HHO Generator

Har du ett projekt gå gång - Berätta gärna!

HHO Generator

Inläggav TonyMontano 15 dec 2009 12:45

Har de sista tiden byggt tre olika hho generator! Då vi har tänkt göra en "HHO Tech Torch" som projektarbete på skolan!

HHO Generator wet cell 1.0

Den första fungerade men hade för dålig burk och de var knappats tätt!
så vi kan nog säga att ca 75% for bort så ballongen blev inte stor. De vi hade var 9 st plattor av stål tre minus, tre neutrala och tre plus! och 12v vi kollade aldrig A dock!
DSC00679.JPG
DSC00679.JPG (107.35 KB) Visad 23931 gånger


HHO Generator wet cell 1.1
Den andra generatorn med bättre burk och mer noggrannhet hjälpte till med de mesta. Hade man haft 1 till eller 2 skulle man nog kunna ha en HHO Torch igång ett tag! Vi använder salt som elektrolys!
DS00708.jpg
DS00708.jpg (52.02 KB) Visad 23875 gånger

Med 6st eller 3 effektiva skulle man kunna köra en bil. Eller varför inte en generator med nog effektiv som klara av en gräsklipparen, jag postade för ett tag sen just en gräsklippare (ni som minns) den gick nog på vatten och backpulver!

HHO Generator Drycell 1.0
Har läst att drycellen ska vara den effektivaste generatorn om man ska göra väte så här är den första drycellen 11st plattor hur den fungera kan jag inte säga just nu då jag inte har fått igång den xD
DS00308.jpg
DS00308.jpg (98.4 KB) Visad 23877 gånger


Om någon mer kunnig inom detta område har lite tips så säg till de behövs om vi ska komma upp i 2l per min som vi hoppas på :D
sen så bryter metallen ner så fort... har läst lite om de och vad som händer (blir även lite farliga gaser) Nå tips? :)

ni som väntar på att de sista testerna av vindkraftverkets ska komma får nog vänta ett tag inte så roligt med minus 15 :( kanske bygger en LSF med burkar under tiden :D

MvH Tony
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav RÖD@nörd 16 dec 2009 03:44

Vattenkraft????

Inte precis den sorten jag tänker på först men rätt ändå. :mrgreen:

Vet inte riktigt vad jag ska säga men det liknar framtidsteknologi i mina ögon. Minns att det presenterades i TV för några år sedan och de hade byggt in bränslecellerna i en bil som skulle drivas med vanligt vatten.

En så'n bil skulle jag gärna vilja ha för jag har lite krasst men stålarna nu. Måste spara i vintern om jag ska ha råd att köra till våren och sommaren.

Har funderat på att avställa bilen några månader men rätt som det är kanske den behövs. Och så har de visst infört någon påställningsavgift också.

Usch, jag blir så trött på dessa avgifter på än det ena än det andra. :evil:

Hörde på radion idag om en äldreomsorgschef som talade om pensionärerna som "kunder".

Med en sådan retorik är det lätt att ta betalt.

Jag som tidigare blivit lärd att äldreomsorg är en rättighet i vårt välfärdssamhälle.

Verkar vara slut med det nu.

Betala eller försvinn!

Det är nog framtiden som vi kan se fram emot. :|
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 16 dec 2009 17:53

De fanns så mycket på youtube så man var ju tvungen att testa^^ Dock så oxidera metallen så fort :( Om man kan fixa de och får lite bättre effekt är de vatten som är de nya bränslet ^^

Men efter ett test med Galvaniserad stål så blir ju de inte mkt kvar :/

svårt att få något att hålla kanske de skulle fungera bättre med bakpulver och destillerat vatten! Men de hade varit roligt att ha 2st Snygga Drycell som producera så mycket att en liten motor skulle kunna drivas!

Väte är ju mer effektiv än Bensin, har jag för mig så den som fixar fram rätt metod hjälper ju klimatföroreningarna enormt mycket!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav McB 23 dec 2009 12:32

http://www.youtube.com/profile?gl=US&us ... FossilFuel
Den här nissen har ett och annat vettigt om HHO.
Kolla film nr 131 till 134 när han testar med ett bensinelverk och drar lite slutsatser.
Finns även en del vettigt om PWM till HHO byggen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 23 dec 2009 14:21

Intressant :) att få fram väte förlorar man mycket effekt på men som han sa! men får man till de i förbränningen på en bensin motor så får man ju hel del :)

hans PWM ska ju tydligen hjälpa kanske man få testa bygga en utan och en med för att se om de blir någon effekt^^ synd bara att rost fritt kostar skjortan av en!
Men har man rätt spänning, ström och tydligen frekvens också så minskar man på värmen och bieffekten och får ut mer väte :D sa ju min kemilärare när hon fick se på galvaniserad xD
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav McB 23 dec 2009 18:46

närmsta plåtfirma och kolla spillbitar när du jagar rostfritt, kolla vad du får tag på och bygg efter det.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: HHO Generator

Inläggav JasonCW 23 jan 2010 15:20

Alltså allvarligt killar, tror någon av er seriöst på att man med enkla medel kan producera tillräckliga mängder vätgas genom elektrolys av vatten för att kunna driva en förbränningsmotor eller ens skapa de mängder "HHO"-gas som krävs för att nämnvärt förbättra en motors verkningsgrad?

Det finns seriös forskning på området som enligt min åsikt bevisar att så gott som alla de HHO-historier som återfinns på internet är sagor som helt saknar verklighetsförankring. En film på YouTube bevisar ingenting eftersom allt kan manipuleras för att ge de resultat som avsändaren önskar.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 25 jan 2010 00:36

Att man skulle kunna spara pengar tror jag nog inte de går hand i hand i en bil med vätegas de fungera de har en i Sydsverige testa lite smått!
Men den som är skarpt emot borde tänka om!

Och kanske testa själv lite var man skulle kunna använda den istället för i bilen! Kan inte argumentera för eller emot att de spara bensin om man blandar dock så vet jag att man kan framställa väte och driva en mindre motor!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav JasonCW 30 jan 2010 16:46

TonyMontano skrev:Att man skulle kunna spara pengar tror jag nog inte de går hand i hand i en bil med vätegas de fungera de har en i Sydsverige testa lite smått!
Men den som är skarpt emot borde tänka om!

Och kanske testa själv lite var man skulle kunna använda den istället för i bilen! Kan inte argumentera för eller emot att de spara bensin om man blandar dock så vet jag att man kan framställa väte och driva en mindre motor!

Vet inte riktigt vad du avser säga med din första mening, men jag är inte emot vätgas utan är bara energiteknsikt realistisk i frågan om nyttan med dessa småskaliga HHO-generatorer.
Bara för att man kan framställa vätgas genom elektrolys av vatten så betyder det inte att man har något att vinna på att göra det i ett energitekniskt perspektiv.

Energitekniskt så är det bättre att direkt använda elektriciteten i en elmotor istället för att relativt ineffektivt tillverka vätgas som ännu mer ineffektivt förbränns i en motor eller bränslecell för att producera mekaniskt arbete respektive elektricitet som kan användas i en elmotor eller liknande.

En liter vatten ger en stor volym av HHO-gas som till största volymandelen består av vätgas med mycket låg densitet.
En liter vatten väger 1 kg och består till 88,8 mass-% av syre som i gasform vid normalt tryck och temperatur upptar en volym på 621 liter.
Samma liter vatten består också av 11,2 mass-% väte som i gasform vid normalt tryck och temperatur upptar en volym på 1246 liter.
Denna vätgas från en liter vatten har ett energivärde på 13,44 MJ (3,73 kWh), vilket motsvarar energin hos cirka 0,42 liter bensin.
I en ottomotor kan på sin höjd cirka 40% av denna energi omvandlas till nyttigt arbete och denna siffra påverkas inte nämnvärt om bränslet är bensin eller vätgas. Det finns dock driftfall där vätgas som bränsle medger en verkningsgrad i närmare dessa 40% än som blir fallet med bensin som bränsle, och detta då för att vätgas tillåter mer extrem magerdrift.

Jag menar att det i HHO-kretsar finns en övertro på vad HHO-gas kan ge i praktiken och att det finns många exempel på individer som vill försöka bevisa att HHO-gas har smått magiska egenskaper genom att visa tester som gemene man ändå inte förstår.
Ta detta exempel: http://www.youtube.com/watch?v=b1MeR4My6XA
Denna kille påstår i slutet av filmen att motorn enbart körs på vätgas, men faktum är att han inte alls bevisar att så tveklöst är fallet. Om man vill tro att så ändå är fallet så måste man också acceptera att att motorn i början av filmen bevisas kunna gå en stund enbart på luft.
Ingen har väl sedan påstått att det skulle vara omöjligt att köra en motor på tomgång med vätgas som bränsle, för något annat bevisar killen inte i filmen.

Exakt vad denna kille försöker bevisa vet jag inte, men klart är att han fuskar genom att använda el från generatorn på en annan bil för produktionen av HHO-gasen som används i experimentet. Han belastar den andra bilens elsystem med 100 A och troligtvis 13 V - Alltså 1,3 kW effekt in i HHO-generatorn som i grannbilen ökar bränsleförbrukningen drastiskt. Enligt min åsikt hade han likväl kunnat koppla till en gasflaska med vätgas, för något annat än att vätgas är ett bränsle bevisar han inte.

För att få motorn i en Geo Metro att gå på tomgång krävs uppskattningvis mindre än 0,42 liter bensin på en timma, men likväl bör inte HHO-gas producerad med 1,3 kW elenergi ensamt räcka för att driva runt motorn. På denna punkt faller jag tillbaks på det faktum att filmen bevisar att bränslet inte abrupt slutar tillföras motorn i samma ögonblick som killen i filmen stänger av bränslet med kranen och att tiden tills motorn dör eventuellt bara ökas vid tillförsel av den relativt stora mängden HHO-gas.

Killen påstår i filmen också att flödet är 5 liter HHO-gas per minut, alltså 300 liter per timma. Men 1,3 kWh skulle vid 100% verkningsgrad ge drygt 650 liter gas per timma, vilket betyder att verkningsgraden är under 50% i den aktuella gasgeneratorn. Med andra ord riktigt dåligt och därmed hade det varit helt omöjligt att tillverka tillräcklig gasmängd om elektriciteten som förbrukas hade producerats med generatorn på bilen vars motor påstås gå enbart på HHO-gas även om man tänker sig att förbränningen i motorn sker med 100% verkningsgrad och generatorn likaså är helt förlustfri.

Det är en sak att producera HHO-gas i tillräckliga mängder för att driva en motor på obelastad tomgång, men en helt annan sak att producera HHO-gas som i sig totalt sett kan öka systemverkningsgraden på det sätt som många påstår och därigenom göra det möjligt att producera gasen i bilen under färd med sänkt bränsleförbrukning som följd.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: HHO Generator

Inläggav Karro 31 jan 2010 05:38

Jag såg en video där någon utvann el ur solpaneler och lagrade energin som vätgas i stora tankar. Vätgasen använde han sedan bl.a. i sin bil. Det tyckte jag verkade vara en riktigt bra idé, att lagra solenergin som vätgas. Man kan ha massvis av solpaneler, som laddar upp tankarna en solig dag. Vad jag förstår så lagrade han enbart vätgasen, för syre kan man ju få gratis från luften. Angående explosionsrisken sa han att det är mindre explosivt än bensin.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 31 jan 2010 12:02

Har sett den också karro!

ja de är klart att man förlorar energi som du säger JasonCW, men som jag vill försöka bygga en svets som tar energi från solen och omvandlar den till en ädelgas ;) ser jag inge problem med att de försvinner energi i form av värme! när svetsen är igång så blir de ju bara vatten igen! och han som karro pratar om tror jag inte heller bryr sig om förlusten då han inte bridrar med några värre föroreningar! eller har jag missa någon process i denna kedja?

vet att både BMW och Mercedes håller på med vätgas dock använder dem flytande form!

Till dem små HHO Generatorer i bilarna kan ju knappats vara till någon nytta så vidare att man inte har ett externt batteri man laddar med vind eller solenergi ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav Sven 12 jun 2010 03:56

Det är frekvensen det hänger på. Vattenmolekylen har en resonansfrekvens. Jag brukar likna det med operasångerskan och kristallglaset. Jag har visserligen inte provat själv, men rent teoretiskt ska det åtgå mycket mindre ström vid resonans.
http://hydrogengarage.com/home.html Det är rostfritt och kaustiksoda som vanligen används. Vätgasen är känslig för
höga tryck, en diesel har för högt tryck för att kunna gå på enbart vätgas. Vittsen med bara några få liter gas är att förbränningen snabbas upp, och det blir renare avgaser (du förlorar inte något bränsle ut i avgasröret). Har läst någonstans att vätgasens brinnhastihet vid överstiger pentylstubin.
Sven
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 mar 2009 01:16

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 12 jun 2010 13:57

Är lite skeptiskt till de där! Dem skriver lite för bra saker men de är klart med rätt frekvens kan de nog gå att få ut mer effektivt! mina galvaniserade skivor klarade dock inte att producera vätgas längre än 1h :(
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: HHO Generator

Inläggav Sven 12 jun 2010 18:51

Hae du läst om Stanly Mayer, som körde kust till kust på vatten i en buggy?
Sven
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 mar 2009 01:16

Re: HHO Generator

Inläggav TonyMontano 12 jun 2010 19:08

Så klart, men att få så bra effekt är ganska svårt och man måste ju ha dyra saker för det!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst