik.

Det gick inte att ladda upp någon bild :shock: ...måste kolla varför.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav RÖD@nörd 14 okt 2012 20:15

Inte varje år men vintrarna kan bli besvärliga med snödrev så trafiken stannar och andra olägenheter. Vi har haft ett par jobbiga vintrar här i söder de senaste åren men vintern som var nu sist var helt okej.

Vindkraft tror jag funkar bra i Skåne och i Tomelilla tror jag det finns åtminstone en bra kund. :P

Jag hade också problem att ladda upp bild igår kväll men det gick till slut... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Göran 15 okt 2012 12:36

Vi har också problem med snödrev här uppe hos oss. :wink:

http://www.vk.se/622367/snorojaren-man-far-gissa-var-vagen-ar
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Jonas L 18 okt 2012 18:26

"Lite vind, två plusgrader och tre cm snö, fyra dagar per år"
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

...jo, det kan ju vara så om man har tur. Har man otur så är det istället en isande fuktig vind som inget hjälper mot. Nu var det några år sen jag flyttade ifrån skåne, men nog kan det ligga isigt snöslask i ett par månader vissa år. Sen vet du väl skillnaden mellan svensk vinter och skånsk vinter? Skåningarna har ju aldrig snö, så de behöver inga vinterdäck. Därför behövs det bara lite oreda för att allt ska korka igen. :roll:
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Tips och råd önskas kring ett hus i Skåne

Inläggav Göran 19 okt 2012 13:16

Vi får se om jag överlever vintrarna i Skåne, men jag tror det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Köpes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron