Sjövatten med solceller

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 15 mar 2013 11:38

Kanske en DC-DC-omvandlare. 650spänn plus moms.
In 17-32 volt ut 12v 8A
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-264-36&toc=19400
Solpanelen ska ju gå på 19V för max effekt.
Bild
Datablad
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/RSD-100-spec.pdf
Nu har jag inte läst på alltför noga, så kolla noga.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 16 mar 2013 22:05

Har funderat några rundor till på detta. Tror det är bäst ändå att satsa på en 220V pump, med tanke på tillgång till reservdelar, högre tryck osv. Kommer i så fall att sätta dit en batteribank på sammanlagt 350-400 Ah så att inte batterierna slits för hårt. Det blir dyrare men bättre tryck i ledningarna.

Funderar på en sådan här:
http://www.jula.se/djupbrunnspump-tbp-4 ... min-731048

Och en sån här:
http://www.conrad.se/V%c4XELRIKTARE-HIG ... BESTSELLER

Sedan är det väl bara att leta billiga fritidsbatterier. Men hur ska jag ordna ett bra djupurladdningsskydd? Jag har förstått att en växelriktare alltid ska kopplas direkt till batterierna och inte till regulatorn, så långt är jag med. Men hur pass mycket ska djupurladdningsskyddet tåla i det här fallet? Räcker det med Görans: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=443

Troligen inte, väl?
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav smidy 17 mar 2013 00:32

om du fortfarande skall pumpas till en tank för lagring/självtryck så skulle jag föreslå en vanlig sänkpump ist för borrhålspumpen. om du verkligen vill använda vattenspridaren så ser min lösning ut så här: moddad sänkpump (flotören flyttad till tank) sen en pump till (typ en sån här http://www.jula.se/hydroforpump-hwf-100 ... 0-w-731050) som tar vatten ur tanken, allt drivs då på 220v från en inverter. om du inte tänker använda stora mängder vatten så borde du klara dig med en lite måttligare batteribank, men om pengar inte bromsar så är större bättre/längre livslängd.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 17 mar 2013 19:16

smidy skrev:om du fortfarande skall pumpas till en tank för lagring/självtryck så skulle jag föreslå en vanlig sänkpump ist för borrhålspumpen. om du verkligen vill använda vattenspridaren så ser min lösning ut så här: moddad sänkpump (flotören flyttad till tank) sen en pump till (typ en sån här http://www.jula.se/hydroforpump-hwf-100 ... 0-w-731050) som tar vatten ur tanken, allt drivs då på 220v från en inverter. om du inte tänker använda stora mängder vatten så borde du klara dig med en lite måttligare batteribank, men om pengar inte bromsar så är större bättre/längre livslängd.


Nej, jag tänkte nog skippa vattentanken och räknar med att djupbrunnspumpen ger tillräckligt med tryck för att driva vattenspridare och det andra som jag räknar med. :)
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Göran 21 mar 2013 23:28

Till djupurladdningsskyddet kan du koppla ett relä, vanlig bilmodell som klarar 70A.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav pullver 12 maj 2013 14:17

Viceversa skrev:Hej,

Jag vill gärna ha lite tyckande kring en idé jag har. Jag behöver installera sjövatten på tomten och vill gärna ha en underhållsfri och miljövänlig lösning på det.

Jag har en sjötomt som ligger högt. Trädgården är väl 10-15 meter över sjön, och det är ganska brant lutning ner till stranden, säg 30 grader. Jag vill ha upp vatten från sjön som ska kunna användas till trädgårdslandet och i bästa fall även för att vattna gräsmattorna med vattenspridare. Kan inte säga riktigt hur mycket vatten vi gör av med, det beror helt på hur torr sommaren blir.

Idén går ut på att installera solpaneler nere vid sjön (4x90W) och använda dessa för att direkt (=utan batterier) driva en pump på 24V. Solen komer att belysa panelerna under några timmar på eftermiddagen och kvällen. Pumpen bör väl vara av djupbrunnsmodell eftersom den ska lyfta vattnet så pass högt. (Kan väl börja med att flika in en fråga här: antar att jag behöver ett relä för att se till att den inte går på förrän spänningen (?) är tillräckligt hög för att dra igång pumpen?)

Vattnet pumpas upp till trädgården, cirka 30 meter med 30 graders lutning, och fyller där en 1000-literstank av den här typen: http://www.blocket.se/kronoberg/1000_60 ... 843129.htm
I tanken finns ett vattenrelä som slår av strömmen till pumpen när tanken är full. Sedan tar jag vatten från tanken. (Fråga: Trycket vid uttaget från tanken bör vara tillräckligt för att lyfta vattnet några meter och gärna driva en vattenspridare. Finns det någon mattebegåvning som har en åsikt där? Eller kanske någon som har använt en sådan tank?)

Vid nödfall finns möjlighet att koppla pumpen till 220V via en inverter.

Stort tack för alla bra svar som jag vet att jag kommer få! :)

/Martin

Jag hade köpt en vanlig trädgårdspump som placeras nere vid sjön, pem slang 32 som tryckledning pem 32 sugledning med backventil ,solpaneler med regulator och batterier300-500 Ah uppe vid stugan ,inverter på runt 1500W . Nyttja solpanelerna även till belysning och annat i stugan.
pullver
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mar 2012 11:52

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav Viceversa 17 maj 2013 16:11

Nu tror jag det har landat i följande lösning. Även om jag kanske moddar i efterhand.

Jag placerar två 90W paneler i 24V-konfiguration uppe vid huset, de får ladda två 12v-batterier från Biltema. Kopplas till en regulator (Steca PR 3030). 30 meter 6 mm2 kabel löper direkt från regulatorn, längst slangen och ner till pumpen som förankras i bryggan.

På det sättet kan jag använda regulatorns av- och på-knapp för förbrukare för att sätta på och stänga av vattnet. Vattenuttaget blir precis bredvid regulatorn, och där kan jag koppla på en förlängningsslang om jag behöver.

Ett stort problem var tryckregleringen. Jag lyckades inte hitta ett vettigt tryckrelä för 12/24V, och i pumpen jag köpt finns det inget. Så nu blir det en enklare lösning där jag inte kan ansluta tex avstängningsbara bevattningspistoler. Men en fördel är att jag inte sliter så mycket på pumpen som om jag hade haft hydrofor och tryckrelä.

Keep it simple stupid...

/Martin
Viceversa
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 sep 2012 23:07

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 23 maj 2013 11:05

Viceversa skrev:Nu tror jag det har landat i följande lösning. Även om jag kanske moddar i efterhand.

Jag placerar två 90W paneler i 24V-konfiguration uppe vid huset, de får ladda två 12v-batterier från Biltema. Kopplas till en regulator (Steca PR 3030). 30 meter 6 mm2 kabel löper direkt från regulatorn, längst slangen och ner till pumpen som förankras i bryggan.

På det sättet kan jag använda regulatorns av- och på-knapp för förbrukare för att sätta på och stänga av vattnet. Vattenuttaget blir precis bredvid regulatorn, och där kan jag koppla på en förlängningsslang om jag behöver.

Ett stort problem var tryckregleringen. Jag lyckades inte hitta ett vettigt tryckrelä för 12/24V, och i pumpen jag köpt finns det inget. Så nu blir det en enklare lösning där jag inte kan ansluta tex avstängningsbara bevattningspistoler. Men en fördel är att jag inte sliter så mycket på pumpen som om jag hade haft hydrofor och tryckrelä.

Keep it simple stupid...

/Martin

Kan du inte prova med en 220v tryckregulator.
Du kör ju med bara med 4A, ev, låt den styra ett extraljusrelä.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav MrWest 24 jun 2013 12:52

Hej,

Såhär har jag nu gjort i vår stuga med 12voltsystem för att få rinnande vatten med egen brunn.
Brunn ca 8m djup, total längd från batteribank och paneler till pump är ganska exakt 25m.
Det här behövdes:
1st 12v pump (tror den kallas djupbrunnspump) med inbyggd MPPT, över/underspänningsskydd, torrkörningskydd, överhettningsskydd, pumpen är på 246W och drar alltså ca 20A.
1st 50m EKKJ-kabel från Jula.
50m 25mm PEM-slang samt plast-pemkopplingar, backventil, kökskran, avtappning, kopplingar etc. också från Jula.
1 st tryckbrytare för 220/400V, också från Jula.
Wire samt wirelås att hänga pumpen i.

Var fundersam på tryckbrytaren, men då jag skruvade isär en upptäckte jag att de är helt mekaniska, spänningen man skickar genom dem spelar alltså ingen som helst roll då de bara är beroende av vattentryck.
Köpte en tryckbrytare för 220/400 volt för att få plats med de relativt grova kablarna och då finns det alltså plats för trefas vilket var perfekt och väldigt enkelt att koppla in. Skarvade ihop jordkabeln med startkablar att få lite smidighet att koppla in allt i batteribanken och via säkring på 50A.
Justerade in tryckbrytaren så den stänger vid ca 3 bar vilket är lite mindre än pumpen klarar.
Det fungerar precis som jag hoppades dvs. det fungerar!
Passade på att fixa ett gäng avtappningskranar i trädgården för vattenslangar, utedusch och andra livsnödvändigheter :)
Kvar att göra är en statuslampa för pumpen utifall tryckbrytaren fallerar och en liten hydrofortank för att jämna ut trycket så tryckfallet inte blir så stort när kranen öppnas och pumpen startar.

Total kostnad blev ca 8500:- inklusive allt och det som var jobbigast var att få fast kranen i köket:)

/håkan
MrWest
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2013 15:34

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav OlleP 24 jun 2013 17:19

MrWest skrev:Hej,

Såhär har jag nu gjort i vår stuga med 12voltsystem för att få rinnande vatten med egen brunn.
Brunn ca 8m djup, total längd från batteribank och paneler till pump är ganska exakt 25m.
Det här behövdes:
1st 12v pump (tror den kallas djupbrunnspump) med inbyggd MPPT, över/underspänningsskydd, torrkörningskydd, överhettningsskydd, pumpen är på 246W och drar alltså ca 20A.
1st 50m EKKJ-kabel från Jula.
50m 25mm PEM-slang samt plast-pemkopplingar, backventil, kökskran, avtappning, kopplingar etc. också från Jula.
1 st tryckbrytare för 220/400V, också från Jula.
Wire samt wirelås att hänga pumpen i.

Var fundersam på tryckbrytaren, men då jag skruvade isär en upptäckte jag att de är helt mekaniska, spänningen man skickar genom dem spelar alltså ingen som helst roll då de bara är beroende av vattentryck.
Köpte en tryckbrytare för 220/400 volt för att få plats med de relativt grova kablarna och då finns det alltså plats för trefas vilket var perfekt och väldigt enkelt att koppla in. Skarvade ihop jordkabeln med startkablar att få lite smidighet att koppla in allt i batteribanken och via säkring på 50A.
Justerade in tryckbrytaren så den stänger vid ca 3 bar vilket är lite mindre än pumpen klarar.
Det fungerar precis som jag hoppades dvs. det fungerar!
Passade på att fixa ett gäng avtappningskranar i trädgården för vattenslangar, utedusch och andra livsnödvändigheter :)
Kvar att göra är en statuslampa för pumpen utifall tryckbrytaren fallerar och en liten hydrofortank för att jämna ut trycket så tryckfallet inte blir så stort när kranen öppnas och pumpen startar.

Total kostnad blev ca 8500:- inklusive allt och det som var jobbigast var att få fast kranen i köket:)

/håkan

Var hittade du pumpen?
Grattis till gott arbete.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Sjövatten med solceller

Inläggav MrWest 24 jun 2013 23:01

OlleP skrev:Var hittade du pumpen?
Grattis till gott arbete.


http://www.aliexpress.com/item/solar-po ... 19649.html

Förvånansvärt tung och gedigen pjäs i mässing och rostfritt.
MrWest
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2013 15:34

Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster