Fler batteri frågor.

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

Fler batteri frågor.

Inläggav Raptor50 27 nov 2010 12:13

Som det säkert är nog av, men jag har jäv... mycket att göra i dag, så måste jag i väg tidigt i morgon bitti för att hämta batteri(er). Har tyvärr inte tid till att söka runt..
Gel VS vanliga batterier.. Vilken är bäst till Vindgenerator eller Solpanel?
Jag har möjlighet till att köpa 2 st truck batterier på 24V. Det ena gel batteriet var 5 år gammalt, men inte använt på 2,5 år utanom att underhålls ladda tidvis. Det andra är vanligt med vätska och och lite gamlare..
1596295968.jpg
1596295968.jpg (25.5 KB) Visad 12072 gånger

Gel batteriet var 2 cecller bytta från tidigare..
Men kan detta vara värd ett par tusenlappar eller?? Någon som vet svar på det?
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Karro 27 nov 2010 12:54

Truckbatterier byts ofta när de minskat sin kapacitet till ett visst antal procent, 50% eller något, eller tills de inte klarar av att driva trucken en hel dag. Har batterierna bytts för att trucken går hela dagen, och batteriet inte klarar längre, eller på grund av något procenttal eller viss driftstid, då har nog batteriet också skötts och har kanske halva kapaciteten kvar. Kommer däremot batteriet från någon som skrotar trucken, eller någon som bara kör lite då och då, så vet man inte skicket. Det kan vara jättebra och det kan vara urdåligt.

Vet man inte om man vill ha gelbatterier eller påfyllbara, och man är ny på det här (kanske det är samma sak), då skulle jag rekommendera våta. Ska man däremot ha batterierna i vardagsrummet eller under diskbänken, då skulle jag säga gelbatterier, för de gasar inte. Tänker man bygga sin egen laddare, utan att bygga något riktigt bra och elektroniskt, då skulle jag säga våta batteri. Köper man en tipp-topp lite dyrare batteriladdare/regulator, så kan gelbatterier ha sina fördelar.

Det är en massa olika saker att bedöma, så det går inte att säga vilka som är bättre. Viktigaste är nog batteriets historia. Det lite nyare batteriet verkar lockande, för där vet man i alla fall vad som har hänt med det de senaste 3 åren.

Pris? Jag vet inte riktigt vad som är vettigt pris för okända begagnade batterier.
Kanske man kan multiplicera Ah och spänning, för att få ett mått på kr/Wh?
Eller så dividerar man priset med vikten, och får ett kilopris.
När jag köpte batterier för ca 5 år sedan betalade jag 8 kr kilot, eller 30 öre per Wh för gamla batterier med känd historia.
Vad har ni andra betalt?
Senast redigerad av Karro 28 nov 2010 08:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Raptor50 27 nov 2010 14:07

Det som han sa om batterierna var att dom hadde bytt ut ALLA batterier på truckarna på hans jobb vid samma tilfälle, så han hadde tagit med sig dom här två som var dom nyaste av dom "Gamla" batterierna..
När jag var i kontakt med en truck service kille så sa han att dom "Kan" få kilos pris på batterierna (någon kr kilot) om man bara byter ut dom, Men det var inte många som gjorde längre.
Jag skall ju ha dom till min vindgenerator och solpanel anläggning.. Så dom kommer stå ute i mitt batteri / kopplings hus.. Har en egen tråd om det här :
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=1615
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Gunnar lindgren 27 nov 2010 22:01

12st celler ca 350 kilo jag gav skrotis 700 kr han såg väldigt nöjd ut så det kanske var i mesta laget.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Göran.W 27 nov 2010 23:19

Han var nog mest nöjd för han slapp dela batteriet själv innan han sålde det vidare.
2kr kg är inte farligt med tanke på dagens metal priser.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Karro 28 nov 2010 08:28

Gunnar lindgren skrev:12st celler ca 350 kilo jag gav skrotis 700 kr han såg väldigt nöjd ut så det kanske var i mesta laget.

Ett bra pris tycker jag. En bra affär är att både säljare och köpare är nöjda.
Jag räknade fel på en decimal ovan. Jag betalade ca 8kr/kilo, inte 80 öre.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav Raptor50 30 nov 2010 16:52

Jag köpte båda 2 han hadde jag.. Måste säga jag var glad att bilen höll.. Jä.. vad låg V70'n blev bak med 2 st 24 volt batterier i..
Körde direkt upp till stugan och fick kopplat in ett sätt i 12volt's utförande. Det andra hann jag inte.. Inte orka jag ta kort i mörkret heller.. Skall forsöka komma mig upp dit till hälgen igen. Så får jag se om jag får kopplat in allt som jag vill ha det, och tagit några kort och lagt ut..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav McB 07 feb 2014 12:48

Lyfter en gammal tråd istället för att starta en ny.

Kikar på LiFePo4 batterier och undrar om det finns någon här som har praktisk erfarenhet eller som läst sig till andras erfarenheter?

Det som gör dom intressanta är vikten i förhållande till kapacitet tex 3,2V 20Ah på 0,5kg
3,2V 20Ah 0,5kg * 4 = 12,8V 80Ah 2kg
Det ska användas i båt som försörjning till all elektronik och elmotor som är den törstigaste förbrukaren.
Den låga vikten ger mig möjlighet att lasta i 4-5 ggr mer kapacitet till samma vikt som 1 blybatteri på 75Ah.

Den totala Volt summan är inte så känsligt då marinelektronik brukar ha väl tilltaget spann tex 10 till 15 eller ännu mer 10-30 det beror på tillverkaren.

Håller dom vad som lovas?
Sämre/bättre tillverkare?
Finns det andra tekniker som ger liknande viktfördelar men inte lika dyra? (dessa celler 23 dollar st från kina)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav smidy 07 feb 2014 16:17

kan inte tillföra så mycket, men du har räknat tokigt, ditt batteri pack kommer att vara på 20Ah, skall du ha ut 80Ah så måste du paralellkoppla cellerna och står då kvar på 3,2V, men eftersom du är ute efter 12V så seriekopplar du cellerna och då stiger spänningen men A ändrar inte. så för 12.8V 80Ah så krävs 16 celler 8Kg.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav McB 10 feb 2014 13:44

smidy skrev:kan inte tillföra så mycket, men du har räknat tokigt, ditt batteri pack kommer att vara på 20Ah, skall du ha ut 80Ah så måste du paralellkoppla cellerna och står då kvar på 3,2V, men eftersom du är ute efter 12V så seriekopplar du cellerna och då stiger spänningen men A ändrar inte. så för 12.8V 80Ah så krävs 16 celler 8Kg.


Tackar att du såg det!
Men även med den nya beräkningen så ligger det på ungefär halva vikten jämfört med bly!
Plats kan jag skapa i båten men vikt är kritiskt då den måste placeras rätt för att behålla balans och köregenskaper, det är en liten 4 meters båt som toppar 30 knop marschfart på 23 knop med en person och lätt last.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav smidy 10 feb 2014 17:03

viktmässigt verkar det riktigt bra, kollade på optima batterier, ett blutop 50Ah (marin) väger drygt 17kg, så viktmässigt står sig LiFePo4 riktigt bra. men jag skulle nog ändå ta viktökningen på 9kg och köra med ett optima (eller något annat kvalitetsmärke) av den enkla anledningen att det är tänkt för marin miljö och har alla seriekopplingar innanför kapslingen, av erfarenhet vet jag att finns det en möjlighet till glappkontakt i båt så blir det det...vanligt batteri 2 möjliga glappkontakter, LiFePo4 16 möjliga glappkontakter :roll: tittade lite på spec på LiFePo4 på ev-power den cellen som dom kränger på 20ah har Max discharge current 200A, vet inte hur det står sig mot CCA men är det samma lika så låter det lite, ett bluetop har 800 CCA, är lite surt om man inte får igång motorn för att batteriet inte klarar av att dumpa tillräckligt med energi på kort tid för att få fart på maskineriet, men som sagt jag har inga real life erfarenheter av LiFePo4 så jag kan ha fel :shock:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav McB 14 feb 2014 14:56

Få igång motorn e inga problem, snörstart :D
Det jag är ute efter är mer kapacitet för att kunna driva elektronik och elmotor långa dagar på sjön, elmotor 5-50A beroende på vind övrigt tar nog runt 5 A totalt.
Det är mycket ström som ska lagras om man är ute 6-12 timmar och har en vind som ger en snitt ström på 20A till elmotorn.
Mer vikt ger även det högre motstånd i vattnet vilket ger högre förbrukning det med.

Glapp ser jag inte som ett problem bara koppla och bygga med samma grejer som truckbatterier, dom får stryk men glappar inte.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav smidy 14 feb 2014 16:26

visst det är klart att det går att koppla glappfritt, men jag tänkte inte på vibrationer utan den marina miljön och där tror jag inte att truckbatteri lösningar fungerar, grejor med likström i marin miljö korroderar mer än gärna och dom truckbatterier som jag varit i kontakt med har haft en "cocktail" av olika ädla metaller, blypol med ingjuten mässingsgänga, en rostfri skruv och "kabelsko" av bly med kopparkabel, så det är nog inte truckbatterier du skall snegla på om du skall ha det i båt, försök så långt det är möjligt att använda samma metall och fetta in allt väl, löd alla kabelskor och förslut med krympslang gärna med "gucka" i-mellan. nåväl om du kopplar väl så tror jag att det är riktigt bra batterier för dig när du delade med dig om vad dom skall användas till, vet inte vilka leverantörer som finns, så om det finns batterier med metallhölje så ska du nog undvika dom, nife batterierna med metallhölje som användes till lysbojar vid laxfiske rostade gärna sönder, så får man välja så är nog en plastkabinett att föredra.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Fler batteri frågor.

Inläggav McB 14 feb 2014 20:22

Ja förbrukningen ställer det i annan dager :D

Här är en sportfiskebåt som är byggd med miljö som ledstjärna.
http://www.youtube.com/watch?v=cJtF7h9f6_Y
Jag fiskar inte riktigt som i filmen utan mer flötestrolling eller spinnfiske med elmotor som bas för framdrift och styrning.
Men dubbla elmotorer och lite mer strömkrävande elektronik har jag.

Vill kunna fiska i den riktning jag måste eller vill utan att behöva tänka på batterierna i 1:a hand jämt, vill inte heller dra igång 4-taktaren annat än för längre transporter. För att kunna fiska så behövs duktigt med kapacitet, och det finns fiskepass där 4-taktaren inte ens startas utan används som roder och broms.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster