LuftSolFångare på garagegavel

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 16 mar 2013 15:38

Hej forumet
Efter att ha smugit omkring ett tag kände jag att det var dags att ge mig in i ett projekt.
Projektet kommer säkert att generera lite frågor under resans gång så jag hoppas på forumets samlade kunskap.
Förra året målades hus & garage om (lekstugan lovade frugan ta i år) och när jag kom till Sydvästgaveln på garaget insåg jag att den behövde bytas fasad på. (liksom husets motsvarande sida blivit fixat året innan.)
Gravt påverkad av Linnars projekt började tankarna mala.
Varför först byta panel och sedan sätta upp en LuftSolFångare?
Nej gör som med all konstruktion, själ så mycket som det går, och lägg till egna ideér. 90% stöld & 10% eget brukar vara en lagom mix.
Byta panel på garagegavel? Nej upp med en LuftSolFångare, en Linnars InterSol-1 får det bli.
Det får bli vårens projekt, vedskjulet tar vi till sommaren (hoppas jag)

Men först några funderingar. Vi snackar 10% här...
Frun i huset vill ha ett växthus och jag vill ha värme i garaget, alltså kan man kombinera dessa saker?
Läget på gaveln är troligen lämplig för ett växthus men är det lämpligt att ha en LuftSolFångare inne i ett växthus? som bakre vägg?
Nu är det ju tänkt att det är på våren och hösten som LuftSolFångaren är till mest nytta, mitt i sommaren är det lagom varmt som det är.
Eller kommer växterna i växthuset att skugga LuftSolFångare så den blir grymt ineffektiv?
Tanken var att växthuset skulle se något ut som detta:
Bild

LuftSolFångaren är tänkt att ta luft inifrån garaget och värma upp och föra tillbaka, garageportar och tilluftsdon får stå för friskluften, Tror det är direkt olämpligt att ta luft från ett växthus in i garaget.

Vad tros funkar det att ha ett växthus framför LuftSolFångare eller blir det ogjort arbete?

Annars får växthuset få en ny placering.
Senast redigerad av norlin 22 mar 2013 16:03, redigerad totalt 2 gånger.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: Solluftfångare på garagegavel

Inläggav Göran 21 mar 2013 23:35

Det måste inte vara 100 grader varmt i en luftsolfångare, så 25 grader, eller vad det kan bli, funkar säkert bra, men att blåsa in ett fuktigt tropiskt klimat i garaget låter mindre bra, om du inte vill att bilen ska rosta upp snabbare. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Solluftfångare på garagegavel

Inläggav norlin 22 mar 2013 12:03

Jo det verkar som att någon mer där ute har gjort något liknande så jag fortsätter planerandet (snöar här idag).
Jag har dock inte hittat några bra bilder på hur andra gjort.

Luften som ska värmas upp av LSF kommer jag att ta inifrån garaget, att ta växthusluft in i garaget är nog ingen bra idé.

Nu funderar jag på materialval, plastglas (styren-akrylnitril (SAN)) kanalplast eller glas, där det verkar finnas ett antal varianter.
Mekanisk styrka & termiska egenskaper får ställas till pris & tillgång får undersökas.

Stoleken på väggen får undersökas och ritas upp.

Ska jag trotsa snövädret & gå ut och mäta väggen eller elda vidare och läsa en bra bok?

Surfa vidare på forumen är åxå ett alternativ.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 11 aug 2015 11:24

Tiden lider & vi med den,

Lite har hänt, från fönsterletande till planering till...
Bild

Glas på plats
Bild

lite plåt, knutar & panel på gavelspetsen sedan är det klart på utsidan, klart för att måla en sista gång...

installation av styrning klar som rc1 blev gjord.
Bild

Funderar på om man ska bygga in fläkten och fixa en ljuddämpare.
Har dock ingen aning om hur.
Såhär kanske? http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg8.htm
Något annat som "utlopp" kanske?

Det får vara såhär ett tag, fick för mig att börja städa i det hörnet och det spred sig, ja röran alltså, den som jag städade bort från det hörnet.
Får ta tag i det om det regnar...

Varmt blir det i garaget, vid 11 snåret startar fläkten på 20 grader och då är solen inte på den väggen.

Sen kom solen och det började bli varmt, så jag lekte lite med termostaten, och enligt den så var temperaturen strax under 80 grader i LSF, mina tempgivare visade bara HI och --- . :shock:
Uret var strax innan 18:00 och på utsidan såg vädret ut såhär, tippar på ca 30 grader i solen.
Bild

Mätte med IR på glaset (?) vid fläkten,
Bild

och nere vid inloppet, här skuggar ställningen lite åxå,
Bild

Inne,
Bild

Mätte fläkthuset då det kändes varmt,
Bild

Ställde ner termostaten till 21-22 grader och en ½ timma senare var tempen i LSF ca 37 grader.

Vad som ska undersökas är om det blir för varmt i garaget (när man är där) och lösningen att sätta termostaten på 60-70 grader inte hjälper, lite orolig att det blir lite väl varmt i LSF.
Hemkommen efter en dag på tur, sol när jag åkte, sol när jag kom hem vid sexsnåret.
Kollar temperaturen i garaget, 27 grader :shock:
Öppnar & vädrar, bara för att kunna vara i garaget.

En liten logg från givare i LSF, ute & i garaget.
Bild
Får nog skissa på alternativ att välja att leda luften direkt ut ur garaget och alternativt kunna välja att ta luft utifrån.
vore ju kul om man kunde styra det automatiskt åxå, med några ställdon. Men nu rusar tanken iväg igen.....

Kollade upp data på fläkten, upp till 75 grader ska vara OK så jag kan ju alltid nu på sommaren låta fläkten starta på 60 grader för att hålla temperaturen nere i garaget.
Fast man kanske skulle kika på en styrning som tar inne temperaturen i beaktning, ett litet sido projekt..

En lösning är då att sätta en ventil och blåsa ut varmluften rakt ut genom väggen.

Tja detta var mitt semesterprojekt och jag har jobbat ca ½ tid med det.

Bara städning kvar på utsidan
Bild
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav smidy 11 aug 2015 14:11

Snyggt jobbat!!
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 11 aug 2015 14:14

Tack.

Tog lite tid från idé till genomförande dock :oops:
Man nu är det nästan så jag längtar till vintern för att se vad den levererad när det behövs.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav Bittämjaren 11 aug 2015 18:36

Intressant bygge du gör
Gör en 1 - 2 m lång ljuddämpare som man kan se i länken du har, sen kommer det att bli ganska tyst. "Proffessionella" ljuddämpare ser ut på samma sätt.

Jag måste lämna en synpunkt på det du gör
Var tar du IN luften till LSF'en ? Tar du in luften i underkant och släpper ut i överkant, då kommer du att få ett kallrasproblem vid kalla vinternätter, luften sugs in baklänges genom fläkten, kyls ned och kommer ut genon insugsporten och gör garaget KALLARE än vad det skulle blivit om du inte hade haft någon LSF. Du måste ha någon kallrasspärr som stoppar detta. Du får t.ex. göra en U-sväng på insugssidan lika högt upp som utblåsporten.

Jag har läst om en som har gjort ett likadant bygge som du med samma tankegångar och problem (som du kommer att få) och samma klimat. Om jag hittar den sidan igen får ni reda på det !

Att integrera ett växthus framför LSF'en borde väl inte vara så katastrofalt som jag ser det - en massa växter på sommaren som skymmer solljuset när du behöver det som minst och på höst, vinter och vår ganska tomt i växthusdelen med mer solljus på LSF'en, lite sämre verkningagrad blir det givetvis med "2 glasfönster" (med växthusstor luftspalt) på LSF'ens framsida men med överkapacitet på din LSF kan det väl vara trevligt med ett växthus integrerat.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 11 aug 2015 20:41

Det missade jag att skriva, hur luften kommer in & ut.
Jag tar luft inifrån garaget och den går bakom plåten till den sugande fläkten. in i underkant och ut i överkant ( till LSF) ingen uteluft
Kallras? Det låter inte bra, tar gärna mer info om det. bra input. Tackar.
Hmm intressant input. Plats för kallrasskydd eller U sväng/snorkel kan fixas.
En snorkel skulle faktiskt vara intressant att få till för andra orsaker, kan koppla LSF att ta luft utifrån via en tilluftsventil te.x
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav Bittämjaren 23 aug 2015 17:43

Nu äntligen hittade jag sidan efter intensivt letande

http://www.iedu.com/Solar/Panels/

En mycket detaljerad sida där man tar upp allting kring det här bygget som i mitt tycke är mycket likt ditt bygge norlin
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 23 aug 2015 19:20

Tackar för länken, blir till att studera.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav Bittämjaren 24 aug 2015 17:19

Lägg märke till att han använder ingen fläkt utan kör på självcirkulation och det verkar ha fungerat över förväntan för honom som har skrivit "avhandlingen".
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 20 mar 2016 12:37

Hålla liv i tråden. :oops:

Jag monterade ett backspjäll som håller ordning på kallraset.

Har upptäckt att jag kyler kyler garaget, ja när jag har termostaten på 10 grader och temperaturen i garaget går upp åt 20 grader, japp höjer ca 10 grader mellan 12 & 18, så kommer jag ju att blåsa in 10 gradig luft i ett 20 gradigt utrymme, :oops:
Så jag har beställt en differentialtermostat så jag endast kör fläkten när jag har det kallare i garaget än vad LSF kan ge.
Kommer nog att ta en termostat för max temp i garaget som stänger av & en max temp LSF för att skydda fläktmotorn som sägs klara max 75 grader, kanske i kombo med att dumpa värmen till ? ja till vadå? får tänka.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 26 mar 2016 21:57

Diff termostat monterad, enda problemet är att ena givaren har för kort sladd.
Ser fram emot att inte "kyla" bara värma.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav Bittämjaren 27 mar 2016 07:17

Har du tagit dig igenom den omfattande avhandlingen som jag länkade till ? Det är ju inte direkt lite att läsa. :wink:
för kort sladd,.... jaa det är bara att förlänga. :idea:
Du kan behöva den "vanliga" termostaten också, för en dag upptäcker du annars att det är väldigt varmt och LSF'n blåser in varmluft eftersom garaget är kallare än vad LSF'n kan ge.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: LuftSolFångare på garagegavel

Inläggav norlin 27 mar 2016 09:15

Angående avhandlingen så är den imponerande. Att jobba helt mekaniskt och med en så effektiv lösning som möjligt.

Mitt bygge är mycket enklare, inte lika effektivt troligen billigare och anpassat efter mina förutsättningar hur garaget ser ut, inte optimalt men det fungerar.

Planen var ursprungligen att köra två vanliga termostater, en i serie och en parallellt, en för att stänga av vid hög temp i garaget och en för att starta när temperaturen blir för hög i LSF. Det visade sig att d en diff termostat jag hittade var utrustad med en funktion att stänga av vid angivet garage temperatur, så det räckte med en parallellt för att starta när temperaturen blir för hög i LSF. Någon gång i framtiden kanske det blir en styrning på att dumpa varm luften ut när det inträffar.

Den manuella termostaten blir då åxå en redundant lösning om diff termostaten havererar.

Sensorn är av typen NTC 5k ohm sensor, är det bara att skarva på mer kabel, eller finnes det begränsningar? Lämplig sladd?
Skulle behöva förlänga med mellan 1-5 meter, beroende på placring.
norlin
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 aug 2012 08:14
Ort: Vänersborg

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron