Projekt 2: Stallet

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 07 apr 2013 18:19

Har hunnit testa lite idag, kopplade ihop de 3 panelerna jag fått upp.
55-60v fick jag ut, allt rullade på och fick inte till nått error från regulatorn =/

---
Uppdatering igen.. :D

Fått upp 3 av 4 st. paneler, testade köra dem i serie
3_paneler.JPG
3_paneler.JPG (69.36 KB) Visad 9201 gånger


3_volt.JPG
3_volt.JPG (60.66 KB) Visad 9207 gånger


Har även börjat koppla lite 220v eller om det heter 230-240v
Tanken är att jag ska ha en 150w inverter och köra ett 220v agregat till hagen då 12v inte ger så mycket kräm i tråden. hästarna börjar lära sig att det inte är så farligt att hänga över trådarna (eller gå rätt igenom och spränga hagen)
Kommer även testa med 1000w pure sin. som kommer gå till uttag utanför boxarna och i sadelkammaren, så man kan köra lite saker utan att behöva krångla hela tiden :cry:
220.JPG
220.JPG (56.5 KB) Visad 9226 gånger



Har en liten fundering, vad är bäst?
1) Seriekoppla 4st paneler?
2) 12V Parallellkoppling?

Ska man parallellkoppla dem borde det bli 7A x 4 = 28A / 12V
Men hur blir det med seriekoppling, tyckte inte jag fick så hög laddning idag när jag testa med 3st i serie :shock:
Iofs var batteribanken uppe i 13.4 och det var grå himmel när jag läste av laddningen.

Nästa fundering, finns det något bra alternativ som 12V element eller liknande? tänkte testa köra ett skiljerelä som slår på ett element när batteribanken är full
och använda överskottet till uppvärmning.
Har en fundering på att försöka montera en peltier i ett gammalt slutsteg och värma upp själva chassit från slutsteget så det ska alstra värme, men troligen kommer de gå åt mer energi än man får ut i värme.
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 08 apr 2013 19:47

Fick upp sista panelen idag:
4_paneler.JPG
4_paneler.JPG (79.94 KB) Visad 9119 gånger


Fick ut ca 60v när jag kopplade ihop alla 4 panelerna, solen låg bakom stallet så vet ej vad man får ut i fullt solljus.
VP.JPG
VP.JPG (40.81 KB) Visad 9117 gånger


Batteri banken blev iaf full:
bat.JPG
bat.JPG (44.54 KB) Visad 9104 gånger


220v invertern skickades idag, så får se om den hinner komma innan helgen så man får testa koppla lite mer =)
Ska se om jag hinner koppla upp IP kameran och dra igång 3G routern igen imorgon, förhoppningsvis så har jag tillräckligt med paneler
för att driva det nu.
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 09 apr 2013 20:12

Fick upp kameran och routern idag, skönt med lite wifi där uppe :)
ipkamera.JPG
ipkamera.JPG (58.83 KB) Visad 9073 gånger

router.JPG
router.JPG (66.4 KB) Visad 9069 gånger


En test bild från ip kameran, måste försöka få till skärpan lite :?
kamera_test.jpg
kamera_test.jpg (104.64 KB) Visad 9114 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 11 apr 2013 22:39

Inte så mycket uppdateringar på g än, förutom att jag läste av sol volt = 88v från panelerna
och jag har grilla min 3g router idag :D
Ladd mojängen gav ut 14.3 v vilket inte routern gillade, nu tappar den minnet hela tiden, och hänger sig då och då.
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav Hanomag 12 apr 2013 21:13

.
Hej, intressant!

Jag tänkte fixa en liknande luftsolfångare, med "kanalplast" i framrutan. Till en timmerbyggnad som är är allt för fuktig.

Har du fler såna där låga 10 meters-master eller vet var man får dem? Jag skulle vilja ha nån form av veva-upp-mast till bussen :-)


Serie/parallell
"Fick ut ca 60v när jag kopplade ihop alla 4 panelerna,"
Hmm,.

- Vad är effekt och tomgångsspänning på de där panelerna?
"88Volt" / 4 st =22V , låter som en tomgångsspänning från någon slags "12Volt-panel", -rätt?
Är det däremot normala paneler så är det mystiska spänningar tycker jag +fet risk för att paja regulatorn med 4 i serie.


Panelerna ser stora ut,
200W(??) * 4st =
800 W / 11 Volt =
72Amp, :shock:

Är det däremot 100W "12V"-paneler
100*4 =
400 / 11Volt
36 Ampere, när panelerna är typ 25 grader celltemperatur och du har 1000W per m2 solinstrålning. ,
kanske lite mera än så med molnstuds, snöreflektion och riktigt kylig vintervind
.
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 12 apr 2013 22:34

Luftsolfångaren har fungerat över förväntan till stallet, saker man skulle tänkt på från början är att jag skulle kört med bredare reglar.
Har ganska liten volym på luftsolfångaren även om den tar upp hela väggen =/
Har också haft problem med fukt, men efter jag kopplade om och drog in luften direkt i stallet känns det nästan som att det är mycket bättre luft där inne.
Har beställt en hygrometer för att kolla luften så jag inte luras.

Det är 12V paneler på 130W om jag har förstått det rätt så är tomgångsspänningen 21.8V
Rated Maximum Power (Pmax) - 130w
Voltage at Pmax (Vmp) - 17.9v
Current at Pmax (Imp) - 7.27A
Open-circuit Voltage (Voc) - 21.8V

Har inte hunnit läsa av laddningen än, varje gång man är i stallet så är batteri banken full =(
Så har inte kunnat läsa av laddningen riktigt än när batteri banken är någorlunda tom.

Har köpt på mig en skiljerelä från biltema, med dessa specar.
12V Max 125A
Cut in voltage: 13.3V
Cut out voltage: 12.8V
Ska koppla den till in en 220v inverter och köra ett element för att se hur mycket överskottet från panelerna räcker till.

Finns lite olika master, skicka ett pm så kan du reda på mer :D
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav Hanomag 12 apr 2013 23:49

.
Aha!
Generellt sett med Buck-converter (mppt) så skall du ligga "så nära batterispänningen som möjligt" (när det är nära fulladdat, kalla batterier och het panel) för att få bästa verkningsgrad i omvandlaren.

Kabelvinsten med 4 st paneler i serie blir ju relativt liten om du har så här korta avstånd som det verkar vara.

Däremot ökar väl kanske risken att du t ex får skugga på t ex 1 panel och sol på 3?
Detta är som bekant ingen höjdare om du har dem i serie, tänk "kedjans svagaste länk". Så har du risk för skuggningar i t ex januari när solen står väldigt lågt, så skulle jag föreslå att "parallella" dem och inte ha 4 i serie. (och mer kabel för att hantera den större strömmen)

Räkna även som sagt med att verkningsgraden rasar om förhållandet mellan in och utspänningar är väldigt stort. t ex 10:1 är helt kass! :-)

Gissningar:
1,5-2 :1 är helt ok. Och 3:1 ca går väl troligen hyfsat det med,, men jag har inte testat hur nya Tracern är.

6:1 eller mer (72V/11V) är gissningsvis ett alldeles för stort förhållande för att nå en vettig verkningsgrad med en billig Buck-converter. Så utan att veta i detalj hur de här sakerna uppför sig i lab så skulle jag nog ha röstat för att välja arbetspunkter på 1.5 till max ca 3 : 1 , typ 2s2p med 18Voltspanelerna, eller alla 4 parallellt.
.
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 13 apr 2013 00:38

Tack så mycket för tipsen :)
Ska fixa hem mc4 skarvar och testa, tror du 4mm2 kabeln fixar alla 4 paneler parallellt för att testa lite?
Eller bör jag dra om direkt?
Kan 16mm2 fungera? Tror dem har den dimensionen till ok pris på biltema

Har väldigt mycket små träd m.m som kan skugga antingen panel 1 på morgonen samt panel 4 på eftermiddagen :(
Så är så långt ifrån optimalt man kan komma med kopplingen jag har nu då.

Mvh
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 13 apr 2013 10:12

Tror ni detta kan vara enklaste metoden?

Block för att koppla ihop alla paneler
Bild

Batteri kabel 16mm2 (från block till regulatorn)
Bild

Dem hade allt på biltema, behöver bara få tag på MC4 kontakterna och fixa lite skarv kablar mellan panelerna och blocken så är jag på g igen :D
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav Hanomag 13 apr 2013 14:12

.
Halloj,
ang 4x panelström på 4mm och om detta är safe, jag vet inte riktigt faktiskt, jag brukar överdimensionera.. :-)

T ex 16 Amp brukar väl ha 2.5 mm^2 på alla 230Vac-kabelvindor? Men då måste kabeln ligga så den får bra kylning, och tåla hög temperatur mm. Det brukar stå en märkning som gäller för "rullad" och en siffra som bara gäller om den är utrullad har jag för mig. Tänk definitivt "okyld rulle" nu ..för säkerhets skull.
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav Hanomag 13 apr 2013 14:38

med 1s4p är det kanske risk att du "tappar för mycket volt" i och med att det är så lågspända paneler, kanske tappar du så mycket på din sträcka att du inte KAN nå 14.4Vbatt @ full panelström?

Hur långt är det?
Göran är nog mycket bättre på att räkna på kabeltemperaturer och spänningsfall än vad jag är.

För en testkörning på singel 4mm2-tråd så skulle JAG privat ha satt panelerna i konfigurationen "2s2p" , och inte "1s4p"

Men OBS jag vågar inte ha några rek om detta till andras projekt egentligen, det finns säkert elektriker här som kan säga vad reglerna är på riktigt och vad man skall ha i inomhusinstallationer. -"Det får inte bli farligt" ..typ. (Jag tror tex inte att Biltemas 16mm är ok att dra med) Kolla kanske i byggahus-forumen om elinstallationsregler och tips. Det brukar finnas en del kul skräckexempel med bilder där :-)

För Elsäk-reglerna så spelar det nog ingen större roll om det är 12V eller 230Vac, för "det får inte vara farligt", risk för brand mm. På sätt och vis är ju 12V mycket farligare än 230Vac, eftersom strömmarna ofta är så mycket högre. Och i bland används dessutom betydligt sämre prylar än vad man skulle ha accepterat i en proffs-elcentral hemma eller på industrin. Dessutom ärgar väl ofta oförtennade kablar i utemiljö. Dåliga sockerbitar-skarvar mm används ofta och det börjar ganska snart vid höga strömmar att bli värmeeffekt där om det vill sig illa. Folket borde ha respekt för strömmen och dåliga kopplingar. Typ... 8)

Biltemas block, hmm, ingen aning faktiskt. men blocket såg ju lockande ut.
Dock vet vi att biltema lägger på försäljningsmarginaler om typ 400% i bland, eller mer, så man kan ju tänka sig vad det är för extremt pressade tillverkare i andra änden. Stor risk att dessa "kostnadsreducerar" lite mera än vad som egentligen var tekniskt lämpligt och möjlig, om en stor kund ideligen "kräver" lägre priser utan att fatta och ha koll på vad de gör i inköpsledet. Det är då vi får saker som jordade kablar utan jordtråd, säljs 1.5mm^2 kabel som har 0.75mm^2 koppar.... , switchad elektronik med borttagna filter, giftiga äpplen, fel material i bultar så de går av, osv osv.. :wink:
-
Hanomag
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 apr 2013 12:41

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 18 apr 2013 18:57

Fick äntligen hem invertern idag, ska se om jag hinner koppla in den mot batteri banken under kvällen.
Satt skiljerelät före invertern, dvs jag bryter strömmen direkt till invertern. har inte fått hem relät till elcentralen än och är sugen att testa :?
Är dem dumt att slå på/av matningen direkt in till invertern?
Tanken jag hade var att invertern skulle stå på hela tiden, sen skulle jag använda skiljerelät som styrning till relät i elcentralen. och istället få det att bryta på 220v sidan.
Fick för mig det skulle vara snällare mot invertern.

220v.JPG
220v.JPG (91.15 KB) Visad 8737 gånger


Kom på en till sak, i manualen till invertern ska den ligga som på bilden ovan eller upp och ner som jag förstått,
jag hade velat ha den som på bilden nedan, kan inte riktigt förstå varför det inte ska fungera, nån som har nån ide?
invertern.jpg
invertern.jpg (29.38 KB) Visad 8774 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav smidy 19 apr 2013 06:17

antar att det finns en on/off knapp på din inverter, det är nog bättre att modifiera den för dina behov än att bryta likströmmen till invertern under drift. tänkbara modifieringar är att förlänga kablarna till brytaren om det är relativt kort sträcka du vill flytta den, eller ersätta den med ett relä om det är längre till platsen du vill kunna sätta av och på den på.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 19 apr 2013 16:41

Tack för svaret!
Har en on/off på invertern som du säger, får nog bli att ersätta den med en relä och sedan styra den relän med skiljerelän i sin tur, samt ha brytare för att koppla förbi skiljerelät vid behov.
Blir spännande och se hur trassligt det blir innan man får till detta =)
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

Re: Projekt 2: Stallet

Inläggav triwing 19 apr 2013 19:47

Har monterar upp allt nu iaf, och säkrat av regulatorn.. var nog på tiden :o

reg.JPG
reg.JPG (96.44 KB) Visad 8717 gånger


säkringar.JPG
säkringar.JPG (83.34 KB) Visad 8683 gånger
triwing
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 26 mar 2012 15:06
Ort: Ovansiljan

FöregåendeNästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster

cron