E85 i motorsåg

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

E85 i motorsåg

Inläggav Gunnar lindgren 16 sep 2015 13:23

Sugen på att testa e 85 i motorsågen men vilka 2 takts oljor är lämpliga och som finns i en vanlig bensinstation . Läste att Röd kör med R40 men läste på nätet att den sotar? blandningsförhållandet bör väl vara detsamma eller eventuellt lite mindre bränsleförbrukningen ökar ju en del och då bör ju smörjningen öka samt lite lägre motortemp. Hittar ingen bra info på nätet bara mest tyckande och 5-6 år gammalt ex Klötz KL -200 inget som står på hyllan i en vanlig mack.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav McB 16 sep 2015 14:55

Satsa på alkylatbensin istället.
Skulle inte minska på oljan iallafall för det lär gå åt mer för bränslet är "torrare".
Sen vet jag inte hur det går med slangar och tätningar och bensinpumpen, tål det alkoholen?

När jag körde moppe körde vi på industrisprit 99, nånting% men då hade vi oljeinblandning med pump, dimsmörjning rakt in i vevhuset och av några mindre haverier lärde vi oss att lite mer olja behövdes och tändstiften fick bytas så vi slapp glödtändning.
Men gick som fan gjorde det :D :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: E85 i motorsåg

Inläggav RÖD@nörd 16 sep 2015 20:47

Jag frågade mycket om det här och läste också mycket på nätet men allt där köper jag inte som fakta av olika omständigheter. Men det har varit en bra grund och sen med egna försök och prov så har jag kommit till en erfarenhet jag litar på och moppen går bara helt perfekt.

Du säjer R-oljan sotar men det gör all 2-t olja om man använder för mycket i bränslet. Hur mycket man ska använda beror också på vad det är för motor. I mopedsvängen är det numera många gånger rena racingmotorer med gamla veteranmoppemotorer och då långt ifrån vad som uppnåddes på den tiden det begav sig och med sånt högt effektuttag fordras också rikligare smörjning. Men om vi håller oss till mera "normala" effektuttag som till exempel min moped eller en motorsåg så räcker det väl med en mindre smörjning vad jag kommit fram till och då är det ändå välsmort när jag tar isär och inspekterar motorn.

Folks inställning till 2-t smörjning verkar vara "hellre för mycket än för litet" och så har jag resonerat tidigare men numera bytt uppfattning. För riklig smörjning ställer till mer besvär än nytta i form av koksning, igensotning och neroljning har jag konstaterat.

Med E85 och Castrol R40 oljan provade jag redan från början med 2% inblandning, alltså 1 dl olja till 5 liter E85, trots att jag överallt läste att 4% inblandning var vanlig men minskningen visade sig bli alldeles lagom med en välsmord motor och ingen sotning alls. Vanligt på tvåtaktsmopeder är att det blir en svart sörja i ljuddämparen men nu blir det endast ren olja där eftersom motorn inte förbränner all oljan då R-oljan tål väldigt hög temperatur och det är just därför det är gammal sorts racingolja för både två- och fyrtaktsmotorer.

Tyvärr finns inte Castrol R40 oljan över disk här så jag fick beställa på Mekonomen som har Castrol oljor som märke. Ingen i butiken visste först och ville prompt rekommendera mig andra oljor men jag var bestämd och till slut plockade dom fram den genom sökning på datorn. På flaskan står det "för 4-taktsmotorer" och det gjorde personalen ändå mer bestämd men jag vill ha oljan för jag vet det är den rätta för 2-takt. En liter kostade 188 kronor men den räcker länge så kostnaden blir inte så stor ändå. Men eftersom det är en vegetabilisk olja ska man nog inte köpa på sig för mycket som blir ståendes flera år men nästa gång beställer jag nog två liter istället för en liter för det blir nog lagom till min förbrukning.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav RÖD@nörd 16 sep 2015 20:54

McB skrev: Satsa på alkylatbensin istället.

Jo, men en liter alkylatbensin kostar c:a 25 kronor och en liter E85 kostar 10-11 kronor, kan du förstå skillnaden? :?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav Gunnar lindgren 17 sep 2015 20:00

Köpte en flaska okq8 marin bio tt 155 kr blandade ett prov hällt upp i en glasflaska skall vara roligt att se om den skitar sig efter några dagar Tömde motorsågen på bensin och hällde i av blandningen skruvade ut hög och lågfarts skruvarna ett halvt varv och gjorde rent stiftet startade direkt och varvade snällt . Bara kört obelastad tills den blev varm återstartat 5 ggr startar snällt på första draget har inte finjusterat hög och lågfarts munstyckena . Har två likadana sågar tänker köra andra sågen med halv tank vanlig bensin och därefter tanka e 85 och fortsätta sågningen i jiggen så jag får en uppfattning om ork och bränsleåtgång och känna om det osar mindre om avgaserna . Tänker testa med 2% oljeinblandning cylinder och kolv 300 kr från Kina så det är ingen katastof om den nyper har en nypning med 2% och vanlig bensin och lite slö kedja .
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav RÖD@nörd 17 sep 2015 23:03

Hej Gunnar viktigt....

När du säjer 2-t olja för marinbruk blir jag lite orolig för de oljorna är ofta inte anpassade för luftkylda motorer som går betydligt hetare än marinmotorer som ju oftast vattenkylda och går betydligt svalare under 100 grader. Därför måste du läsa på oljeflaskan till vilka motorer den är avsedd. Castrol R40 oljan utmärker sig för att den smörjer även vid väldigt hög temperatur som kan bli i luftkylda motorer.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=577

Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav Gunnar lindgren 18 sep 2015 08:49

RÖD@nörd skrev:Hej Gunnar viktigt....

När du säjer 2-t olja för marinbruk blir jag lite orolig för de oljorna är ofta inte anpassade för luftkylda motorer som går betydligt hetare än marinmotorer som ju oftast vattenkylda och går betydligt svalare under 100 grader. Därför måste du läsa på oljeflaskan till vilka motorer den är avsedd. Castrol R40 oljan utmärker sig för att den smörjer även vid väldigt hög temperatur som kan bli i luftkylda motorer.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=577

Bild


Q8 Marin Bio
Tvåtaktsolja
Syntetisk 2-taktsolja med hög biologisk nedbrytbarhet för Tack Röd för input ville testa mens vi är kvar i fäboden vet att R 40 funkar
alla typer av tvåtakts bensinmotorer. Speciellt utvecklad för
användning i utombordsmotorer och för att minska dessa
motorers miljöpåverkan.
Lämplig även i motorsågar,
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav McB 18 sep 2015 09:38

Det som kan göra den lämplig i motorsåg är dom är fläktkylda. Det är inte många mopeder som är det, men Puch Dakota är det :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: E85 i motorsåg

Inläggav Gunnar lindgren 20 sep 2015 19:07

Provflaskan bildats en brun bottensats ca 1 mm resten blandat går inte att hälla i oljan sist är inte självblandande måste skakas blandningen blir lite mjölkaktig i färg . Med tanke på bottensats gör den inte lämplig att använda i E85 .Kört 5 liter E85 Toppvarv ökar segdragning minskar inget alternativ vid konstant toppbelastning Kan vara ersättning vid upparbetning av hela träd, sågarna fick stå ute i natt + 2 grader i morse bägge krävde startgas för att komma i gång kan inte rekommendera Biltemas billiga kedjeolja kedjan känns torr vid slipning åkte till macken och köpte 4 liter Hall Miba 155 kr smörjer jätte bra svärdet for illa av Biltema oljan blir ju hög belastning på svärdet vid sågning av bräder. Återgått till 98 oktan
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: E85 i motorsåg

Inläggav RÖD@nörd 21 sep 2015 21:08

Som jag ser det är E85 ett perfekt bränsle under den varma årstiden. Men sen på hösten alltefter temperaturen sjunker då kommer startproblemen. Bilen (gammal Volvo) startar okej åtminstone ner till några plusgrader men där har jag några liter bensin också varje gång jag tankar t.ex. 25 liter E85 + 5-7 liter bensin 95 och då startar bilen bättre framåt hösten + att den går bättre även under sommaren.

Jag körde en del med bilen under förra vintern och då tankade jag 50/50 E85 + bensin 95 samt satte i ett något mindre huvudmunstycke och då startade bilen även när det var köldgrader. Men nu har jag elektrisk motorvärmare så jag använder oftast den och då blir det mer som en varmstart även på vintern. Men använder man värmaren ofta får man tänka på att elkostnaden stiger något, så är det bara....

Moppen har jag inte provat vinterstart på E85 än eftersom den blev färdig i början av sommaren men i kväll var det både fuktigt och kändes kallt ute så motorn tjuvstannade ett par gånger innan jag kom iväg men med choke så startade den ändå direkt.

Köra moped på vintern är ändå ingen höjdare eftersom man fryser så lätt av den kalla vinden så då är det bättre och cykla så man håller värmen den vägen, men det ska ändå bli intressant och se hur motorn startar allteftersom det blir kallare ute.

Men på moppen finns det nog många knep, varmluftpistol, bensinsup, startgas etc. när det gäller start i kyla.

Men den absoluta höjdaren var ändå motorgräsklipparen. Det var för några år sedan när jag började märka eländet med att gå i bensinavgaserna när man är så nära motorn och avgasutsläppet. Det är inte alltid vinden för bort avgaserna heller.

För och få bukt med problemet började jag först med alkylatbensin i blå dunk och det funkade bättre men så värst billigt var det inte. Men för ett par år sedan fick jag då tipset att E85 gick utmärkt i en motorgräsklippare och särskilt för mig som har en äldre Klippo med bränsleblandningsskruv som går och justera och den fick jag öppna något när jag gick över till E85 men har inte behövt och röra den sen. Motorgräsklipparen går faktiskt bättre på E85 eftersom den är mer lättstartad varm då det är en automatisk choke som går i så fort motorn stannar och med bensin blir då motorn lättsurad och kan bli rent hopplös och få igång om det tjuvstannat men med E85 så försvann den olägenheten. Jag har klippt gräs så sent som i oktober men då har motorn startat även med E85 men man får rycka några gånger extra.

Minst bekymmer med avgaser är ändå E85 men man ska förstås undvika att andas in dom ändå så långt det nu går för det säkert farligt och så är det ju bensinavgaser till 15 eller 25% eftersom E85 blir E75 på vinterhalvåret och det märker man för då stiger priset något.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster