Liten koks/vedpanna, 10-15 kW - Såld

Har du något att sälja privat, får du gärna göra det här.

Liten koks/vedpanna, 10-15 kW - Såld

Inläggav PowerMizer 28 mar 2007 16:41

En liten Rysk panna som aldrig monterats.

2" anslutningar, temp-mätare och uttag för dragregulator.
Lämplig för självcirkulationssystem. Inkl. original sot-grejor.

Pris: 3000:- eller bud
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav gospelsam 03 dec 2008 17:17

Hej!
Jag är intresserad av mer uppgifter om den ryska lilla vedpannan.
Bl.a. vikt, matrial, vattenvolym och storlek.

Går den ev. att skicka??

Mvh
Lars-Göran Rönnberg
mob. 0708 - 40 39 69
Senast redigerad av gospelsam 08 dec 2008 18:43, redigerad totalt 1 gång.
gospelsam
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008 17:08

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav gospelsam 03 dec 2008 17:20

Hej igen!

Jag såg inte innan jag skickade brevet till dig nyss att jag angav fel mob.nummer.
Det rätta numret är 0708 - 40 38 68

Hälsningar
Lars-Göran Rönnberg
Senast redigerad av gospelsam 08 dec 2008 18:42, redigerad totalt 1 gång.
gospelsam
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008 17:08

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav PowerMizer 03 dec 2008 23:05

gospelsam skrev:Bl.a. vikt, matrial, vattenvolym och storlek.

Jag hade en originalmanual till den, men den har försvunnit.... :oops:
Vikten vet jag inte, men jag har själv flyttat runt den på gården..
Materialet är vanligt stål med "högklassig" rysk isolering och plåt utanpå. Allt målat med någon silverfärg.
Vattenvolymen vet jag ej, men det är inte mycket..
Storleken är väl kanske (djup x bredd x höjd) 700x500x1400. Måste nog mäta.....
Tempmätaren liknar sånt man hittar på traktorer från 50-talet... :roll:
Tror den heter "Tempo" och är från 1992 om jag minns rätt.

Ska jag knäppa kort, mäta och läsa typskylten imorgon??
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav gospelsam 05 dec 2008 14:08

Ja, det vore intressant med ett foto.
Hur gammal tror du pannan är?

Mvh
Lars-Göran
gospelsam
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 dec 2008 17:08

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav PowerMizer 12 dec 2008 02:34

Hej igen!

Nu börjar jag att återvända till verkligheten och temperaturen stiger utomhus.
Det har varit mot -27 några dagar, så jag har suttit och tittat på vedspisen istället för på datorskärmen. :roll: Okej, jag har jobbat också...

Jag ska försöka knäppa några kort på "ryssen" men det blir med mobiltelefonskameran för alla USB-portar verkar ha lagt av på datorn, så jag får köra blåtand istället. *suck*

Skulle bara slänga in en extra hårddisk och installera WinXP så grabben kan spela på min burk också, men nått sk_t hände.... Sista gången det blir nått Microsoftelände på denna dator! Nja, virtuellt (VirtualBox) funkar ju iofs XP bra.... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav Karro 12 dec 2008 07:12

PowerMizer skrev:Hej igen!

Nu börjar jag att återvända till verkligheten och temperaturen stiger utomhus.
Det har varit mot -27 några dagar, så jag har suttit och tittat på vedspisen istället för på datorskärmen. :roll: Okej, jag har jobbat också...

Och jag som tyckte att -18 var så kallt nog. Det är iallafall den temperatur då vattnet i vattenkranen är fruset varje morgon, om jag inte aktar mig.
Skulle bara slänga in en extra hårddisk och installera WinXP så grabben kan spela på min burk också, men nått sk_t hände.... Sista gången det blir nått Microsoftelände på denna dator! Nja, virtuellt (VirtualBox) funkar ju iofs XP bra.... :?

En gång i tiden körde jag windows. Men när jag var tvungen att installera från scratch för tredje gången på ett år, då internet hade slutat fungera igen, tröttnade jag och köpte en datortidining med Linux-disk I. Jag hade tur och fick en lättinstallerad variant och det fungerade med en gång och dök aldrig.

Inte så att linux är problemfri. Men jag slipper ominstallera flera gånger om året.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav PowerMizer 12 dec 2008 10:44

Karro skrev:Och jag som tyckte att -18 var så kallt nog.
Ja, det tycker nog jag också! Man tjatar ju om klimatförändringar, men en bra sak är ju att barndomens vintrar är puts väck! Minns flera vintrar när tempen låg och stampade på -30 - -35 i ett par, tre veckor i sträck. Motorvärmare och en kaffeburk med diesel + tygtrasa under oljetråget.... Vissa hade täcken runt motorn för att motorvärmaren skulle hinna värma upp motorblocket.

Det var så kallt att hunden frös fast när han pissade och man fick sparka lös honom... Nja, minns jag verkligen helt rätt nu?? :roll:

Karro skrev:Inte så att linux är problemfri. Men jag slipper ominstallera flera gånger om året.
Jo, det är mycket stabilare och säkrare med Linux! Och när allt bara hänger sej så är ju "Ctrl-Alt-Backspace" ett snabbt sätt att vara tebax på banan! :mrgreen:

Fruns dator tappade 3D-grafiken vid uppdatering från Ubuntu 8.04 --> 8.10, och jag är lite för "värdo" (värdelös) på "xorg.conf" så jag backade upp Evolution, Firefox o hemkatalogen och ominstallerade. Tebax i fungerande miljö på dryga halvtimman! Lika lång tid som det tar att knappa in licensnummret på WinXP! :lol:

Dags för kaffe nu! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav Karro 12 dec 2008 11:14

PowerMizer skrev:Fruns dator tappade 3D-grafiken vid uppdatering från Ubuntu 8.04 --> 8.10, och jag är lite för "värdo" (värdelös) på "xorg.conf" så jag backade upp Evolution, Firefox o hemkatalogen och ominstallerade. Tebax i fungerande miljö på dryga halvtimman! Lika lång tid som det tar att knappa in licensnummret på WinXP! :lol:

Dags för kaffe nu! 8)

Sådant där har jag också varit med om. Backa brukar gå bra och så väntar man ett tag med uppgradering tills någon annan hittat felet och fixat det.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav Göran 12 dec 2008 11:54

Jag som är lite äldre minns när det var 40-50 grader kallt under långa perioder, upp till en månad. Det var så kraftig dimma över ån så man fick ha kompass för att hitta den och ta sig över. När vattnet i björkarna frös lät det som skottlossning från skogen, så man ålade sig fram dessutom. Morsan sydde fast skosulor på armbågar och knän för att kläderna inte skulle nötas upp. Lyckades man ta sig till skolan frös mjölken om man fick fönsterplats i matbespisningen. Det var vintrar det! :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav deepforest 12 dec 2008 12:13

När man berättar det för dagens ungdom så är det ingen som tror en :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav Göran 12 dec 2008 12:33

Nej, dagens ungdommar sitter bara inne i stugvärmen med sina iPod och mobiltelefoner. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav PowerMizer 12 dec 2008 13:31

deepforest skrev:När man berättar det för dagens ungdom så är det ingen som tror en
Göran skrev:Jag som är lite äldre minns när det var 40-50 grader kallt under långa perioder, upp till en månad.

Så gamla som er är nog ingen på detta forum! :P

Köra bil i -42 har jag provat... Ganska likt att sitta på en stor H-balk i en puckelpist, dämparna och motorkuddar blir lite mysko. :roll:
Bilsätena i nya bilar blir stenhårda.
Bullmercan hade 4 värmepaket och tagel i sätena. Bättre än ett värmepaket och plastmaterial under baken! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav tompas11 12 dec 2008 15:49

Mera OT...

Finsk vinterväderlek!

+15º C: Det blir inte varmare än så här i Finland. Spanjorerna tar på sig mössor, jackor & handskar. Finnarna solar.

+10º C: Italienarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus. Finnarna planterar blommor i trädgården.

+5º C: Franska bilar startar inte. Finnarna glider runt i cab.

0º C: Vatten fryser. Vattnet i Vandaån blir lite tjockare.

-5º C: Folk i Kalifornien häller på att förfrysa. Finnarna grillar de sista korvarna före vinter.

-10º C: Engelsmännen sätter på värmen i sina hus. Finnarna sätter på sig en långärmad tröja.

-20º C: Australiensarna flyr från Mallorca. Finnarna slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30º C: Folk i Grekland dör av kyla och försvinner från jordens yta. Finnarna börjar hänga tvätten inomhus.

-40º C: Paris krackelerar sönder i kylan. Finnarna köar vid korvkiosken.

-50º C: Isbjörnarna börjar evakuera Nordpolen. Finska armen flyttar sin vinteröverlevnadskurs till senare i väntan på riktigt vinterväder.

-60º C: Korvatunturi förfryser. Finnarna hyr film och stannar inne.

-73º C: Den falska jultomten flyttar söderut. Finnarna blir frustrerade över att det inte går att lagra Koskenkorva utomhus. Finska armen drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183º C: Mikroberna i maten överlever inte. De finska korna klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273º C: All atombaserad rörelse stannar. Finnarna säger till varandra: "Perkele, vad kallt det är idag".

-300º C: Helvetet fryser till is. Finnarna vinner melodifestivalen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Liten koks/vedpanna, 10-15 kW

Inläggav Göran 12 dec 2008 21:11

Den där hade jag sett förut tompa, men det är nog bara påhittat tror jag. :P

Vid -40 går bilen framåt med växeln i friläge friläge, om man får igång bilden vill säga.
Jag måste bärätta hur det var när jag flyttade hit upp i januari 1994. Det var +11 när jag startade i Stockholm. Sedan gjorde jag en sväng förbi Falun och under natten sjönk temperaturen så det var -10 när jag fortsatte resan dagen efter. Därefter föll temperaturen ju längre norrut jag kom. Sundsvall -20, Långsele -27, Junsele -34 och mellan Junsele och Åsele försvann värmen i bilen för att komma tillbaka en halvmil senare. Jag gissar att temperaturen låg runt -50 i den dalgången, kanske -70 :P När jag kom fram till huset där jag skulle bo var det skapligt varmt, -37 ute och -5 inne. Under natten sjönk temperaturen till -40,5. Inne fick jag upp temperaturen till +5. Efter någon vecka när jag eldat upp huset ordentligt fick jag upp morgontemperaturen till + 7 vid ca: -35 till -40 ute. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Säljes

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster